Kulutusyhtiöt jyräävät. Fiskars ja Tokmanni selvästi odotuksia paremmat

Kulutussektorin yhtiöiden tulokset ovat olleet selvästi odotuksia parempia. Lue kommenttimme Fiskarsista ja Tokmannista. Sijoittajan kannattaa olla nyt hereillä muidenkin kulutusyhtiöiden suhteen!

Timo Heikkilä
Timo Heikkilä

Kulutussektorin yhtiöiden tulokset ovat olleet selvästi odotuksia parempia. Lue kommenttimme Fiskarsista ja Tokmannista. Sijoittajan kannattaa olla nyt hereillä muidenkin kulutusyhtiöiden suhteen!

Tuloskausi jatkuu

Tokmannin hyvä suoritus oli tiedossa, mutta silti vahva liikevaihdon kasvu ja tulos tulivat markkinoille yllätyksenä ja kurssi nousu. Brändiyhtiö Fiskarsilta sijoittajat eivät odottaneet mitään, koska yhtiöllä on takana muutama vaikeampi kvartaali. Nyt koronakvartaalina Fiskarsin tulos oli erittäin vahva ja ylitti analyytikoiden ennusteet. Myös Kesko, Verkkokauppa.com ja Stockmann olivat odotuksia paremmat. Tämä tarkoittaa sitä, että koronakvartaalina kuluttaja on jatkanut kulutusta. Sijoittaja voi rauhallisin mielin odotella Marimekon tuloksia. Olisiko vihdoin myös Nokian Renkaiden vuoro yllättää positiivisesti?

Lue tuloskommentit klikkaamalla yhtiön nimeä:

Fiskarsilta jäätävä tulos

Fiskarsin liikevaihto oli 280,0 M€ (analyytikoiden ennuste 222,5 M€) ja oikaistu liikevoitto 21,9 M€ (ennuste 5,7 M€). Haastavasta liiketoimintaympäristöstä huolimatta Fiskars onnistui kasvattamaan vertailukelpoista liikevaihtoa ja  EBITAa toisen vuosineljänneksen aikana. Johdon mukaan EBITA parani selvästi pääasiassa siksi, että yhtiössä ryhdyttiin pandemian vuoksi nopeisiin ja määrätietoisiin säästötoimiin. Vaikean huhtikuun jälkeen tilanne parani selvästi vuosineljänneksen loppua kohti. Pandemian vuoksi toimintaympäristössäon edelleen merkittäviä riskejä, ja näkyvyys on normaalia heikompaa. Ei ohjausta. Suoritus positiivinen.

Tokmannilla vahvaa kasvua

Tokmannin liikevaihto oli 286,0 M€ (ennuste 286,0 M€) ja vertailukelpoinen liiketulos 30,6 M€ (ennuste 28,7 M€). Liikevaihto kasvoi peräti 19,2 %. Tokmannin tarjoamat tuoteryhmät sopivat hyvin tilanteeseen, jossa suomalaiset viettävät enemmän aikaa kotona ja mökeillä sekä suosivat kotimaan matkailua. Toisella neljänneksellä kasvoivat erityisen vahvasti vapaa-ajan, puutarhan ja kodin kunnostamisen tuotteiden sekä elintarvikkeiden myynti. Verkkokaupan osuus liikevaihdosta oli toisella neljänneksellä 1,4 % (0,6 %) ja toiminta oli kannattavaa. Vahva myynnin kasvu yhdistettynä toimitusketjun heikentyneeseen tehokkuuteen aiheutti merkittäviä puutteita myymälöiden hyllysaatavuuteen. Tilanne on tällä hetkellä parantumassa normaalille tasolle.

Tokmanni ennustaa vahvaa liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevaihdon kasvua vuodelle 2020. Konsernin kannattavuuden (vertailukelpoinen liikevoittomarginaali) odotetaan paranevan viime vuodesta. Suoritus positiivinen.

Seuraa tuloskautta

Seuraa tuloskautta Osaketyökalussa!
Rahastotyökalu
Sinua voisi kiinnostaa
Tekoälyuutiset: Runoja ja mainoksia
NVIDIAn tulos analyysissa – jatkaako osakekurssi nousukiidossa
Markkina odottaa Nvidian Q3-tulosta
Sijoittajan valinnat