Vaaliviikon parhaimpia tulosjulkistajia oli Marimekko Vaaliviikko on loppusuoralla. Samoin tuloskausi Suomessa. Sijoittajalle on jälleen paljon pureskeltavaa. Marimekkoa tosin ei pysäytä mikään ja osake painaa kohti uusia haamuhintoja. Timo Heikkilä 6.11.2020 Marimekko osakkeet sijoitusideat tulokset Vaaliviikko on loppusuoralla. Samoin tuloskausi Suomessa. Sijoittajalle on jälleen paljon pureskeltavaa. Marimekkoa tosin ei pysäytä mikään ja osake painaa kohti uusia haamuhintoja. Vaaliviikolla markkinatunnelmat kääntyivät positiivisiksi Vaaliviikon aikana osakemarkkinat kääntyivät nousuun. Yksi syy oli se, että yritysveron nosto ei toteudu, koska blue wave jäi tulematta. Blue wavessa demokraatit olisivat voittaneet presidentinvaalien lisäksi senaatin. Osa markkinanoususta voi myös selittyä sillä, että sijoittajat olivat lyöneet vetoa markkinalaskun puolesta tai olivat osakkeissa alipainossa. Kun markkina kääntyi nousuun, niin sijoittajat rynnivät markkinoille, mikä voimisti nousua. Tuloskausi on Suomessa muutamia pörssiyhtiöitä vaille valmis. Tuloskausi oli kurssireaktioiden perusteella pettymys, vaikkakin toteutuneet tulokset olivat keskimäärin analyytikoiden ennusteita parempia. Kaikista seurannassamme olevista yhtiöistä löydät ennusteet, toteutuneet luvut sekä tuloskommenttimme Osaketyökalusta. Marimekkoa ei pysäytä mikään Marimekko on ollut yksi suosikkipienyhtiöistämme. Se löytyy muun muassa Parhaat osakkeet lapsen pitkäntähtäimen salkkuun -artikkelista. Marimekon Q3-suoritus oli erittäin vahva ja osake porskuttaa näkemyksemme mukaan kohti 50 euron haamurajaa, joka voi rikkoutua 2021 vuoden aikana. Kolmannella kvartaalilla Marimekon liikevaihto oli 38,0 M€ (analyytikoiden ennuste 35,4 M€) ja oikaistu liikevoitto 10,5 M€ (ennuste 8,6 M€). Marimekon liikevaihto kasvoi 10 %, mikä oli erittäin kova suoritus vaikeassa koronamarkkinassa. Liikevoitto-% oli peräti 27,7 %, mikä on mihin tahansa verrattaessa erittäin hyvä. Koskaan aiemmin Marimekon historiassa kannattavuus ei ole ollut näin korkea! Johdon mukaan tukkumyynti ja ripeät sopeuttamistoimet auttoivat Marimekkoa kasvattamaan liikevaihtoa ja parantamaan tulosta haastavassa toimintaympäristössä. Vahvana jatkunut verkkokauppa tuki vähittäismyyntiä pandemian edelleen vaikuttaessa myymälöiden asiakasmääriin. Pandemian myötä kuluttajat ovat kiinnostuneet entisestään sisustamisesta, mikä on näkynyt Marimekon kodintuotteiden myynnin roimana kasvuna. Myös vaatemallistossa aiempaa selvemmin näkyvä rentous puhuttelee kuluttajia näissä erityisissä olosuhteissa. Uusi verkkokauppa avataan alkuvuonna 2021. Koronapandemian vuoksi Q4:lle kohdistuu epävarmuutta. Uusi ohjaus annettiin syyskuussa. Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan vuonna 2020 jäävän edellisvuodesta ja vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi. Ohjaus tarkoittaa 2,7 M€ tai alempaa liikevoittoa Q4:lle (vertailukausi 3,0 M€). Mielestämme tämä on mahdollista ylittää. Taloudelliset tavoitteet Marimekon taloudelliset tavoitteet ovat realistiset ottaen huomion yhtiön suorituskyvyn koronakriisissä. liikevaihdon vuosittainen kasvu yli 10 % (ennallaan)liikevoittomarginaali 15 % (aiemmin: 10 %)vuoden lopun nettovelka/käyttökate-suhdeluku korkeintaan 2 (uusi)tavoitteena on jakaa osinkoa vuosittain; osinko osakekohtaisesta tuloksesta vähintään 50 % (ennallaan). Marimekon liikevoitto-% on kuluvalta vuodelta 2020 ennusteemme mukaan 13,8 %. Yhtiöllä on siis vielä varaa parantaa. Ilman koronapandemiaa Marimekko olisi ylittänyt 15 %:n tavoitemarginaalin todennäköisesti heittämällä. Marimekon osake ei ole nykyisellä suoritustasolla ja ehkä pörssin parhaimmalla johdolla kallis. Analyytikot nostavat tulosennusteita vahvan Q3:n jälkeen. Oma ennusteemme vuodelle 2021 on 2,17 euroa. Tässä ennusteessa ei tosin ole mukana koronapandemian mahdollisesti aiheuttamaa kysynnän laskua. Näin P/E-luku vuodelle 2021 on 18, mikä on Marimekolle halpa. Alla arvostusluvut analyytikkkojen konsensusennusteilla, jotka siis tulevat näkemyksemme mukaan ousemaan. Seuraa tuloskautta Marimekko osakkeet sijoitusideat tulokset
Vaaliviikolla markkinatunnelmat kääntyivät positiivisiksi Vaaliviikon aikana osakemarkkinat kääntyivät nousuun. Yksi syy oli se, että yritysveron nosto ei toteudu, koska blue wave jäi tulematta. Blue wavessa demokraatit olisivat voittaneet presidentinvaalien lisäksi senaatin. Osa markkinanoususta voi myös selittyä sillä, että sijoittajat olivat lyöneet vetoa markkinalaskun puolesta tai olivat osakkeissa alipainossa. Kun markkina kääntyi nousuun, niin sijoittajat rynnivät markkinoille, mikä voimisti nousua. Tuloskausi on Suomessa muutamia pörssiyhtiöitä vaille valmis. Tuloskausi oli kurssireaktioiden perusteella pettymys, vaikkakin toteutuneet tulokset olivat keskimäärin analyytikoiden ennusteita parempia. Kaikista seurannassamme olevista yhtiöistä löydät ennusteet, toteutuneet luvut sekä tuloskommenttimme Osaketyökalusta. Marimekkoa ei pysäytä mikään Marimekko on ollut yksi suosikkipienyhtiöistämme. Se löytyy muun muassa Parhaat osakkeet lapsen pitkäntähtäimen salkkuun -artikkelista. Marimekon Q3-suoritus oli erittäin vahva ja osake porskuttaa näkemyksemme mukaan kohti 50 euron haamurajaa, joka voi rikkoutua 2021 vuoden aikana. Kolmannella kvartaalilla Marimekon liikevaihto oli 38,0 M€ (analyytikoiden ennuste 35,4 M€) ja oikaistu liikevoitto 10,5 M€ (ennuste 8,6 M€). Marimekon liikevaihto kasvoi 10 %, mikä oli erittäin kova suoritus vaikeassa koronamarkkinassa. Liikevoitto-% oli peräti 27,7 %, mikä on mihin tahansa verrattaessa erittäin hyvä. Koskaan aiemmin Marimekon historiassa kannattavuus ei ole ollut näin korkea! Johdon mukaan tukkumyynti ja ripeät sopeuttamistoimet auttoivat Marimekkoa kasvattamaan liikevaihtoa ja parantamaan tulosta haastavassa toimintaympäristössä. Vahvana jatkunut verkkokauppa tuki vähittäismyyntiä pandemian edelleen vaikuttaessa myymälöiden asiakasmääriin. Pandemian myötä kuluttajat ovat kiinnostuneet entisestään sisustamisesta, mikä on näkynyt Marimekon kodintuotteiden myynnin roimana kasvuna. Myös vaatemallistossa aiempaa selvemmin näkyvä rentous puhuttelee kuluttajia näissä erityisissä olosuhteissa. Uusi verkkokauppa avataan alkuvuonna 2021. Koronapandemian vuoksi Q4:lle kohdistuu epävarmuutta. Uusi ohjaus annettiin syyskuussa. Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan vuonna 2020 jäävän edellisvuodesta ja vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi. Ohjaus tarkoittaa 2,7 M€ tai alempaa liikevoittoa Q4:lle (vertailukausi 3,0 M€). Mielestämme tämä on mahdollista ylittää. Taloudelliset tavoitteet Marimekon taloudelliset tavoitteet ovat realistiset ottaen huomion yhtiön suorituskyvyn koronakriisissä. liikevaihdon vuosittainen kasvu yli 10 % (ennallaan)liikevoittomarginaali 15 % (aiemmin: 10 %)vuoden lopun nettovelka/käyttökate-suhdeluku korkeintaan 2 (uusi)tavoitteena on jakaa osinkoa vuosittain; osinko osakekohtaisesta tuloksesta vähintään 50 % (ennallaan). Marimekon liikevoitto-% on kuluvalta vuodelta 2020 ennusteemme mukaan 13,8 %. Yhtiöllä on siis vielä varaa parantaa. Ilman koronapandemiaa Marimekko olisi ylittänyt 15 %:n tavoitemarginaalin todennäköisesti heittämällä. Marimekon osake ei ole nykyisellä suoritustasolla ja ehkä pörssin parhaimmalla johdolla kallis. Analyytikot nostavat tulosennusteita vahvan Q3:n jälkeen. Oma ennusteemme vuodelle 2021 on 2,17 euroa. Tässä ennusteessa ei tosin ole mukana koronapandemian mahdollisesti aiheuttamaa kysynnän laskua. Näin P/E-luku vuodelle 2021 on 18, mikä on Marimekolle halpa. Alla arvostusluvut analyytikkkojen konsensusennusteilla, jotka siis tulevat näkemyksemme mukaan ousemaan. Seuraa tuloskautta Marimekko osakkeet sijoitusideat tulokset