Black Fridayna kauppa tapahtui enimmäkseen verkossa. Muutenkin kuluttajien ostokäyttäytyminen poikkesi aiemmista vuosista. Kerromme osakkeet, jotka hyötyivät tämän vuoden Black Fridayn trendeistä.
Erilainen Black Friday
Black Friday on Yhdysvalloissa perinteisesti ollut vuoden tärkein shoppailupäivä. Kyseessä on kiitospäivän jälkeinen perjantai, joka avaa joulusesongin. Etenkin tänä vuonna Black Friday näkyi myös Suomessa vahvasti.
Kulutussektorin osakkeille Black Friday on vuoden tärkeimpiä myyntipäiviä ellei tärkein. Useat yhtiöt ovat laajentaaneet Black Fridayn Black Weekendiksi tai Black Weekiksi.
Pandemiasta johtuen tänä vuonna vietettiin erilaista Black Fridayta ja ostokset tehtiin pääosin verkossa.
Vähittäiskauppa onkin alkanut hyötyä pandemiasta
Pandemian alkaessa markkinat rankaisivat useita vähittäiskaupan yrityksiä (retail). Työttömyys nousi nopeasti kaikkialla maailmassa lockdownien johdosta ja ylsi USA:ssa 14 %:iin.
Perinteisesti laskeva talous ja korkea työttömyys ovat johtaneet heikkoihin vähittäiskaupan myyntilukuihin, mutta nyt ei eletäkään normaaleja aikoja. Heti lockdownien alkaessa ostokset siirtyivät verkkoon ja siellä vahvoja olevat yhtiöt kokivat ennennäkemättömän myynnin kasvun. Esimerkiksi verkon jättiläinen Amazon on kasvanut parhaimmillaan 40 % vauhtia kuluvana vuotena.
Työttömyys iski pahiten pienituloisiin palvelualan ammatteihin ja pienyrittäjiin. Näiden tulot ovat laskeneet voimakkaasti. Sektoreista matkailu ja vapaa-aika ovat kärsineet voimakkaimmin. Moni parempituloinen on kuitenkin jatkanut töiden tekoa normaalisti, mutta etätöistä käsin. Valtioiden kuluttajille suunnatut elvytyspaketit ovat myös piristäneet kulutusta. Näistä syistä kokonaiskulutus ei siten pandemian ensishokin jälkeen ole laskenut merkittävästi.
Kulutuksen painopiste on siirtynyt. Koska kuluttajat eivät matkusta, käyttävät vähemmän rahaa palveluihin ja ravintoloihin, jää heillä enemmän rahaa säästöön ja muuhun kulutukseen. Siksi monet vähittäiskauppasektorin yhtiöt elävät nyt historiansa parasta sesonkia. Parhaiten pärjäävät ne, joilla on hyvä verkkokauppa ja ”stay home” -trendiin sopivia tuotteita.
Black Fridayn trendejä
Useat kansainväliset analytiikkasivustot ovat raportoineet Black Fridayn tai tarkemmin sanoen Black Weekin myyntiluvuista ja trendeistä. Adobe Analyticsin mukaan Black Fridayn verkkokauppa kasvoi 22 % 2019 vuoteen nähden. Ostokset tehtiin pääosin verkosta ja ostoskeskuksissa ei ollut tungosta.
- Elektroniikka oli vuonna 2020 suosituimpia tuotekategorioita. Puhelimet, pelikonsolit, älykellot, televisiot ja Applen tuotteet olivat suosittuja.
- Lelut olivat myös suosittu tuotekategoria vanhempien hakieassaan lapsilleen tekemistä kotioloihin
- Normaalista vuosista poiketen päivittäistavarat, kuten ruokaostokset, ja myös vaatteet, lemmikkieläin tuotteet ja kosmetiikka kasvoivat voimakkaasti 2020 Black Fridayna
- Kuluttajat ovat suosineet tänä vuonna aiempia vuosia enemmän pienten liikkeiden verkkokauppoja
Osakkeet Suomesta
Kotimaisista kulutussektorin osakkeista vahvimmin Black Fridaysta hyötyi Verkkokauppa.com, jonka tärkein tuotekategoria on elektroniikka ja jonka liiketoiminnan painopiste on joka tapauksessa verkossa. Yhtiön verkkokaupasta osa tuotteista oli loppuunmyytynä.
Myös Marimekolla verkkokauppa on kasvanut edelliskvartaaleilla erittäin vahvasti. Yhtiö ei ”juhli” Black Fridayta samalla tavalla kuin monet muut kulutussektorin yhtiöt, mutta silti yhtiö hyötyy Black Fridaysta etenkin tukkumyynnin kasvun myötä.
Fiskars ja Musti ovat seuraavat suosikkimme kotimaisista kulutussektorin Black Friday -osakkeista. Molemmilla on toimiva verkkokauppa ja etenkin Mustilla sen osuus liiketoiminnasta on merkittävä.
Stockmannilla ja Tokmannilla Black Friday näkyi vahvasti, mutta näistä Tokmannilla verkkokaupan osuus on matala ja Stockmann on hakeutunut yrityssaneeraukseen ja siksi sijoittajan kannattaa suhtautua osakkeeseen varovasti.
Tutki ja vertaile kotimaisia kulutussektorin osakkeita Osaketyökalulllamme.

Kansainvälisissä osakkeissa paljon vaihtoehtoja
Kansainvälisissä osakkeissa vaihtoehtoja on runsaasti. Tarjolla on elektroniikka-alan yhtiöitä, tunnettuja brändiyhtiöitä, vähittäiskaupan yhtiöitä, joilla on vahva verkkokauppa, pieniä lokaaleja toimijoita yhdistäviä yhtiöitä sekä mainostajia, jotka hyötyvät verkkokaupan kasvusta.
Jäsenille suunnatussa osiossa käymme läpi parhaimmistoa. Moni listan osakkeista on valmiissa kansainvälisissä sijoitussalkuissamme. Tästä blogikirjoituksesta voit tutustua salkkujen sisältöön ja tuottoihin.
Parhaat kansainväliset Black Friday -osakkeet
Kokeilun jälkeen tilaus jatkuu 11,90 €/kk. Voit perua milloin tahansa.