Kreikan tilanteen vaikutus yrityskauppamarkkinaan Kreikan hallitsematon ero saattaisi romahduttaa yrityskauppamarkkinat ja uhata loppuvuoden positiivisia näkymiä. Suomessa digivallankumous luo uusia mahdollisuuksia yrityskaupoille. Sijoittaja.fi 13.7.2015 Kreikka ostayritys yrityskaupat Kreikan hallitsematon ero saattaisi romahduttaa yrityskauppamarkkinat ja uhata loppuvuoden positiivisia näkymiä. Suomessa digivallankumous luo uusia mahdollisuuksia yrityskaupoille. Tällä hetkellä Grexitin todennäköisyys on pienentynyt, mutta riskit ovat edelleen suuret. Lue viimeisimmät kommenttimme Kreikan tilanteesta Markkinaympäristö nyt -osiosta. Lakitoimisto Baker & McKenzie arvioivat, että Kreikan hallitsematon eroaminen eurosta eli ns. ”Grexit”, saattaisi kansainvälisellä tasolla pyyhkäistä yrityskauppojen arvosta 1,4 biljoonan dollaria. Summa vastaisi Suomen valtion budjettia seuraavalle 25 vuodelle, mikäli budjetti pysyisi samana kuin vuonna 2015. Lähdön negatiivinen vaikutus pelkästään Euroopan yrityskaupoille, Iso-Britannia pois lukien, olisi noin 250 miljardia dollaria seuraavan vuoden aikana. Hallitun eron taas arvioitaisiin laskevan yrityskauppojen aktiivisuutta Euroopassa seuraavan viiden vuoden aikana ainoastaan 2 %. Kreikan uhasta huolimatta yrityskauppavuosi jatkuu upeana, sillä Bloomberg arvioi kuluvan vuoden olevan ensimmäinen vuosi sitten vuoden 2007, jolloin yrityskauppojen arvo maailmalla ylittää 3 biljoonaa dollaria. Konsultointiyhtiö Deloitte arvioi kolmannen kvartaalin jatkavan vahvaa kasvua yrityskauppojen määrissä. Tosin eurooppalaisten yritysten yrityskauppoja leimaa varovaisuus ja huoli mahdollisista ongelmista rahaunionin sisällä, huolimatta yritysten vahvasta tuloksesta ja suosiollisesta korkotilanteesta. Kasvu vaikuttaakin tulevan erityisesti USA:n ja Kiinan markkinoista, joita kirittävät piristyvä talous, vahvistuva dollari ja kiinalaisten yritysten lukuisat pörssiin listautumiset. Kotimaassa ja Euroopassa digivallankumous arvioidaan pian ottavan vallan ja alkavan toden teolla. Nyt on siis aika kehittää tai ostaa osaamista. USA:ssa perinteiset kivijalkakaupat ovat jo päässeet mukaan digivallankumoukseen ja kilpailemaan muun muassa Wal-Martin 120 miljoonan käyttäjän digiympäristöä vastaan. Suomessa ja Euroopassa vastaava digivallankumous odottaa vielä alkamistaan, mikä avaa alaa taitaville yrityksille lukuisia mahdollisuuksia; digivallankumous on jo pyyhkäissyt jo mediakentän ylitse, päivittäistavarakauppa on murroksen käsissä ja kansainvälinen murros on alkamassa pankkitoiminnassa. Alat tarvitsevat toimivia ratkaisuja, jolloin niiden tarjoaminen, valmiiden konseptien ostaminen ja kehittäminen luo mielenkiintoisen kentän yrityskaupoille. Kreikka ostayritys yrityskaupat
Tällä hetkellä Grexitin todennäköisyys on pienentynyt, mutta riskit ovat edelleen suuret. Lue viimeisimmät kommenttimme Kreikan tilanteesta Markkinaympäristö nyt -osiosta. Lakitoimisto Baker & McKenzie arvioivat, että Kreikan hallitsematon eroaminen eurosta eli ns. ”Grexit”, saattaisi kansainvälisellä tasolla pyyhkäistä yrityskauppojen arvosta 1,4 biljoonan dollaria. Summa vastaisi Suomen valtion budjettia seuraavalle 25 vuodelle, mikäli budjetti pysyisi samana kuin vuonna 2015. Lähdön negatiivinen vaikutus pelkästään Euroopan yrityskaupoille, Iso-Britannia pois lukien, olisi noin 250 miljardia dollaria seuraavan vuoden aikana. Hallitun eron taas arvioitaisiin laskevan yrityskauppojen aktiivisuutta Euroopassa seuraavan viiden vuoden aikana ainoastaan 2 %. Kreikan uhasta huolimatta yrityskauppavuosi jatkuu upeana, sillä Bloomberg arvioi kuluvan vuoden olevan ensimmäinen vuosi sitten vuoden 2007, jolloin yrityskauppojen arvo maailmalla ylittää 3 biljoonaa dollaria. Konsultointiyhtiö Deloitte arvioi kolmannen kvartaalin jatkavan vahvaa kasvua yrityskauppojen määrissä. Tosin eurooppalaisten yritysten yrityskauppoja leimaa varovaisuus ja huoli mahdollisista ongelmista rahaunionin sisällä, huolimatta yritysten vahvasta tuloksesta ja suosiollisesta korkotilanteesta. Kasvu vaikuttaakin tulevan erityisesti USA:n ja Kiinan markkinoista, joita kirittävät piristyvä talous, vahvistuva dollari ja kiinalaisten yritysten lukuisat pörssiin listautumiset. Kotimaassa ja Euroopassa digivallankumous arvioidaan pian ottavan vallan ja alkavan toden teolla. Nyt on siis aika kehittää tai ostaa osaamista. USA:ssa perinteiset kivijalkakaupat ovat jo päässeet mukaan digivallankumoukseen ja kilpailemaan muun muassa Wal-Martin 120 miljoonan käyttäjän digiympäristöä vastaan. Suomessa ja Euroopassa vastaava digivallankumous odottaa vielä alkamistaan, mikä avaa alaa taitaville yrityksille lukuisia mahdollisuuksia; digivallankumous on jo pyyhkäissyt jo mediakentän ylitse, päivittäistavarakauppa on murroksen käsissä ja kansainvälinen murros on alkamassa pankkitoiminnassa. Alat tarvitsevat toimivia ratkaisuja, jolloin niiden tarjoaminen, valmiiden konseptien ostaminen ja kehittäminen luo mielenkiintoisen kentän yrityskaupoille. Kreikka ostayritys yrityskaupat