Analyysissa Pyynikin osakeanti – antia jatkettu 30.6.2021 saakka! Pyynikin Brewing Company on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista juomayhtiöistä. Kansainvälisesti palkitulla panimolla on meneillään osakeanti. Miltä anti vaikuttaa sijoittajan näkökulmasta? Sijoittaja.fi 11.6.2021 analyysi osakkeet Pyynikin Panimo sijoitusideat suorat sijoituskohteet vaihtoehtoiset sijoituskohteet Pyynikin Brewing Company on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista juomayhtiöistä. Kansainvälisesti palkitulla panimolla on meneillään osakeanti. Miltä anti vaikuttaa sijoittajan näkökulmasta? Julkaisimme maaliskuussa analyysin Pyynikin Käsityöläispanimon osakeannista. Käynnissä olevaan osakeantiin on sijoitettu jo yli 1 400 000 euroa. Antia on jatkettu kesäkuun loppuun asti, vielä ehdit mukaan! Katso toimitusjohtaja Kari Lappalaisen haastattelu! Pyynikin osakeanti Osakeannin koko: 800 – 15 998 B-osaketta (enintään 1 999 750 euroa)Yrityksen pre-money valuaatio: 8 996 375 EUROsakkeen merkintähinta: 125 EURMinimimerkintämäärä: 1 osake (125 EUR)Merkintäaika: 30.6.2021 saakka Pyynikin panimo Pyynikin Brewing Company on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista juomayhtiöistä. Kansainvälisesti palkittu panimo tuottaa ennen kaikkea korkealaatuisia oluita, mutta myös muita juomia. Taloustutkimuksen teettämän tutkimuksen mukaan tamperelaispanimo on Suomen arvostetuin olutbrändi. Panimo on perustettu vuonna 2012 ja se on kasvanut voimakkaasti ollen tällä hetkellä Suomen kuudenneksi suurin panimo. Vuonna 2020 myyntivolyymi oli jo 2,1 miljoonaa litraa, josta oluen osuus oli 1,8 miljoonaa litraa. Liikevaihtoa kertyi 4,6 miljoonaa euroa. Pyynikin myydyin tuote on vuoden 2017 World Beer Awards -voittaja Mosaic Lager, joka kattoi n. 25% myynnistä vuonna 2020. Tuotteita on myyty ainakin 12 maahan. Panimon yhteistyökumppaneina toimivat suuret jakelijat kuten Kesko, S-ryhmä, Lidl ja Alko sekä ravintolat. Lisäksi yhtiö myy tuotteita panimon omassa kaupassa sekä omassa verkkokaupassa. Markkina ja kilpailu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemän tilastoraportin mukaan Suomessa myytiin 389 miljoonaa litraa olutta vuonna 2019. Vaikka oluen kulutus ei ole viime vuosina juuri kasvanut, pienpanimot ovat ottaneet markkinaosuutta suurilta panimoilta. Pienpanimomarkkina onkin kasvanut viime vuosina voimakkaasti kulutustottumuksien muuttuessa. Kasvu on tuonut paljon uusia toimijoita alalle ja Suomessakin pienpanimoita on jo reilusti yli 100. Pienpanimoksi luokitellaan panimo, joka tuottaa vuodessa enintään 15 miljoonaa litraa olutta. Pienpanimot saavat verohelpotuksia 10 miljoonan litran tuotantoon asti ja menettävät veroetuudet 15 miljoonan litran tuotannon täyttyessä. Suomessa Pyynikin lähimmät kilpailijat pienpanimomarkkinassa ovat suuruusjärjestyksessä Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Nokian Panimo, MBH Breweries Oy (Saimaa ja Malmgård), Stallhagen sekä Fat Lizard. Pyynikin sijoittuu tässä joukossa kolmanneksi suurimmaksi vuoden 2019 lukuja tarkastellessa. Suurista panimoista olutmarkkinassa kilpailevat Olvi, Hartwall ja Sinebrychoff. Yhtiön tavoitteet Yhtiön viisivuotissuunnitelman mukaan tuotanto nousee yli 13 miljoonaan litraan vuoteen 2025 mennessä. Liikevaihdon vuonna 2025 arvioidaan olevan yli 30 miljoonaa euroa ja käyttökatteen 18% liikevaihdosta eli 5,9 miljoonaa euroa. Vastatakseen kovaan kysyntään yhtiö on vuokrannut uudet tuotantotilat Viron Haljalasta. Kyseessä on vanha panimo, jonka tiloissa yhtiö on jo aloittanut tuotannon. Haljalassa tullaan keskittymään volyymituotteiden tuotantoon, kun taas Tampereen panimolla keskitytään erikoisoluiden tuotantoon. Pitkällä aikavälillä Haljalaan laajentamisen myötä kapasiteetti pystytään nostamaan yli 20 miljoonaan litraan. Lyhyen aikavälin tavoitteena yhtiön tavoitteena on kasvattaa myyty litramäärä vuonna 2021 neljään miljoonaan litraan ja käyttökate positiiviseksi. Yhtiön visiona on olla tunnetuin suomalainen olutbrändi maailmalla. Tavoitteena on laajentua 1-2 uuteen vientimaahan vuosittain. Ravintolakonsepti Pyynikin Brewhouse on ollut menestyksekäs ja ravintolapuoleen tullaankin jatkossa panostamaan enemmän. Tuoteskaalaa laajennetaan tuomalla uusia tuotteita markkinoille sekä laajentamalla tuoteportfoliota yhä enemmän myös virvoitusjuomapuolelle. Taloudelliset luvut ja ennusteet Pyynikin tuotantovolyymi sekä liikevaihto ovat kasvaneet vauhdikkaasti viime vuosina. Vuodesta 2014 lähtien liikevaihdon keskimääräinen vuosikasvu on ollut jopa 69%. Kapasiteetin kasvattamiseen on investoitu vuosittain ja kasvun odotetaankin jatkuvan voimakkaana. Kasvun kulmakivenä on tuotannon kasvattaminen Haljalassa, mikkä tulee pitkällä aikavälillä kasvattamaan kapasiteettia yli 20 miljoonaan litraan eli 10-kertaiseksi nykyisestä. Vuonna 2020 liikevaihdon kasvua ja kannattavuutta alensivat uudet laitteistoasennusongelmat, jotka pienensivät hetkellisesti kapasiteettia. Yhtiön arvion mukaan myyntiä jäi tekemättä jopa miljoona euroa (0,5 miljoonaa litraa) asennusongelmien takia. Tuotteiden kysyntä on jatkuvasti ylittänyt yhtiön tuotantokapasiteetin ja yhtiö on joutunut myymään ei-oota. Kasvu ja investoinnit ovat pitäneet kannattavuuden toistaiseksi tappiolla. Suhteellinen kannattavuus (käyttökate-%) on kuitenkin parantunut merkittävästi ja volyymin kasvun myötä käyttökatteen odotetaan kääntyvän positiiviseksi jo kuluvana vuonna. Sijoittajan näkökulma Houkutteleva valuaatio: Näemme yhtiön valuaation houkuttelevana. Kasvun onnistuessa vahvan brändin ja tehdasinvestoinnin siivittämänä yhtiön arvo tulisi nousemaan merkittävästi. Esimerkiksi Olvin P/S-luku eli liikevaihtokerroin on 1,9x, mikä on sama kuin Pyynikin osakeannissa. Vahva brändi: Taloustutkimuksen mukaan Suomen arvostetuin olutbrändi, jonka tuotteiden kysyntä on jatkuvasti ylittänyt tarjonnan. Oma ravintolakonsepti Pyynikin Brewhouse on ollut menestys. Haljalan tuotantokapasiteetti: Tuotantokapasiteetin merkittävä kasvun ansiosta yhtiö on erittäin hyvissä asetelmissa ison kasvuloikan tekemiseen. Yrityskauppanäkökulma: Pienpanimomarkkinan kasvu on aktivoinut teolliset ostajat, ja konsolidointi alalla on alkanut. Olvi tiedotti juuri kuluvalla viikolla ostaneensa latvialaisen pienpanimon, joka valmistaa 3 miljoonaa litraa olutta. Niin ikään Hartwall osti alkuvuodesta Helsinkiläisen panimoravintolan. A-osake vs. B-osake: Yhtiöllä on kaksi osakesarjaa, A- ja B-osakesarja. Perustajilla ja avainhenkilöillä on A-osakkeita ja muilla, pääasiassa joukkorahoitusanneissa osakkeita merkinneillä osakkeenomistajilla B-osakkeita. Osakesarjojen osinko- ja omistusoikeus ovat samat, mutta äänivalta A-osakkeiden ja B-osakkeiden välillä on 1:20. Ennen antia A-osakkeita on 3 449 ja B-osakkeita 68 522. Sijoita osakeantiin Osakeannin koko: 800 – 15 998 B-osaketta (enintään 1 999 750 euroa)Yrityksen pre-money valuaatio: 8 996 375 EUROsakkeen merkintähinta: 125 EURMinimimerkintämäärä: 1 osake (125 EUR)Merkintäaika: 30.6.2021 saakka Kaupallinen yhteistyö. Lähteet: Pyynikin osakeantimateriaalit. analyysi osakkeet Pyynikin Panimo sijoitusideat suorat sijoituskohteet vaihtoehtoiset sijoituskohteet
Julkaisimme maaliskuussa analyysin Pyynikin Käsityöläispanimon osakeannista. Käynnissä olevaan osakeantiin on sijoitettu jo yli 1 400 000 euroa. Antia on jatkettu kesäkuun loppuun asti, vielä ehdit mukaan! Katso toimitusjohtaja Kari Lappalaisen haastattelu! Pyynikin osakeanti Osakeannin koko: 800 – 15 998 B-osaketta (enintään 1 999 750 euroa)Yrityksen pre-money valuaatio: 8 996 375 EUROsakkeen merkintähinta: 125 EURMinimimerkintämäärä: 1 osake (125 EUR)Merkintäaika: 30.6.2021 saakka Pyynikin panimo Pyynikin Brewing Company on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista juomayhtiöistä. Kansainvälisesti palkittu panimo tuottaa ennen kaikkea korkealaatuisia oluita, mutta myös muita juomia. Taloustutkimuksen teettämän tutkimuksen mukaan tamperelaispanimo on Suomen arvostetuin olutbrändi. Panimo on perustettu vuonna 2012 ja se on kasvanut voimakkaasti ollen tällä hetkellä Suomen kuudenneksi suurin panimo. Vuonna 2020 myyntivolyymi oli jo 2,1 miljoonaa litraa, josta oluen osuus oli 1,8 miljoonaa litraa. Liikevaihtoa kertyi 4,6 miljoonaa euroa. Pyynikin myydyin tuote on vuoden 2017 World Beer Awards -voittaja Mosaic Lager, joka kattoi n. 25% myynnistä vuonna 2020. Tuotteita on myyty ainakin 12 maahan. Panimon yhteistyökumppaneina toimivat suuret jakelijat kuten Kesko, S-ryhmä, Lidl ja Alko sekä ravintolat. Lisäksi yhtiö myy tuotteita panimon omassa kaupassa sekä omassa verkkokaupassa. Markkina ja kilpailu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemän tilastoraportin mukaan Suomessa myytiin 389 miljoonaa litraa olutta vuonna 2019. Vaikka oluen kulutus ei ole viime vuosina juuri kasvanut, pienpanimot ovat ottaneet markkinaosuutta suurilta panimoilta. Pienpanimomarkkina onkin kasvanut viime vuosina voimakkaasti kulutustottumuksien muuttuessa. Kasvu on tuonut paljon uusia toimijoita alalle ja Suomessakin pienpanimoita on jo reilusti yli 100. Pienpanimoksi luokitellaan panimo, joka tuottaa vuodessa enintään 15 miljoonaa litraa olutta. Pienpanimot saavat verohelpotuksia 10 miljoonan litran tuotantoon asti ja menettävät veroetuudet 15 miljoonan litran tuotannon täyttyessä. Suomessa Pyynikin lähimmät kilpailijat pienpanimomarkkinassa ovat suuruusjärjestyksessä Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Nokian Panimo, MBH Breweries Oy (Saimaa ja Malmgård), Stallhagen sekä Fat Lizard. Pyynikin sijoittuu tässä joukossa kolmanneksi suurimmaksi vuoden 2019 lukuja tarkastellessa. Suurista panimoista olutmarkkinassa kilpailevat Olvi, Hartwall ja Sinebrychoff. Yhtiön tavoitteet Yhtiön viisivuotissuunnitelman mukaan tuotanto nousee yli 13 miljoonaan litraan vuoteen 2025 mennessä. Liikevaihdon vuonna 2025 arvioidaan olevan yli 30 miljoonaa euroa ja käyttökatteen 18% liikevaihdosta eli 5,9 miljoonaa euroa. Vastatakseen kovaan kysyntään yhtiö on vuokrannut uudet tuotantotilat Viron Haljalasta. Kyseessä on vanha panimo, jonka tiloissa yhtiö on jo aloittanut tuotannon. Haljalassa tullaan keskittymään volyymituotteiden tuotantoon, kun taas Tampereen panimolla keskitytään erikoisoluiden tuotantoon. Pitkällä aikavälillä Haljalaan laajentamisen myötä kapasiteetti pystytään nostamaan yli 20 miljoonaan litraan. Lyhyen aikavälin tavoitteena yhtiön tavoitteena on kasvattaa myyty litramäärä vuonna 2021 neljään miljoonaan litraan ja käyttökate positiiviseksi. Yhtiön visiona on olla tunnetuin suomalainen olutbrändi maailmalla. Tavoitteena on laajentua 1-2 uuteen vientimaahan vuosittain. Ravintolakonsepti Pyynikin Brewhouse on ollut menestyksekäs ja ravintolapuoleen tullaankin jatkossa panostamaan enemmän. Tuoteskaalaa laajennetaan tuomalla uusia tuotteita markkinoille sekä laajentamalla tuoteportfoliota yhä enemmän myös virvoitusjuomapuolelle. Taloudelliset luvut ja ennusteet Pyynikin tuotantovolyymi sekä liikevaihto ovat kasvaneet vauhdikkaasti viime vuosina. Vuodesta 2014 lähtien liikevaihdon keskimääräinen vuosikasvu on ollut jopa 69%. Kapasiteetin kasvattamiseen on investoitu vuosittain ja kasvun odotetaankin jatkuvan voimakkaana. Kasvun kulmakivenä on tuotannon kasvattaminen Haljalassa, mikkä tulee pitkällä aikavälillä kasvattamaan kapasiteettia yli 20 miljoonaan litraan eli 10-kertaiseksi nykyisestä. Vuonna 2020 liikevaihdon kasvua ja kannattavuutta alensivat uudet laitteistoasennusongelmat, jotka pienensivät hetkellisesti kapasiteettia. Yhtiön arvion mukaan myyntiä jäi tekemättä jopa miljoona euroa (0,5 miljoonaa litraa) asennusongelmien takia. Tuotteiden kysyntä on jatkuvasti ylittänyt yhtiön tuotantokapasiteetin ja yhtiö on joutunut myymään ei-oota. Kasvu ja investoinnit ovat pitäneet kannattavuuden toistaiseksi tappiolla. Suhteellinen kannattavuus (käyttökate-%) on kuitenkin parantunut merkittävästi ja volyymin kasvun myötä käyttökatteen odotetaan kääntyvän positiiviseksi jo kuluvana vuonna. Sijoittajan näkökulma Houkutteleva valuaatio: Näemme yhtiön valuaation houkuttelevana. Kasvun onnistuessa vahvan brändin ja tehdasinvestoinnin siivittämänä yhtiön arvo tulisi nousemaan merkittävästi. Esimerkiksi Olvin P/S-luku eli liikevaihtokerroin on 1,9x, mikä on sama kuin Pyynikin osakeannissa. Vahva brändi: Taloustutkimuksen mukaan Suomen arvostetuin olutbrändi, jonka tuotteiden kysyntä on jatkuvasti ylittänyt tarjonnan. Oma ravintolakonsepti Pyynikin Brewhouse on ollut menestys. Haljalan tuotantokapasiteetti: Tuotantokapasiteetin merkittävä kasvun ansiosta yhtiö on erittäin hyvissä asetelmissa ison kasvuloikan tekemiseen. Yrityskauppanäkökulma: Pienpanimomarkkinan kasvu on aktivoinut teolliset ostajat, ja konsolidointi alalla on alkanut. Olvi tiedotti juuri kuluvalla viikolla ostaneensa latvialaisen pienpanimon, joka valmistaa 3 miljoonaa litraa olutta. Niin ikään Hartwall osti alkuvuodesta Helsinkiläisen panimoravintolan. A-osake vs. B-osake: Yhtiöllä on kaksi osakesarjaa, A- ja B-osakesarja. Perustajilla ja avainhenkilöillä on A-osakkeita ja muilla, pääasiassa joukkorahoitusanneissa osakkeita merkinneillä osakkeenomistajilla B-osakkeita. Osakesarjojen osinko- ja omistusoikeus ovat samat, mutta äänivalta A-osakkeiden ja B-osakkeiden välillä on 1:20. Ennen antia A-osakkeita on 3 449 ja B-osakkeita 68 522. Sijoita osakeantiin Osakeannin koko: 800 – 15 998 B-osaketta (enintään 1 999 750 euroa)Yrityksen pre-money valuaatio: 8 996 375 EUROsakkeen merkintähinta: 125 EURMinimimerkintämäärä: 1 osake (125 EUR)Merkintäaika: 30.6.2021 saakka Kaupallinen yhteistyö. Lähteet: Pyynikin osakeantimateriaalit. analyysi osakkeet Pyynikin Panimo sijoitusideat suorat sijoituskohteet vaihtoehtoiset sijoituskohteet