SPAC:sta erinomaisia tuottoja – Hyödynnä pääomasijoittajan vinkit SPAC on tämän hetken kuumimpia trendejä markkinoilla. Niiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti ja osa SPAC:eista on tarjonnut erinomaisia tuottoja. Pääomasijoittamisessa ja SPAC:eissa on paljon yhtäläisyyksiä. Siksi samat vinkit pätevät molemmissa sijoitusmuodoissa. Timo Heikkilä 22.3.2021 osakkeet sijoittaminen sijoitusideat SPAC SPAC on tämän hetken kuumimpia trendejä markkinoilla. Niiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti ja osa SPAC:eista on tarjonnut erinomaisia tuottoja. Pääomasijoittamisessa ja SPAC:eissa on paljon yhtäläisyyksiä. Siksi samat vinkit pätevät molemmissa sijoitusmuodoissa. Mikä on SPAC? SPAC tulee sanoista Special Purpose Acquisitions Company eli yritysostoa varten perustettu erityinen yhtiö. SPAC on yleensä sijoittajien perustama pääyhtiö, jonka ainoa tarkoitus on kerätä rahaa listautumisannin kautta. Listautumisessa kerätyt varat käytetään toisen ns. operatiivisen yrityksen hankkimiseen. Jos ostokohdetta ei löydy, rahat palautetaan omistajille. USA:ssa vakiinutunut käytäntö on, että SPAC:ien osakehinta ennen yritysostoa on 10$. SPAC-buumi USA:ssa on SPAC-buumi, koska markkinoilla on ylimääräistä likviditeettiä ja listautumisprosessi on SPAC:in avulla helpompi. SPAC on kuoriyhtiö, jolla ei ole liiketoimintaa, tuotteita tai palveluita, eikä luonnollisesti liikevaihtoa. Tällöin IPO-prosessi on kevyempi. SPACin avulla ovat listautuneet esimerkiksi DraftKings, WeWork, Virgin Galactic ja Nikola. Tuorein SPAC-järjestely on suositun sijoitusalustan eToron listautuminen. Lue aiheesta lisää tästä. SPAC analyticsin tilastot kertovat SPAC-buumista. Niiden suosio on kasvanut rajusti. Vuonna 2021 SPAC-listautumisten arvo on jo 88,7 miljardia dollaria. SPAC-listautumisten määrät: 2021 SPAC IPO:ja 257 kpl 2020 SPAC IPO:ja 248 kpl 2019 SPAC IPO:ja 59 kpl SPACien suosion takana ovat kovat tuotot Kuten aina sijoitusmarkkinoilla, sijoittajat ovat innostuneita SPAC:eista, koska osalla niistä on saanut erinomaisia tuottoja. Alla parhaiten tuottaneita SPAC:eja. Lähde: SPAC analytics SPAC-sijoittaminen on lähellä pääomasijoittamista Pääomasijoittamisessa ja SPAC-sijoittamisessa on samoja erityispiirteitä. Pääomasijoittaja sijoittaa listaamattomaan yritykseen tavoitteena myydä omistus 5-10 vuoden kuluttua selvästi korkeammalla arvolla pois. Tästä käytetään nimitystä exit ja usein se tapahtuu yrityskaupan tai listautumisen kautta. Esimerkiksi Orthexin ja Sitowisen listautumisessa pääomasijoittaja myy omistamiaan osakkeita listautumisen yhteydessä. Pääomasijoittajan tuottotavoite on korkea. Siksi se on valmis ottamaan korkeaa riskiä. Pääomasijoittaja voi sijoittaa yhtiöön, joka on vasta tuotekehitysvaiheessa tai uuden tuotteen kaupallistamisvaiheessa. Tyypillisemmin pääomasijoittaja tulee mukaan kasvuvaiheeseen. Siinä vaiheessa, kun tuote on valmis, yhtiöllä on asiakkaita, mutta rahoitusta tarvitaan voimakkaaseen kasvuun ja uusien markkinoiden avaamiseen. Valtaosa SPAC:eista on voimakkaan kasvun vaiheessa. Osalla ei vielä ole liikevaihtoa. Silloin pääomasijoittamisen lainalaisuudet pätevät. Tässä muutama olennainen sääntö, jotka kannattaa tarkistaa ennen SPAC-sijoitusta. Sijoituksen riskitaso Yhtiö tuotekehitysvaiheeessa (0-10 % onnistumisen todennäköisyys) Proof of concept -vaihe (10-20 % onnistumisen todennäköisyys) Kaupallistamisvaihe (20-40 % onnistumisen todennäköisyys) Kasvuvaihe (40-70 % onnistumisen todennäköisyys) Voimakkaan kasvun ja uusien markkinoiden avaamisen -vaihe (70-100 % onnistumisen todennäköisyys) Yhtiön kehitysvaihe kertoo sijoituksen riskisyydestä. Riskisin vaihe on tuotekehitysvaihe. Tässä kohtaa on vasta hanke tai idea, jota lähdetään kehittämään tuotteeksi tai palveluksi. Valtaosa tässä vaiheessa olevista yrityksistä ei koskaan lyö itseään läpi, siten että sijoittaja saisi sijoitukselleen vastinetta. Kun tuote on valmis, sitä täytyy testata pilottiasiakkailla. Tästä käytetään nimitystä proof of concept. Kaupallistamisvaiheessa pilottiasiakkailta saadun palautteen perusteella tuotetta on kehitetty lisää ja se on tarkoitus viedä isommin markkinoille. Yhtiö panostaa myyntiin ja markkinointiin, jakelukanaviin ja logistiikkaan. Myös tuotannon pitää tässä vaiheessa kestää kysynnän kasvu. Kasvuvaiheessa kysytään yhtiön kykyä skaalata tuotantoa. Tämä on monille isoillekin yrityksille kompatuskivi. Valuaatio on korkeimmillaan voimakkaan kasvun ja uusien markkinoiden avaamisen -vaiheessa. Sekin sisältää riskiä, eikä moni yhtiö tästä selviä. Tämä voi esimerkiksi tarkoittaa kansainvälistymistä. Tuottotavoite SPAC:eissa tuottotavoitetta ei mitata prosenteilla vaan X:illa. Tällä tarkoitetaan sitä, moninkokertaisena sijoitetut rahat pitää saada takaisin. Jos tuottotavoite on 3X, niin 1000 euron sijoituksen arvon pitää kasvaa 3000 euroon. Tuotto kulkee käsikädessä riskitason kanssa. Tuotekehitysvaiheessa olevan SPAC:in tuottotavoitteen pitää olla vähintään 10X. Jos 10 yhtiöstä yksi onnistuu, saa sijoittaja pääomalleen tuottoa yhdeksän sijoituksen arvon mennessä nollaan tai lähelle sitä. Tarkista markkina-arvo Usein SPAC:ien arvostuskertoimia ei ole helposti saatavilla tai niitä on vaikea tulkita. Jos yhtiön liiketoiminta on vasta-alkamassa ja toiminta tappiollista, ei P/S ja P/E-luvut kerro mitään. Siksi sijoittajan pitää aina tarkistaa SPACin markkina-arvo. Tätä voi peilata tuottotavoitteeseen. Jos esimerkiksi SPAC:in markkina-arvo on 10 miljardia dollaria ja tuottotavoite 10x, niin arvon pitäisi nousta 100 miljardiin dollariin, jotta tuottotavoite täyttyisi. Tällä markkina-arvolla ollaan jo isossa sarjassa. Esimerkiksi Helsingin pörssin arvokkain yhtiö on Neste, jonka markkina-arvo on 41 miljardia. Nokian markkina-arvo on 20 miljardia. Minkälaisiin yrityksiin kannattaa sijoittaa? Tärkeintä on ymmärtää yhtiön liikeidea. Jos et ymmärrä, mitä yhtiö tekee, älä sijoita. Vastaavasti, kun olet ymmärtänyt yhtiön liikeidean, pohdi liiketoiminnan kasvunäkymiä, kilpailutilannetta ja riskejä. Riskisimpiä sijoituskohteita ovat alkuvaiheen yritykset, jotka ovat tuotekehitysvaiheessa ja kaupallistaminen on usean vuoden päässä. Näissä sijoittaja yritetään innostaa mukaan kuvailemalla kohdemarkkinan suuruutta ja voimakasta kasvua, seksikkäällä toimialalla ja innovatiivisella tuotteella. Muista, että matka ideasta kaupallisesti menestyneeseen tuotteeseen on pitkä ja se vaatii paljon rahaa. Usein todellinen kohdemarkkinakin on huomattavasti pienempi kuin yhtiön alkuvaiheen sijoittajaesityksissä. Paljonko kannattaa sijoittaa? SPAC:ien osuus sijoitussalkusta kannattaa pitää hyvin maltillisena. Esimerkiksi 0-10 prosenttia. Aloita pienillä summilla ja varaudu pitkään sijoitusaikaan ja siihen, että voit menettää sijoituksesi. Siksi hajauttaminen on tärkeää myös SPAC-sijoituksissa. Huolellinen hajauttaminen tarkoittaa hajauttamista myös eri toimialoihin. EV:t eli sähköautot ovat juuri nyt yksi kuumimmista toimialoista. Tämän alan SPAC:eja syntyy kuin sieniä sateella ja jokainen toivoo olevansa uusi Tesla. Jos sijoittaa jokaiseen uuteen EV SPAC:iin, saa kyllä hajautusta toimialan sisällä, mutta kokonaisuutena SPAC-salkun hajautus on heikko. SPAC-sijoittajan check list Markkinakoko ja kasvuvauhti. Onko realistinen? Mitkä ovat toimialan kasvunäkymät? Onko yhtiön tuote/palvelu jo markkinoilla? Mikä on yhtiön kilpailuetu? Entä onko toimiala kilpailtu? Mitä kovempi kilpailu, sitä vaikeampi onnistua? Onko yhtiöllä taloudellisia tavoitteita, ovatko ne realistiset vai ylioptimistiset? Mitkä ovat riskit ja miten yhtiö on niihin varautunut? Arvioi SPAC-kohteen riski ja tuottotavoite Peilaa niitä markkina-arvoon Ole oma salkunhoitajasi! Sijoittaja.fi:n jäsenenä saat käyttöösi sijoittajan työkalut ja lukuoikeuden koko sisältöön. osakkeet sijoittaminen sijoitusideat SPAC
Mikä on SPAC? SPAC tulee sanoista Special Purpose Acquisitions Company eli yritysostoa varten perustettu erityinen yhtiö. SPAC on yleensä sijoittajien perustama pääyhtiö, jonka ainoa tarkoitus on kerätä rahaa listautumisannin kautta. Listautumisessa kerätyt varat käytetään toisen ns. operatiivisen yrityksen hankkimiseen. Jos ostokohdetta ei löydy, rahat palautetaan omistajille. USA:ssa vakiinutunut käytäntö on, että SPAC:ien osakehinta ennen yritysostoa on 10$. SPAC-buumi USA:ssa on SPAC-buumi, koska markkinoilla on ylimääräistä likviditeettiä ja listautumisprosessi on SPAC:in avulla helpompi. SPAC on kuoriyhtiö, jolla ei ole liiketoimintaa, tuotteita tai palveluita, eikä luonnollisesti liikevaihtoa. Tällöin IPO-prosessi on kevyempi. SPACin avulla ovat listautuneet esimerkiksi DraftKings, WeWork, Virgin Galactic ja Nikola. Tuorein SPAC-järjestely on suositun sijoitusalustan eToron listautuminen. Lue aiheesta lisää tästä. SPAC analyticsin tilastot kertovat SPAC-buumista. Niiden suosio on kasvanut rajusti. Vuonna 2021 SPAC-listautumisten arvo on jo 88,7 miljardia dollaria. SPAC-listautumisten määrät: 2021 SPAC IPO:ja 257 kpl 2020 SPAC IPO:ja 248 kpl 2019 SPAC IPO:ja 59 kpl SPACien suosion takana ovat kovat tuotot Kuten aina sijoitusmarkkinoilla, sijoittajat ovat innostuneita SPAC:eista, koska osalla niistä on saanut erinomaisia tuottoja. Alla parhaiten tuottaneita SPAC:eja. Lähde: SPAC analytics SPAC-sijoittaminen on lähellä pääomasijoittamista Pääomasijoittamisessa ja SPAC-sijoittamisessa on samoja erityispiirteitä. Pääomasijoittaja sijoittaa listaamattomaan yritykseen tavoitteena myydä omistus 5-10 vuoden kuluttua selvästi korkeammalla arvolla pois. Tästä käytetään nimitystä exit ja usein se tapahtuu yrityskaupan tai listautumisen kautta. Esimerkiksi Orthexin ja Sitowisen listautumisessa pääomasijoittaja myy omistamiaan osakkeita listautumisen yhteydessä. Pääomasijoittajan tuottotavoite on korkea. Siksi se on valmis ottamaan korkeaa riskiä. Pääomasijoittaja voi sijoittaa yhtiöön, joka on vasta tuotekehitysvaiheessa tai uuden tuotteen kaupallistamisvaiheessa. Tyypillisemmin pääomasijoittaja tulee mukaan kasvuvaiheeseen. Siinä vaiheessa, kun tuote on valmis, yhtiöllä on asiakkaita, mutta rahoitusta tarvitaan voimakkaaseen kasvuun ja uusien markkinoiden avaamiseen. Valtaosa SPAC:eista on voimakkaan kasvun vaiheessa. Osalla ei vielä ole liikevaihtoa. Silloin pääomasijoittamisen lainalaisuudet pätevät. Tässä muutama olennainen sääntö, jotka kannattaa tarkistaa ennen SPAC-sijoitusta. Sijoituksen riskitaso Yhtiö tuotekehitysvaiheeessa (0-10 % onnistumisen todennäköisyys) Proof of concept -vaihe (10-20 % onnistumisen todennäköisyys) Kaupallistamisvaihe (20-40 % onnistumisen todennäköisyys) Kasvuvaihe (40-70 % onnistumisen todennäköisyys) Voimakkaan kasvun ja uusien markkinoiden avaamisen -vaihe (70-100 % onnistumisen todennäköisyys) Yhtiön kehitysvaihe kertoo sijoituksen riskisyydestä. Riskisin vaihe on tuotekehitysvaihe. Tässä kohtaa on vasta hanke tai idea, jota lähdetään kehittämään tuotteeksi tai palveluksi. Valtaosa tässä vaiheessa olevista yrityksistä ei koskaan lyö itseään läpi, siten että sijoittaja saisi sijoitukselleen vastinetta. Kun tuote on valmis, sitä täytyy testata pilottiasiakkailla. Tästä käytetään nimitystä proof of concept. Kaupallistamisvaiheessa pilottiasiakkailta saadun palautteen perusteella tuotetta on kehitetty lisää ja se on tarkoitus viedä isommin markkinoille. Yhtiö panostaa myyntiin ja markkinointiin, jakelukanaviin ja logistiikkaan. Myös tuotannon pitää tässä vaiheessa kestää kysynnän kasvu. Kasvuvaiheessa kysytään yhtiön kykyä skaalata tuotantoa. Tämä on monille isoillekin yrityksille kompatuskivi. Valuaatio on korkeimmillaan voimakkaan kasvun ja uusien markkinoiden avaamisen -vaiheessa. Sekin sisältää riskiä, eikä moni yhtiö tästä selviä. Tämä voi esimerkiksi tarkoittaa kansainvälistymistä. Tuottotavoite SPAC:eissa tuottotavoitetta ei mitata prosenteilla vaan X:illa. Tällä tarkoitetaan sitä, moninkokertaisena sijoitetut rahat pitää saada takaisin. Jos tuottotavoite on 3X, niin 1000 euron sijoituksen arvon pitää kasvaa 3000 euroon. Tuotto kulkee käsikädessä riskitason kanssa. Tuotekehitysvaiheessa olevan SPAC:in tuottotavoitteen pitää olla vähintään 10X. Jos 10 yhtiöstä yksi onnistuu, saa sijoittaja pääomalleen tuottoa yhdeksän sijoituksen arvon mennessä nollaan tai lähelle sitä. Tarkista markkina-arvo Usein SPAC:ien arvostuskertoimia ei ole helposti saatavilla tai niitä on vaikea tulkita. Jos yhtiön liiketoiminta on vasta-alkamassa ja toiminta tappiollista, ei P/S ja P/E-luvut kerro mitään. Siksi sijoittajan pitää aina tarkistaa SPACin markkina-arvo. Tätä voi peilata tuottotavoitteeseen. Jos esimerkiksi SPAC:in markkina-arvo on 10 miljardia dollaria ja tuottotavoite 10x, niin arvon pitäisi nousta 100 miljardiin dollariin, jotta tuottotavoite täyttyisi. Tällä markkina-arvolla ollaan jo isossa sarjassa. Esimerkiksi Helsingin pörssin arvokkain yhtiö on Neste, jonka markkina-arvo on 41 miljardia. Nokian markkina-arvo on 20 miljardia. Minkälaisiin yrityksiin kannattaa sijoittaa? Tärkeintä on ymmärtää yhtiön liikeidea. Jos et ymmärrä, mitä yhtiö tekee, älä sijoita. Vastaavasti, kun olet ymmärtänyt yhtiön liikeidean, pohdi liiketoiminnan kasvunäkymiä, kilpailutilannetta ja riskejä. Riskisimpiä sijoituskohteita ovat alkuvaiheen yritykset, jotka ovat tuotekehitysvaiheessa ja kaupallistaminen on usean vuoden päässä. Näissä sijoittaja yritetään innostaa mukaan kuvailemalla kohdemarkkinan suuruutta ja voimakasta kasvua, seksikkäällä toimialalla ja innovatiivisella tuotteella. Muista, että matka ideasta kaupallisesti menestyneeseen tuotteeseen on pitkä ja se vaatii paljon rahaa. Usein todellinen kohdemarkkinakin on huomattavasti pienempi kuin yhtiön alkuvaiheen sijoittajaesityksissä. Paljonko kannattaa sijoittaa? SPAC:ien osuus sijoitussalkusta kannattaa pitää hyvin maltillisena. Esimerkiksi 0-10 prosenttia. Aloita pienillä summilla ja varaudu pitkään sijoitusaikaan ja siihen, että voit menettää sijoituksesi. Siksi hajauttaminen on tärkeää myös SPAC-sijoituksissa. Huolellinen hajauttaminen tarkoittaa hajauttamista myös eri toimialoihin. EV:t eli sähköautot ovat juuri nyt yksi kuumimmista toimialoista. Tämän alan SPAC:eja syntyy kuin sieniä sateella ja jokainen toivoo olevansa uusi Tesla. Jos sijoittaa jokaiseen uuteen EV SPAC:iin, saa kyllä hajautusta toimialan sisällä, mutta kokonaisuutena SPAC-salkun hajautus on heikko. SPAC-sijoittajan check list Markkinakoko ja kasvuvauhti. Onko realistinen? Mitkä ovat toimialan kasvunäkymät? Onko yhtiön tuote/palvelu jo markkinoilla? Mikä on yhtiön kilpailuetu? Entä onko toimiala kilpailtu? Mitä kovempi kilpailu, sitä vaikeampi onnistua? Onko yhtiöllä taloudellisia tavoitteita, ovatko ne realistiset vai ylioptimistiset? Mitkä ovat riskit ja miten yhtiö on niihin varautunut? Arvioi SPAC-kohteen riski ja tuottotavoite Peilaa niitä markkina-arvoon Ole oma salkunhoitajasi! Sijoittaja.fi:n jäsenenä saat käyttöösi sijoittajan työkalut ja lukuoikeuden koko sisältöön. osakkeet sijoittaminen sijoitusideat SPAC