Mikä on Finnairin osakkeen oikea arvo?

Finnairista on tullut suomalaisten suosikkiosake ja sijoittajat odottavat korkeaa tuottoa osakkeesta, kun lentoliikenne palautuu. Laskimme Finnairin osakkeen oikean arvon ja teimme ennusteen osakkeen tuottopotentiaalista.

Timo Heikkilä
Timo Heikkilä

Finnairista on tullut suomalaisten suosikkiosake ja sijoittajat odottavat korkeaa tuottoa osakkeesta, kun lentoliikenne palautuu. Laskimme Finnairin osakkeen oikean arvon ja teimme ennusteen osakkeen tuottopotentiaalista.

Suomalaisten suosikkiosake

Finnair on noussut Suomen suosituimpien osakkeiden joukkoon. Osakkeenomistajien määrä on nelinkertaistunut koronakriisissä ja omistajia on jo lähes 100 000.

Viimeisen viiden vuoden kurssihuiput osuvat vuoteen 2017. Vuodesta 2018 lähtien osake on ollut laskusuunnassa. Koronapohjat ovat osakeannin jälkeen alle 0,40 eurossa. Tästä kurssi on palautunut ja on nyt liikkunut viime päivät 0,72 – 0,75 euron tasoilla.

Katso myös aiheesta tehty video!

Nouseeko Finnairin osake yli kahden euron, kun lentoliikenne palautuu?

Finnairin kurssikehitystä tutkiessa herää innostus siitä, että kurssi nousisi vuoden 2019 tasoilla 1,5 euroon tai jopa vuoden 2017 tasoille yli kahden euron. Tämä tarkoittaisi reilusti yli 100 %:n tuottoa nykytasoon nähden.

Onko tämä mahdollista?

Markkina-arvon kehitys on eri kuin kurssikehitys

Finnairin kesällä 2020 järjestämä jättiläismäinen 500 miljoonan euron osakeanti moninkertaisti osakemäärän ja tietyssä mielessä sotki kurssikäyrät. Jos tutkitaan Finnairin markkina-arvon kehitystä kvartaaleittain viimeiseltä neljältä vuodelta, huomataan, että markkina-arvo on ollut korkeimmillaan Q3/2017 tulosjulkistuksen aikaan 25.10.2017. Tällöin markkina-arvo oli 1,425 miljardia euroa. Q1/2021 tulosjulkistuksen aikaan Finnairin markkina-arvo oli 1,092 miljardia euroa. Potentiaalista nousua markkina-arvohuippuihin on vain 30 %.

Yritysarvo kertoo, että Finnairin arvo on jo huippulukemissa

Yritysarvo (EV) on yhtiön oman pääoman markkina-arvo (osakkeen hinta kertaa osakkeiden määrä) lisättynä korollisilla nettoveloilla. Nettovelat ovat korolliset velat miinus rahavarat. Yrityskaupat tehdään aina yritysarvolla, koska ostaja ottaa vastataksen yhtiön velat.

Oletetaan, että on kaksi tismalleen samanlaista yhtiötä. Molempien liikevaihto on 1000 miljoonaa euroa ja tulos 100 miljoonaa. Yrityskaupassa yhtiöiden arvoksi määrittyy á 1500 miljoonaa euroa. Yhtiö A on nettovelaton ja yhtiö B:llä on 500 miljoonan euron nettovelat. Tässä tapauksessa A:n osakkeenomistajat saavat 1500 miljoonaa euroa ja B:n osakkeenomistajat 1000 miljoonaa euroa.

Myös Finnairin tapauksessa oikeaa arvoa etsivä sijoittaja joutuu tutkimaan Finnairin yritysarvon eli EV:n kehitystä.

Finnair, kuten monet muutkin matkailualan yritykset, joutui ottamaan reilusti velkaa koronakriisissä. Finnairin nettovelat ennen koronakriisiä olivat 621 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä nettovelat 200 miljoonan euron hybridilaina mukaanlukien ovat 1 715 miljoonaa euroa. Velkaa on tullut taseeseen lisää lähes 1,1 miljardia euroa.

Näinpä Finnairin yritysarvo on kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla. Yritysarvo Q3/2017 tulosjulkistuksen aikaan, kun Finnairin markkina-arvo oli korkeimmillaan, oli 2,249 miljardia euroa. Nyt (tilanne Q1-tulosjulkistuspäivänä) Finnairin yritysarvo on 2,807 miljardia euroa.

Paljonko arvonmääritys antaa Finnairin osakkeen arvoksi?

Laskemme seuraavaksi, mikä on Finnairin osakkeen oikea arvo sekä analysoimme, kuinka korkealle osake voi vielä nousta, kun lentoliikenne palautuu ja matkustus normalisoituu.

Luvut ja ennusteet

Lue ilmaiseksi kaksi viikkoa Haluatko lukea artikkelin?

Sijoittaja.fi -jäsenenä saat lukuoikeuden tähän ja tuhansiin muihin artikkeleihin ja analyyseihin. Lisäksi saat käyttöösi Sijoittaja360 -palvelun. Ilmaisen kokeilujakson jälkeen tilaus jatkuu 11,90€. Voit perua koska tahansa.

Sinua voisi kiinnostaa
Analyysi: Wetteri aloittaa jälleen osingon maksamisen
Tekoälyuutiset: Runoja ja mainoksia
NVIDIAn tulos analyysissa – jatkaako osakekurssi nousukiidossa
Sijoittajan valinnat