Globaalit tuotanto-ongelmat voivat johtaa osakemarkkinoiden laskuun Pandemia aiheutti kysyntäongelman. Se on selätetty ja nyt käsillä on tuotantopuolen ongelmat. Monet suuryhtiöt ovat jo raportoineet haasteista, mikä on saanut aikaan kurssilaskuja. Mihin tuotanto-ongelmat voivat pahimmillaan johtaa? Timo Heikkilä 27.9.2021 markkinaympäristö osakkeet sijoitusideat Pandemia aiheutti kysyntäongelman. Se on selätetty ja nyt käsillä on tuotantopuolen ongelmat. Monet suuryhtiöt ovat jo raportoineet haasteista, mikä on saanut aikaan kurssilaskuja. Mihin tuotanto-ongelmat voivat pahimmillaan johtaa? Ongelmat eivät ole kysynnässä, vaan tuotannossa Koronapandemia pysäytti maailmanlaajuisesti kysynnän monilla aloilla vuonna 2020. Edessä on uusi ongelma, josta on saatu esimakua pitkin vuotta 2021. Kysyntä on palautunut vahvasti ja useilla aloilla yritykset eivät pysty vastaamaan kysyntään tuotantohaasteiden vuoksi. Nike laski liikevaihtoennustetta Nike kertoi tilikauden 2022 ensimmäisen kvartaalin tuloksesta 23. syyskuuta. Yhtiö leikkasi liikevaihtoennustetta ja osake kääntyi laskuun. Nike sanoi, että maailmanlaajuiset toimitusketjun ruuhkat vahingoittavat liiketoimintaa enemmän kuin aiemmin odotettiin. Ongelmat ovat pidemmät kuljetusajat, työvoimapulaa ja pitkittyneet tuotannon keskeytykset Vietnamissa. Niken tehtaat Vietnamissa ovat suljettu, kun hallitus yrittää hillitä Covid-19-viruksen leviämistä. Noin 80% Niken jalkinetehtaista Etelä-Vietnamissa ja noin puolet alueen vaatetehtaista on edelleen suljettu. Nike on menettänyt jo 10 viikon tuotannon, ja kuilu jatkuu. Täydelliseen tuotantoon palaaminen kestää useita kuukausia. Tämän lisäksi kuljetusajat ja kustannukset ovat nousseet. Tällä hetkellä rahti Aasiasta USA:han kestää kaksi kertaa kauemmin kuin ennen pandemiaa. Nike kertoi, että kysyntä yhtiön tuotteille on maailmanlaajuisesti vahvaa, mutta yllä mainitut ongelmat aiheuttavat haasteita, minkä johdosta yhtiö laski ohjausta. Nike odottaa nyt koko vuoden liikevaihdon kasvavan noin 5 prosenttia verrattuna aiempaan yli 10 prosentin kasvun näkymään. Myös muut vaateyhtiöt kärsivät Vietanamin koronarajoituksista Nike ei ole ongelmiensa kanssa yksin, sillä myös Gap, Lululemon, Abercrombie & Fitch ja muut tunnetut USA:laiset vaatebrändit kärsivät samoista tuotanto-ongelmista. Vietnam on yhdysvaltalaisille vaatebrändeille tärkein tuotantomaa. Rajoitukset ovat vaikuttaneet myös kahvin tuotantoon, sillä Vietnam on suuri kahvintuottaja. FedEx laski tulosennustetta FedEx on maailmanlaajuinen kuljetus ja logistiikkayhtiö. FedEx raportoi 21.9.2021 tilikautensa ensimmäisen kvartaalin tuloksen. Tulos jäi selvästi analyytikkojen ennusteista. FedEx myös laski vuoden 2022 tulosnäkymiään. Yhtiön työvoima- ja toimitusketjukustannukset pandemian aiheuttamien häiriöiden torjumiseksi nousivat. Työvoimaa oli heikosti saatavilla ja palkat nousivat. Kustannusten nousu oli 450 miljoonaa dollaria vertailukauteen nähden. Johdon mukaan olosuhteet olivat odotettua haastavammat ja niiden odotetaan nyt kestävän pitempään. Johto ennustaa, että työvoiman saatavuus paranee vasta tilikauden 2022 toisella vuosipuoliskolla. Home Depot hommasi oman rahtilaivan Home Depot on on maailman suurin kodinsisustuskauppaketju. Asuminen on ollut vahvassa boomissa viime ja kuluvana vuotena ja se on kasvattanut Home Depotin tuotteiden kysyntää. Home Depot tuo suurimman osan tuotteistaan Aasiasta ja ruuhkautuneet satamat, konttien puute ja epidemia ovat häirinneet yhtiön toimintaa. Home Depotin ratkaisu kriisiin on oma rahtilaiva ja se kulkee edestakaisin, ja se on 100 prosenttisesti omistettu Home Depotille. Yhtiön presidentti ja operatiivinen johtaja Ted Decker sanoi haastattelussa, että tämä on ensimmäinen kerta, kun yritys ottaa tällaisen askeleen. Home Depot on myös käyttänyt lentorahtia Puolijohdekriisi autonvalmistajien haittana, Ford, GM, Volkswagen, Toyota… Volkswagen kertoi syyskuussa, että puolijohdetarjonnan kriisi voi pakottaa sen hidastamaan tuotantolinjoja syksyn aikana ja lisäämään leikkauksia, joita on tehty jo helmikuusta lähtien. Toyota kertoi myös supistavansa tuotantoaan 40 prosenttia syyskuussa samasta syystä. Autojen kysyntä on nyt erittäin vahvaa. Lisäksi uudet autot tarvitset aiempaa enemmän siruja. Autovalmistajien siruvalmistajat eivät pysty vastaamaan kysyntään. Tähänkin yksi syy on korona, sillä esimerkiksi autoteollisuuden suurin sirutoimittaja Infineon on joutunut keskeyttämään tuotannon Malesian tehtaillaan koronavirusepidemian vuoksi. General Motorsin presidentti Mark Reuss on kertonut kuinka vaikea asiasta siruongelmassa on kyse. Reussin mukaan sirukriisi on luultavasti pahin toimitusketjuja kohdannut kriisi, jonka hän on nähnyt autoteollisuudessa uransa aikana. Yhtiö on joutunut leikkaamaan vuoden 2021 tuotantoaan 800 000 autolla. Myös Ford on kertonut leikkaavansa merkittävästi Pohjois-Amerikan ajoneuvotuotantoaan, koska puolijohdesirujen puute vaikuttaa maailmanlaajuiseen autoteollisuuteen. Ford on kertonut, että sirupula johtaa 1,1 miljoonan auton tuotantovajeeseen vuonna 2021. Konsulttitoimisto AlixPartnersin mukaan puolijohdesirukriisin odotetaan maksavan maailmanlaajuiselle autoteollisuudelle 110 miljardin dollarin liikevaihdon vuonna 2021. Autoteollisuuden siruongelmien uskotaan kestävän jopa pitkälle vuoteen 2022 asti. Sijoittajan näkökulma Lue ilmaiseksi kaksi viikkoa Haluatko lukea artikkelin? Sijoittaja.fi -jäsenenä saat lukuoikeuden tähän ja tuhansiin muihin artikkeleihin ja analyyseihin. Lisäksi saat käyttöösi Sijoittaja360 -palvelun. Ilmaisen kokeilujakson jälkeen tilaus jatkuu 11,90€. Voit perua koska tahansa. Aloita ilmainen kokeilu Tutustu jäsenyyksiin KirjauduUnohditko salasanasi? Kirjaudu Googlella markkinaympäristö osakkeet sijoitusideat
Ongelmat eivät ole kysynnässä, vaan tuotannossa Koronapandemia pysäytti maailmanlaajuisesti kysynnän monilla aloilla vuonna 2020. Edessä on uusi ongelma, josta on saatu esimakua pitkin vuotta 2021. Kysyntä on palautunut vahvasti ja useilla aloilla yritykset eivät pysty vastaamaan kysyntään tuotantohaasteiden vuoksi. Nike laski liikevaihtoennustetta Nike kertoi tilikauden 2022 ensimmäisen kvartaalin tuloksesta 23. syyskuuta. Yhtiö leikkasi liikevaihtoennustetta ja osake kääntyi laskuun. Nike sanoi, että maailmanlaajuiset toimitusketjun ruuhkat vahingoittavat liiketoimintaa enemmän kuin aiemmin odotettiin. Ongelmat ovat pidemmät kuljetusajat, työvoimapulaa ja pitkittyneet tuotannon keskeytykset Vietnamissa. Niken tehtaat Vietnamissa ovat suljettu, kun hallitus yrittää hillitä Covid-19-viruksen leviämistä. Noin 80% Niken jalkinetehtaista Etelä-Vietnamissa ja noin puolet alueen vaatetehtaista on edelleen suljettu. Nike on menettänyt jo 10 viikon tuotannon, ja kuilu jatkuu. Täydelliseen tuotantoon palaaminen kestää useita kuukausia. Tämän lisäksi kuljetusajat ja kustannukset ovat nousseet. Tällä hetkellä rahti Aasiasta USA:han kestää kaksi kertaa kauemmin kuin ennen pandemiaa. Nike kertoi, että kysyntä yhtiön tuotteille on maailmanlaajuisesti vahvaa, mutta yllä mainitut ongelmat aiheuttavat haasteita, minkä johdosta yhtiö laski ohjausta. Nike odottaa nyt koko vuoden liikevaihdon kasvavan noin 5 prosenttia verrattuna aiempaan yli 10 prosentin kasvun näkymään. Myös muut vaateyhtiöt kärsivät Vietanamin koronarajoituksista Nike ei ole ongelmiensa kanssa yksin, sillä myös Gap, Lululemon, Abercrombie & Fitch ja muut tunnetut USA:laiset vaatebrändit kärsivät samoista tuotanto-ongelmista. Vietnam on yhdysvaltalaisille vaatebrändeille tärkein tuotantomaa. Rajoitukset ovat vaikuttaneet myös kahvin tuotantoon, sillä Vietnam on suuri kahvintuottaja. FedEx laski tulosennustetta FedEx on maailmanlaajuinen kuljetus ja logistiikkayhtiö. FedEx raportoi 21.9.2021 tilikautensa ensimmäisen kvartaalin tuloksen. Tulos jäi selvästi analyytikkojen ennusteista. FedEx myös laski vuoden 2022 tulosnäkymiään. Yhtiön työvoima- ja toimitusketjukustannukset pandemian aiheuttamien häiriöiden torjumiseksi nousivat. Työvoimaa oli heikosti saatavilla ja palkat nousivat. Kustannusten nousu oli 450 miljoonaa dollaria vertailukauteen nähden. Johdon mukaan olosuhteet olivat odotettua haastavammat ja niiden odotetaan nyt kestävän pitempään. Johto ennustaa, että työvoiman saatavuus paranee vasta tilikauden 2022 toisella vuosipuoliskolla. Home Depot hommasi oman rahtilaivan Home Depot on on maailman suurin kodinsisustuskauppaketju. Asuminen on ollut vahvassa boomissa viime ja kuluvana vuotena ja se on kasvattanut Home Depotin tuotteiden kysyntää. Home Depot tuo suurimman osan tuotteistaan Aasiasta ja ruuhkautuneet satamat, konttien puute ja epidemia ovat häirinneet yhtiön toimintaa. Home Depotin ratkaisu kriisiin on oma rahtilaiva ja se kulkee edestakaisin, ja se on 100 prosenttisesti omistettu Home Depotille. Yhtiön presidentti ja operatiivinen johtaja Ted Decker sanoi haastattelussa, että tämä on ensimmäinen kerta, kun yritys ottaa tällaisen askeleen. Home Depot on myös käyttänyt lentorahtia Puolijohdekriisi autonvalmistajien haittana, Ford, GM, Volkswagen, Toyota… Volkswagen kertoi syyskuussa, että puolijohdetarjonnan kriisi voi pakottaa sen hidastamaan tuotantolinjoja syksyn aikana ja lisäämään leikkauksia, joita on tehty jo helmikuusta lähtien. Toyota kertoi myös supistavansa tuotantoaan 40 prosenttia syyskuussa samasta syystä. Autojen kysyntä on nyt erittäin vahvaa. Lisäksi uudet autot tarvitset aiempaa enemmän siruja. Autovalmistajien siruvalmistajat eivät pysty vastaamaan kysyntään. Tähänkin yksi syy on korona, sillä esimerkiksi autoteollisuuden suurin sirutoimittaja Infineon on joutunut keskeyttämään tuotannon Malesian tehtaillaan koronavirusepidemian vuoksi. General Motorsin presidentti Mark Reuss on kertonut kuinka vaikea asiasta siruongelmassa on kyse. Reussin mukaan sirukriisi on luultavasti pahin toimitusketjuja kohdannut kriisi, jonka hän on nähnyt autoteollisuudessa uransa aikana. Yhtiö on joutunut leikkaamaan vuoden 2021 tuotantoaan 800 000 autolla. Myös Ford on kertonut leikkaavansa merkittävästi Pohjois-Amerikan ajoneuvotuotantoaan, koska puolijohdesirujen puute vaikuttaa maailmanlaajuiseen autoteollisuuteen. Ford on kertonut, että sirupula johtaa 1,1 miljoonan auton tuotantovajeeseen vuonna 2021. Konsulttitoimisto AlixPartnersin mukaan puolijohdesirukriisin odotetaan maksavan maailmanlaajuiselle autoteollisuudelle 110 miljardin dollarin liikevaihdon vuonna 2021. Autoteollisuuden siruongelmien uskotaan kestävän jopa pitkälle vuoteen 2022 asti. Sijoittajan näkökulma Lue ilmaiseksi kaksi viikkoa Haluatko lukea artikkelin? Sijoittaja.fi -jäsenenä saat lukuoikeuden tähän ja tuhansiin muihin artikkeleihin ja analyyseihin. Lisäksi saat käyttöösi Sijoittaja360 -palvelun. Ilmaisen kokeilujakson jälkeen tilaus jatkuu 11,90€. Voit perua koska tahansa. Aloita ilmainen kokeilu Tutustu jäsenyyksiin KirjauduUnohditko salasanasi? Kirjaudu Googlella markkinaympäristö osakkeet sijoitusideat