Remedyn jättidiili nosti osakkeen houkuttelevuutta Kasvuyhtiö Remedy Entertainmentin yhteistyö pelialan jätin Tencentin kanssa voi nostaa Remedyn uudelle tasolle. Mitä diili tarkoittaa yhtiölle ja kannattaako osaketta ostaa? Timo Heikkilä 13.1.2022 megatrendit osakkeet Remedy sijoitusideat Kasvuyhtiö Remedy Entertainmentin yhteistyö pelialan jätin Tencentin kanssa voi nostaa Remedyn uudelle tasolle. Mitä diili tarkoittaa yhtiölle ja kannattaako osaketta ostaa? Remedy Entertainment Remedy Entertainment on yksi Suomen tunnetuimmista ja menestyneimmistä peliyhtiöistä. Yhtiöllä on kasvustrategia, joka ylettyy vuoteen 2025 asti. Yhtiön myynnissä olevia pelejä ovat Control-, CrossfireX- ja Alan Wake pelisarjat. Lisäksi yhtiöllä on kehitys- ja tuotantoputkessa pelejä, joista Vanguard-projekti julkistettiin Tencentin kanssa. Vanguard-peliprojekti yhteistyössä Tencentin kanssa Remedy kertoi joulukuun lopussa allekirjoittaneensa maailmanlaajuisen kehitys-, lisenssi- ja jakelusopimuksen Tencentin kanssa Vanguard-koodinimeä kantavasta yhteistyömoninpelistä. Vanguard on ilmaiseksi ladattava ja yhteistyössä muiden pelaajien kanssa pelattava PvE (pelaaja vastaan ympäristö) -ampumispeli, joka yhdistää Remedyn tarinallisen osaamisen ja toiminnallisen pelattavuuden mukaansatempaavaksi moninpelikokemukseksi. Peli kehitetään Unreal Engine:llä PC- ja konsolialustoille. Remedy kehittää ja julkaisee pelin maailmanlaajuisesti, lukuun ottamatta valikoituja Aasian markkinoita, joilla Tencent lokalisoi ja julkaisee pelin. Pelin kehitys on parhaillaan proof-of-concept -vaiheessa ja peli on kooltaan Remedylle tyypillisen AAA-pelin budjettia. Remedy ja Tencent rahoittavat pelin kehittämisen yhdessä. Lisäksi Tencent lokalisoi pelin valikoiduille Aasian markkinoille ja kattaa siihen liittyvät kustannukset. Remedy ja Tencent vastaavat itse julkaisemiseen ja pelin operointiin liittyvistä kustannuksistaan omilla maantieteellisillä alueillaan, jakaen osan pelin tuloista toisen osapuolen kanssa kehittämiskustannusten kattamisen jälkeen. Osana sopimusta Remedy on myös lisensoinut Tencentille maailmanlaajuiset oikeudet pelin mobiiliversion kehittämiseen ja julkaisemiseen. Tencent vastaa mobiiliversion kehitys- ja julkaisukustannuksista. Mobiiliversion osalta yhtiöt ovat sopineet erillisestä tulonjakomallista. ”Vanguard on Remedyn ensikosketus Games-as-a-Service (GaaS) -liiketoimintamalliin, ja sen toteuttamisesta vastaa huipputiimimme ilmaiseksi ladattavien pelien asiantuntijoita. Olemme rakentamassa jotain uutta ja mielenkiintoista yhteistyömoninpelien markkinoille Remedyn vahvuuksien päälle. Otamme seuraavan askeleen yrityksemme kehityksessä laajentamalla kyvykkyyksiämme ottamalla vastuullemme pelin julkaisemisen. Olemme innoissamme Tencentin kanssa solmitusta pitkäaikaisesta kumppanuudesta, ja voimme varmuudella sanoa sen tukevan erinomaisesti Vanguardin kunnianhimoisia suunnitelmia. Vanguard on maailmanlaajuinen mahdollisuus, ja Tencent kykenee tukemaan Remedyä kansainvälisesti ja johtamaan Aasian toimintoja ja mobiilimarkkinnoita.” Remedy Entertainmentin toimitusjohtaja Tero Virtala. Remedy vastasi sijoittajan kysymyksiin Kysyimme Remedyn Corporate Development Director Veli-Pekka Puolakanaholta muutaman lisäkysymyksen yhteistyösopimuksen merkityksestä Remedylle. Kuinka merkittävä sopimus tämä on Remedylle? Tencent on kuitenkin maailman suurin peliyhtiö. Sopimus on meille hyvin merkittävä monella tapaa. Palvelumalliset moninpelit ovat iso pitkän aikavälin mahdollisuus. Uskomme pystyvämme tähän kenttään tuomaan uudenlaisen kokemuksen, mutta kyseessä on silti meille uusi alue. Merkittävän, tämän alueen tuntevan kumppanin vahva sitoutuminen hankkeeseemme on itsessään osoitus potentiaalista, ja myös tietysti parantaa menestymisen mahdollisuuksia. Tencent myös avaa ihan toisenlaisen mahdollisuuden valituille Aasian markkinoille. Sopimus myös vahvistaa vuosiksi eteenpäin Vangaurdin osalta näkyvyyttä pelinkehitysportfolioomme. Sopimus myös lisää hajautusta partneriverkostoomme sekä IP- että peliportfolioomme. Strategisesti tärkeä askel on se että tämän sopimuksen myöstä meistä tulee virallisestikin pelijulkaisija. Me julkaisemme pelin länsimarkkinoilla, kun taas Tencent julkaisee pelin valituissa Aasian maissa. Taloudellisessa mielessä sopimus on meille erittäin tärkeä. Kuten sanottua, palvelumalliset moninpelit ovat merkittävä pitkän aikavälin mahdollisuus. Meillä on kehitteillä potentiaalinen peli, ja nyt hyvä kumppani tukemassa sitä. Tähän pitkän aikavälin mahdollisuuteen liittyy merkittävä tulonjakosopimus ja lisäksi jo nyt heti kehitysvaiheessa sopimus toki tuo meille myös merkittävän määrän kehitysmaksuja. 2. Tiedotteesta sai käsityksen, että pelissä olisi Fortniten elementtejä. Onko näin? Kummatkin pelit ovat ns. free-to-play shooter -lajityyppiin kuuluvia pelejä, yhtäläisyydet ovat siinä. Kategoriassa on pelejä laidasta laitaan aina isoista pieniin kokemuksiin ja kaikkea siltä väliltä. Ymmärrän vertauksen, mutta näistä syntyy kovin helposti vääränlaisia mielikuvia, mitä olemme rakentamassa ja mikä on mahdollista. Vanguard ei missään nimessä ole ns. battle royale -tyyppinen kokemus. Toisin kun Fortnite, Vanguard on ns. PvE – peli, jossa pelataan tehtäviä läpi yhdessä kavereiden kanssa, eikä tarkoituksena ole suoranaisesti pelata muita pelaajia vastaan. Tottakai katsomme, mistä pelaajat pitävät, mitkä jutut toimivat ja lisäämme siihen omat ideamme ja luovuutumme. Toivottavasti lopputulos on jotakin uutta, mutta pelaajille hyvällä tavalla tuttua. 3. Millä aikataululla peli tulee markkinoille? Vanguard on nyt proof of concept -vaiheessa, mikä tarkoittaa sitä että pelin julkaisupäivää ei ole vielä päätetty. Sijoittajan näkökulma Tencent on maailman suurin peliyhtiö ja yhteistyö Remedyn kanssa on merkittävä. Tencentin tunnetuin peli on Fortnite, joka on tuottanut yli 10 miljardia dollaria. Tencent myös omistaa arvokkaimman suomalaisen peliyhtiön Supercellin, josta Tencent maksoi 6,5 miljardi euroa (72 prosentin osuudesta). Vuodelle 2021 Remedylle analyytikot ennustavat 44 miljoonan euron liikevaihtoa ja 15 miljoonan euron operatiivista tulosta. Yhtiö itse on ohjannut liikevaihtonsa ja liikevoittonsa kasvavan vuoden 2021 aikana. Liikevaihdon ja liikevoiton kasvusta valtaosan odotetaan tapahtuvan jälkimmäisen vuosipuoliskon aikana. Vuoden 2020 liikevaihto oli 41,1 miljoonaa euroa ja liikevoitto 13,2 miljoonaa euroa. Yhtiön markkina-arvo on 450 miljoonaa euroa. Yhtiön nettokassa on 57 miljoonaa euroa, joten EV/EBIT-luku on 26. Tämä ei on pörssin keskiarvoa korkeampi, mutta korkean kasvupotentiaalin peliyhtiölle maltillinen luku. On vaikea arvioida, mikä tulee olemaan Vanguard-pelin liikevaihto Remedylle. Supercellin liikevaihto on ollut jo pitkään miljardisarjassa. Siihen verrattuna Remedyn nykyinen 45 miljoonan liikevaihto on pientä. Nykyisissä ja Vanguard-projekteissa on potentiaalia nostaa Remedyn liikevaihto täysin uusille tasoille. Siksi sijoittajan kannattaa pysytellä osakkeessa mukana. Markkinatilanteet, joissa kasvuyhtiöt laskevat, kannattaa käyttää ostopaikkoina. Sijoittajalta vaaditaan kuitenkin malttia. Yhtiön potentiaali mitataan vasta muutaman vuoden päästä. megatrendit osakkeet Remedy sijoitusideat
Remedy Entertainment Remedy Entertainment on yksi Suomen tunnetuimmista ja menestyneimmistä peliyhtiöistä. Yhtiöllä on kasvustrategia, joka ylettyy vuoteen 2025 asti. Yhtiön myynnissä olevia pelejä ovat Control-, CrossfireX- ja Alan Wake pelisarjat. Lisäksi yhtiöllä on kehitys- ja tuotantoputkessa pelejä, joista Vanguard-projekti julkistettiin Tencentin kanssa. Vanguard-peliprojekti yhteistyössä Tencentin kanssa Remedy kertoi joulukuun lopussa allekirjoittaneensa maailmanlaajuisen kehitys-, lisenssi- ja jakelusopimuksen Tencentin kanssa Vanguard-koodinimeä kantavasta yhteistyömoninpelistä. Vanguard on ilmaiseksi ladattava ja yhteistyössä muiden pelaajien kanssa pelattava PvE (pelaaja vastaan ympäristö) -ampumispeli, joka yhdistää Remedyn tarinallisen osaamisen ja toiminnallisen pelattavuuden mukaansatempaavaksi moninpelikokemukseksi. Peli kehitetään Unreal Engine:llä PC- ja konsolialustoille. Remedy kehittää ja julkaisee pelin maailmanlaajuisesti, lukuun ottamatta valikoituja Aasian markkinoita, joilla Tencent lokalisoi ja julkaisee pelin. Pelin kehitys on parhaillaan proof-of-concept -vaiheessa ja peli on kooltaan Remedylle tyypillisen AAA-pelin budjettia. Remedy ja Tencent rahoittavat pelin kehittämisen yhdessä. Lisäksi Tencent lokalisoi pelin valikoiduille Aasian markkinoille ja kattaa siihen liittyvät kustannukset. Remedy ja Tencent vastaavat itse julkaisemiseen ja pelin operointiin liittyvistä kustannuksistaan omilla maantieteellisillä alueillaan, jakaen osan pelin tuloista toisen osapuolen kanssa kehittämiskustannusten kattamisen jälkeen. Osana sopimusta Remedy on myös lisensoinut Tencentille maailmanlaajuiset oikeudet pelin mobiiliversion kehittämiseen ja julkaisemiseen. Tencent vastaa mobiiliversion kehitys- ja julkaisukustannuksista. Mobiiliversion osalta yhtiöt ovat sopineet erillisestä tulonjakomallista. ”Vanguard on Remedyn ensikosketus Games-as-a-Service (GaaS) -liiketoimintamalliin, ja sen toteuttamisesta vastaa huipputiimimme ilmaiseksi ladattavien pelien asiantuntijoita. Olemme rakentamassa jotain uutta ja mielenkiintoista yhteistyömoninpelien markkinoille Remedyn vahvuuksien päälle. Otamme seuraavan askeleen yrityksemme kehityksessä laajentamalla kyvykkyyksiämme ottamalla vastuullemme pelin julkaisemisen. Olemme innoissamme Tencentin kanssa solmitusta pitkäaikaisesta kumppanuudesta, ja voimme varmuudella sanoa sen tukevan erinomaisesti Vanguardin kunnianhimoisia suunnitelmia. Vanguard on maailmanlaajuinen mahdollisuus, ja Tencent kykenee tukemaan Remedyä kansainvälisesti ja johtamaan Aasian toimintoja ja mobiilimarkkinnoita.” Remedy Entertainmentin toimitusjohtaja Tero Virtala. Remedy vastasi sijoittajan kysymyksiin Kysyimme Remedyn Corporate Development Director Veli-Pekka Puolakanaholta muutaman lisäkysymyksen yhteistyösopimuksen merkityksestä Remedylle. Kuinka merkittävä sopimus tämä on Remedylle? Tencent on kuitenkin maailman suurin peliyhtiö. Sopimus on meille hyvin merkittävä monella tapaa. Palvelumalliset moninpelit ovat iso pitkän aikavälin mahdollisuus. Uskomme pystyvämme tähän kenttään tuomaan uudenlaisen kokemuksen, mutta kyseessä on silti meille uusi alue. Merkittävän, tämän alueen tuntevan kumppanin vahva sitoutuminen hankkeeseemme on itsessään osoitus potentiaalista, ja myös tietysti parantaa menestymisen mahdollisuuksia. Tencent myös avaa ihan toisenlaisen mahdollisuuden valituille Aasian markkinoille. Sopimus myös vahvistaa vuosiksi eteenpäin Vangaurdin osalta näkyvyyttä pelinkehitysportfolioomme. Sopimus myös lisää hajautusta partneriverkostoomme sekä IP- että peliportfolioomme. Strategisesti tärkeä askel on se että tämän sopimuksen myöstä meistä tulee virallisestikin pelijulkaisija. Me julkaisemme pelin länsimarkkinoilla, kun taas Tencent julkaisee pelin valituissa Aasian maissa. Taloudellisessa mielessä sopimus on meille erittäin tärkeä. Kuten sanottua, palvelumalliset moninpelit ovat merkittävä pitkän aikavälin mahdollisuus. Meillä on kehitteillä potentiaalinen peli, ja nyt hyvä kumppani tukemassa sitä. Tähän pitkän aikavälin mahdollisuuteen liittyy merkittävä tulonjakosopimus ja lisäksi jo nyt heti kehitysvaiheessa sopimus toki tuo meille myös merkittävän määrän kehitysmaksuja. 2. Tiedotteesta sai käsityksen, että pelissä olisi Fortniten elementtejä. Onko näin? Kummatkin pelit ovat ns. free-to-play shooter -lajityyppiin kuuluvia pelejä, yhtäläisyydet ovat siinä. Kategoriassa on pelejä laidasta laitaan aina isoista pieniin kokemuksiin ja kaikkea siltä väliltä. Ymmärrän vertauksen, mutta näistä syntyy kovin helposti vääränlaisia mielikuvia, mitä olemme rakentamassa ja mikä on mahdollista. Vanguard ei missään nimessä ole ns. battle royale -tyyppinen kokemus. Toisin kun Fortnite, Vanguard on ns. PvE – peli, jossa pelataan tehtäviä läpi yhdessä kavereiden kanssa, eikä tarkoituksena ole suoranaisesti pelata muita pelaajia vastaan. Tottakai katsomme, mistä pelaajat pitävät, mitkä jutut toimivat ja lisäämme siihen omat ideamme ja luovuutumme. Toivottavasti lopputulos on jotakin uutta, mutta pelaajille hyvällä tavalla tuttua. 3. Millä aikataululla peli tulee markkinoille? Vanguard on nyt proof of concept -vaiheessa, mikä tarkoittaa sitä että pelin julkaisupäivää ei ole vielä päätetty. Sijoittajan näkökulma Tencent on maailman suurin peliyhtiö ja yhteistyö Remedyn kanssa on merkittävä. Tencentin tunnetuin peli on Fortnite, joka on tuottanut yli 10 miljardia dollaria. Tencent myös omistaa arvokkaimman suomalaisen peliyhtiön Supercellin, josta Tencent maksoi 6,5 miljardi euroa (72 prosentin osuudesta). Vuodelle 2021 Remedylle analyytikot ennustavat 44 miljoonan euron liikevaihtoa ja 15 miljoonan euron operatiivista tulosta. Yhtiö itse on ohjannut liikevaihtonsa ja liikevoittonsa kasvavan vuoden 2021 aikana. Liikevaihdon ja liikevoiton kasvusta valtaosan odotetaan tapahtuvan jälkimmäisen vuosipuoliskon aikana. Vuoden 2020 liikevaihto oli 41,1 miljoonaa euroa ja liikevoitto 13,2 miljoonaa euroa. Yhtiön markkina-arvo on 450 miljoonaa euroa. Yhtiön nettokassa on 57 miljoonaa euroa, joten EV/EBIT-luku on 26. Tämä ei on pörssin keskiarvoa korkeampi, mutta korkean kasvupotentiaalin peliyhtiölle maltillinen luku. On vaikea arvioida, mikä tulee olemaan Vanguard-pelin liikevaihto Remedylle. Supercellin liikevaihto on ollut jo pitkään miljardisarjassa. Siihen verrattuna Remedyn nykyinen 45 miljoonan liikevaihto on pientä. Nykyisissä ja Vanguard-projekteissa on potentiaalia nostaa Remedyn liikevaihto täysin uusille tasoille. Siksi sijoittajan kannattaa pysytellä osakkeessa mukana. Markkinatilanteet, joissa kasvuyhtiöt laskevat, kannattaa käyttää ostopaikkoina. Sijoittajalta vaaditaan kuitenkin malttia. Yhtiön potentiaali mitataan vasta muutaman vuoden päästä. megatrendit osakkeet Remedy sijoitusideat