Metaverse on vuoden 2022 tärkein megatrendi

Metaverse on näkemyksemme mukaan vuoden 2022 tärkein megatrendi. Useat Metaverse-osakkeet ovat laskeneet muiden teknologiaosakkeiden mukana. Kannattaako laskut käyttää ostopaikkoina?

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Metaverse on näkemyksemme mukaan vuoden 2022 tärkein megatrendi. Useat Metaverse-osakkeet ovat laskeneet muiden teknologiaosakkeiden mukana. Kannattaako laskut käyttää ostopaikkoina?

Metaversen odotetaan olevan tila- tai ”ruumiillistetun” Internetin uusi aikakausi

Vielä vuosi sitten metaverse oli sanana monelle tuntematon. Vasta huhtikuussa 2021 metaverse alkoi nostaa päätään suurelle yleisölle. Bitcoin oli saavuttanut siihen asti korkeimman arvostuksensa 63 000 dollarissa, ’hype’ kryptovaluuttojen ympärillä oli suuri ja metaverse esiteltiinkin asiaan perehtymättömälle sijoittajalle kryptovaluuttoihin rinnastettuna tuotoksena. Metaversen tuntemattomuudesta kertonee hyvin se, että ensimmäisessä aihetta käsittelevässä artikkelissamme käänsimme metaverse -sanan ”virtuaalimaailmaksi”.

Nopeasti vuoden 2021 mittaan metaverse alkoi raivaamaan tilaa markkinoilta, kun teknologiajätti toisensa perään kertoi investoivansa voimakkaasti metaversen innovatiivisiin virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden tekniikoihin. Sijoittajalle merkittävin herätyskello metaverse-buumin alkamisesta oli lokakuussa, kun markkina-arvoltaan yksi maailman suurimmista yhtiöistä Facebook vaihtoi virallisesti nimensä Meta Platformsiksi. Yhtiön toimitusjohtaja Mark Zuckerbergin mukaan yhtiö keskittyy nimen muutoksen myötä oman metaversuminsa kehittämiseen. Zuckerberg sanoi seuraavan vuosikymmenen aikana jopa miljardin ihmisen olevan vuorovaikutuksessa, työskentelevän ja luovan tuotteita sekä sisältöä metaversumiin.

Lokakuussa kirjoitimme lähemmin metaverseä tarkastelevan artikkelin, ja tuolloin näimme sen tarjoavan sijoittajille suuria mahdollisuuksia. Näkemyksemme mukaan metaverse on vuoden 2022 tärkein megatrendi. Perusteluna tälle on teknologiajättien kymmenien miljardien investoinnit metaverseen vuoden 2022 aikana.

Mikä on metaverse?

Termin ”metaverse” keksi vuonna 1992 Neal Stephenson tieteisromaanissaan ”Snow Crash”. Termi koostuu etuliitteestä ”meta”, joka tarkoittaa ’yli’ tai ’tuolla puolen’, ja loppuosasta ”verse”, joka on johdettu universumista. Elokuva ”Ready, Player One” (2018) tarjoaa Steven Spielbergin näkemyksen siitä, miltä metaverse voisi näyttää tulevaisuudessa.

Kuva elokuvasta "Ready, Player One"
Elokuvasta ”Ready, Player One.” Cr. Warner Bros.

Kaiken kaikkiaan metaverse voidaan nähdä mukaansatempaavana virtuaalisena 3D-maailmana, joka sisältää vuorovaikutteisia ja yhteistyötä vaativia ​​tiloja. Nämä tarjoavat ihmisille erilaisia ​​kokemuksia virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden tekniikoiden avulla. Monet teknologian suuryhtiöt ovat jo ilmaisseet mielipiteensä siitä, että metaversesta ei voisi tulla yhden yrityksen tuote. Todellisen maailman virtuaalisen kopion luominen ja sen käyttöönotto suuressa mittaluokassa edellyttäisi eri yritysten teknologioiden yhteentoimivuutta laitteistojen, ohjelmistoalustojen, sovellusten, toisiinsa yhdistettyjen virtuaalisten 3D -tilojen ja digitaalisten esineiden kanssa. Oman haasteensa tuovat myös ihmisten avatarit, joiden odotetaan liikkuvan sujuvasti eri virtuaalitilojen välillä.

Metaversen ydin on virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) tekniikat. VR:n ja AR:n välinen ero voidaan kuvata erilaisilla vaikutuksilla näkö- ja havainnointikykyyn. VR-tekniikat ”korvaavat” näkökykymme erityisten VR-lasien avulla, kun taas AR-tekniikat lisäävät ihmisten näkemystä ja lisäävät uusia kuvia ympäristömme päälle. Muistatko Pokemon Go -pelin? Pokemonin heijastaminen näytölle on esimerkki lisätystä todellisuudesta. Metaverse-elementtejä on toteutettu myös esimerkiksi Fortnite – Battle Royale-, Roblox- ja Minecraft -peleissä.

Microsoftin Activion Blizzard -kauppa vahvisti metaversen aseman vuoden tärkeimpänä megatrendinä

Tiistaina 18.1.2022 moni sijoittaja sai hieraista silmiään, kun maailman suurimpiin yhtiöihin lukeutuva Microsoft ilmoitti ostavansa peliyhtiö Activision Blizzardin. Yrityskauppa sovittiin tehtävän käteiskauppana, ja sen hintalapuksi laitettiin hurja 68,7 miljardia dollaria. Microsoft arvioi kaupan toteutuvan fiskaalivuonna 2023. Toteutuessaan yrityskauppa olisi Microsoftin, sekä koko peliteollisuuden suurin, ja Reutersin mukaan maailman suurin käteiskauppa. Ilmoituksen myötä Activision-Blizzardin osake nousi jälkimarkkinoilla 25 %, mutta on edelleen alle kauppahinnan 95 dollaria per osake.

Ostamalla yhden maailman menestyneimmistä pelialan yhtiöistä Microsoftin tarkoituksena on kehittää edelleen omaa metaverse-teknologiaansa kilpailussa mm. Metaa (ent. Facebook) vastaan. Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella kommentoi tiedoteen yhteydessä pelaamisen olevan dynaamisin ja jännittävin viihteen kategoria, ja se tulee näyttelemään isoa osaa eri metaverse-alustojen kehittämisessä. CNBC:n mukaan Nadella on ensimmäinen suurten teknologiayhtiöiden johtajista, joka tunnisti metaversen potentiaalin. Microsoft onkin laajentunut agressiivisesti peli-alalla viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2014 yhtiö osti Minecraft-pelin tehneen Mojangin, ja viime vuonna Microsoft osti niin ikään menestyneen pelistudio Bethesdan.

Vaikka vuosi 2022 on vasta alkanut, ei Microsoftin ja Activision-Blizzardin välinen yrityskauppa ole ainoa pelimaailmaa kohauttanut aluevaltaus. Viime viikolla Grand Theft Auto -pelisarjan takana oleva Take-Two Interactive osti Farmville -mobiilipelistään tunnetun Zyngan 12,7 miljardilla dollarilla. Kaupan taustalla voi mahdollisesti olla samankaltaiset tarkoitusperät, sillä viime vuoden loppupuolella myös Take-Two:n vihjailtiin kehittelevän omaa metaversumiaan.

Metaversen potentiaalinen markkina-arvo

Sijoittajilla on paljon mahdollisuuksia saada tuottoa tästä valtavasta megatrendistä. Bloomberg Intelligencen mukaan Metaversen markkinoiden koko voi nousta 800 miljardiin dollariin vuoteen 2024 mennessä. Jotkut analyytikot uskovat, että kun otetaan huomioon metaversen suuri muutosvaikutus, siitä voi tulla useiden biljoonien dollarien markkinat. Erityiset laitteistot, ohjelmistot, digitaaliset avatarit ja muut ei-vaihdettavat tokenit (NFT), kryptovaluutat ja kryptoverkot ovat ainesosia, jotka mahdollistavat metaversen tuomisen suurille markkinoille.

Tärkeimmät Metaverse-osakkeet

Kuten alkaneen vuoden yrityskaupoista, ja Microsoftin toimitusjohtajan kommentista voidaan huomata, ovat myös peliyhtiöt kasvattaneet merkitystään metaverse-megatrendin kehityksessä. Listasimme tärkeimmät metaverse-osakkeet.

Microsoft (Nasdaq: MSFT)

Microsoft* on yksi vahva avaintoimija metaverse-alalla. Microsoft on jo aiemmin ilmoittanut, että yhtiö on ”ainutlaatuisessa asemassa” tällä alueella ja tarjoaa joukon tekoälyä ja sekatodellisuuden työkaluja, jotka auttavat yrityksiä kehittämään metaverse-sovelluksia. Microsoft on tehnyt myös metaverse-laitteiston – HoloLens 2:n, seuraavan sukupolven holografiset kuulokkeet, joiden tavoitteena on nostaa oppiminen ja tuottavuus uusiin korkeuksiin.

Microsoft HoloLens 2
Microsoft HoloLens 2; Cr. Microsoft.com

Microsoftin mukaan sen teknologiavalikoima metaverse-sovelluksille on jo mahdollistanut läpimurtomuutoksen prosessiteollisuuden, vähittäiskaupan, toimitusketjun, energian ja terveydenhuollon aloilla. Microsoft kehittää metaverse-videopelejä (yksi parhaista esimerkeistä on sen Minecraft-peli), mikä tulisi varmasti kehittymään entisestään Activision Blizzard yrityskaupan toteutuessa.

Meta (Nasdaq: FB)

Meta Platformsin* toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on ilmoitti tavoitteesta muuttaa Facebook sosiaalisen median yrityksestä metaverse -yhtiöksi, ja lokakuussa yhtiö vaihtoi nimensä virallisesti Metaksi. Meta onkin investoinut voimakkaasti metaverseen vuodesta 2014, jolloin se osti VR -kuulokkeiden valmistajan Oculus VR:n 2 miljardilla dollarilla ja aloitti myöhemmin AR -lasien ja ranneketekniikoiden kehittämisen. Meta osti myös VR -pelistudio BigBox VR:n.

Tänä päivänä Meta Reality Labs kokoaa yhteen maailmanluokan tiimin tutkijoista, kehittäjistä ja insinööreistä, jotka kehittävät VR- ja AR-tekniikoita.

Yhtiön metaverse-sovellukset

Metan suurin metaverse-ohjelma on Horizon, joka on usean osallistujan virtuaalitodellisuuden sosiaalinen tila. 19. elokuuta 2021 Facebook esitteli avoimen testiversion-Horizon -työhuoneesta, jonka tarkoituksena on muuttaa tapaa, jolla ihmiset työskentelevät etänä. Tämän VR -etätyösovelluksen avulla Metan Oculus Quest 2 -kuulokkeiden käyttäjät voivat osallistua virtuaalitoimistokokouksiin avatariensa kanssa.

Havainnekuva virtuaalisesta avatarkokouksesta
Horizon Workrooms; Cr. Facebook.com

Bloombergin mukaan Metan uusin VR -kuuloke, Oculus Quest 2, on myynyt Yhdysvalloissa noin 4 miljoonaa laitetta. Kuitenkin pienemmät kilpailijat, kuten Valve Index, joka tarjoaa parempaa tarkuutta, ovat ohittaneet Oculus -tekniikan.

Syyskuussa 2021 Meta julkisti lanseeraavansa Ray-Ban Stories -älylasit, jotka antavat ”aidon tavan ottaa valokuvia ja videoita, jakaa seikkailusi ja kuunnella musiikkia tai soittaa puheluita, joten voit olla läsnä ystävien, perheen ja ympärilläsi olevan maailma kanssa.” Meta pitää näitä älylaseja askeleena kohti täydennettyjä todellisuuslaseja.

Nvidia (Nasdaq: NVDA)

NVIDIA* on markkina-arvolla mitattuna Yhdysvaltojen suurin puolijohdeyhtiö, jolla on prosessoreiden, grafiikkasuorittimien ja palvelinkeskusten lisäksi jo ohjelmistokehitysalusta, jota käytetään myös virtuaalimaailman simulaatioiden luomiseen hyödyntäen NVIDIAn grafiikkateknologioita. NVIDIA on raportoinut, että sen Omniverse-alusta 3D-maailmojen yhdistämiseksi jaettuun virtuaaliseen universumiin on jo käytössä yhä useammilla toimialoilla esimerkiksi suunnitteluyhteistyön ja ”digitaalisten kaksosten” luomisen, todellisten rakennusten ja tehtaiden simulaatioiden kaltaisissa projekteissa.

Bloomberg on korostanut, että tarvitaan kaksi kriittistä komponenttia, jotta yritykset voivat hyödyntää metaverse-mahdollisuuksia: kehittyneet puolijohteet ja ohjelmistotyökalut. On olemassa teknologian jättiläinen, joka näyttää olevan täydellisesti sijoitettu metaverse-pelaamiseen, ja yhtiö on NVIDIA.

NVIDIA Omniverse havainnekuva
NVIDIA Omniverse: Täydennetty todellisuus sulautettuna todelliseen maailmaan; Cr. blogs.nvidia.com

Muun muassa Ericsson on käyttänyt NVIDIA Omniversea 5G-aallon etenemisen simulointiin. BMW Group puolestaan on käyttänyt sovellusta tulevan tehtaan suunnittelussa ”digitaalisen kaksosen” avulla. Myös Bentley Systemsin ja muutama muu suuri yhtiö on tunnustanut NVIDIAn innovatiivisten VR- ja AR-tekniikoiden edut.

NVIDIA tarjoaa Omniverse-alustaansa myös erilaisten robottien koulutustarkoituksiin digitaalisessa ympäristössä.

Alphabet (Nasdaq: GOOG)

Ei ole ihme, että Google* on myös mukana metaverse-liikkeessä. Itse asiassa Google yritti muuttaa teollisuuden jo vuonna 2013 Google Glassilla, mutta tuote epäonnistui ja se poistettiin virallisesti markkinoilta. Nykyään Googlen metaverse-sarja sisältää ARCore-alustan, joka tarjoaa työkaluja AR-kokemusten luomiseen sekä Android- että iOS-käyttäjille sekä joukon Google AR- ja VR -sovelluksia, kuten Google Lens, livenäkymä Google Maps:ssa, Google Earth VR ja virtuaalisen todellisuuden testejä YouTubessa.

Apple (Nasdaq: AAPL)

Applen* toimitusjohtaja Tim Cook panostaa myös AR-tekniikoihin. Hän sanoi syyskuussa 2021 olevansa ”AR -fani nro 1”. Apple ei kuitenkaan ole vielä paljastanut AR-kuulokkeita tai -laseja. Yhtiö työskentelee tällaisten laitteiden parissa, mutta julkaisupäivä ei ole vielä tiedossa. Huhujen mukaan ensimmäisiä AR-tuotteita voisi odotella vuonna 2022.

The Verge arvelee, että ”Sen jälkeen, kun hän on jatkuvasti kasvattanut hypeä AR:n potentiaalista, Cook ei varmasti halua, että Apple toistaa Google Glassin epäonnistumisen käynnistämällä iGlassesin liian aikaisin, eikä varmasti ennen kuin tekniikka kohtaa Applen erittäin korkean tason”.

Snap (Nyse: SNAP)

Myös sosiaalisen median yhtiö Snap*, tarjoaa sijoittajille metaverse-sovelluksen. Snapchat -sovelluksesta tunnettu yhtiö on nimittäin kehittänyt Spectacles-nimiset AR-älylasit.

Monet analyytikot suhtautuvat edelleen positiivisesti Snap:in osakkeeseen yhtiön innovoidessa aktiivisesti AR:ää ja raportoiden edelleen myynnin ja tulojen kasvusta. Itse asiassa Snapchat houkuttelee yli 280 miljoonaa päivittäistä aktiivista käyttäjää ja tarjoaa vaikuttavan määrän AR-vaihtoehtoja, sisältää erilaisia ’filttereitä’ ja linssejä. Snapchat on hiljattain lanseerannut uuden ominaisuuden, jonka avulla kuka tahansa voi luoda oman henkilökohtaisen virtuaalisen hahmon, jotka tunnetaan nimellä 3D Bitmoji -hahmot.

Roblox (Nyse: RBLX)

Keväällä 2021 listautunut amerikkalainen videopeliyhtiö Roblox* on myös yksi metaversen edelläkävijöistä. Roblox tarjoaa alustan ohjelmistotyökaluilla, joiden avulla käyttäjät voivat luoda yksinkertaisia ​​pelejä ilman koodaustaitoja, jakaa pelit muiden käyttäjien kanssa, ansaita rahaa pelin sisäisellä valuutalla nimeltä Robux ja pelata muiden käyttäjien pelejä. Robloxin päivittäisten aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi 29% edellisvuodesta 43,2 miljoonaan. Tällä hetkellä suurin osa Robloxin käyttäjistä on lapsia ja teini-ikäisiä, mutta pitkän aikavälin tavoitteena on tavoittaa miljardi käyttäjää ja miljardi tuntia päivässä sen alustalla Roblox pyrkii saamaan mukaan myös vanhemmat käyttäjät.

Kaiken kaikkiaan Metaverse-visio Robloxista ulottuu videopelejä pidemmälle ja sisältää musiikkia, muotia ja taidetta. Heinäkuussa 2021 Roblox teki yhteistyötä Sony Music Entertainmentin kanssa tuodakseen taiteilijansa Robloxille esittämään konsertteja metaversiossa. Roblox julkaisi ominaisuuden, jonka avulla taiteilijat voivat yksinomaan käynnistää musiikkia ja olla vuorovaikutuksessa fanien kanssa virtuaalisessa ympäristössä. Lisäksi yritys yrittää tuoda tuotemerkkejä alustalleen digitaalisten tuotteiden myyntiin. Esimerkiksi toukokuussa 2021 Roblox järjesti alustalleen niin kutsutun Gucci Garden -kokemuksen, joka keräsi 20 miljoonaa kävijää.

Unity Software (Nyse: U)

Unity Software* on jälleen yksi avaintoimija, jolla on hyvät edellytykset kasvuun metaverse megatrendin tukemana. Yhtiö loi johtavan videopelimoottorin, joka tarjoaa kattavan joukon yhteistyövälineitä videopelien tekemiseen. Yhtiö hallitsee selvästi videopelimarkkinoita, sillä yli 50% kaikista peleistä tehdään Unity -ratkaisuilla. Unity listautui syyskuussa 2020, ja sen osakekanta on kasvanut voimakkaasti sen jälkeen. Monet analyytikot ehdottavat, että Unity Softwarella voi olla valoisa tulevaisuus metaverse -pelialalla.

Activision Blizzard (Nasdaq: ATVI)

Activision Blizzard* on yksi maailman suurimmistä pelialan yhtiöistä. Sen tuotoksia ovat muun muassa järisyttävää suosiota keräävät Overwatch-, Hearthstone- ja World of Warcraft -pelit, sekä Call of Duty -pelisarja. Activision Blizzardin pelit ovat pitkälti moninpelejä, joissa korostuu niiden kilpailullisuus. Yhtiön pelit ovatkin paljolti edustettuna e-urheilun piirissä.

Activision Blizzardilla ei ole ennestään suurempia linkkejä metaverse-megatrendiin, mutta yrityskaupan myötä yhdistyminen Microsoftiin vie todennäköisesti Activision Blizzardin ammattitaidon metaversen kehitykseen ja sovelluksiin.

Take-Two Interactive (Nasdaq: TTWO)

Myös Take-Two Interactive* on vahvasti kiinni pelialassa. Yhtiö omistaa muun muassa menestyneen Grand Theft Auto (GTA) -pelisarjan kehittäneen pelistudio Rockstar Gamesin.

Vaikka Take-Two:n vihjailtiin kehittelevän omaa metaversumia, on yhtiön toimitusjohtaja Strauss Zelnick kommentoinut metaverse-villitystä varsin kärkkäästi. Zelnick on muun muassa kyseenalaistanut Metan (ent. Facebook) uuden toimintasuuntauksen. Samalla kuitenkin Zelnick kommentoinut Take-Two:n olevan maailman suurin metaverse-yhtiö. Vaikka Zelnickin kommentti on melko mahtipontinen, on sillä kuitenkin jotain perää. Take-Two:n GTA- sekä Red Dead Redemption- pelisarjat tarjoavat valtavan ja ainutlaatuisen open-world-kokemuksen pelaajalleen. Tämän kaltainen teknologia on hyvä pohja metaversen kehittämiselle.

Electronic Arts (Nasdaq: EA)

Electronic Arts (EA)* on niin ikään yksi maailman suurimmista ja tunnetuimmista peliyhtiöistä. EA:n peleihin lukeutuvat muun muassa Need For Speed- ja Battlefield- pelisarjat, sekä lukuisat eri urheilupelit.

EA ei ole ilmoittanut työstävänsä mitään suoranaisesti metaverseen liittyvää, mutta pelialan huippuyhtiönä sillä on potentiaalia metaversejen kehittämisessä. Tämän lisäksi EA:n johto on ilmoittanut olevansa kiinnostunut NFT:stä ja lohkoketjuteknologian hyödyntämisestä omissa peleissään.

Ubisoft Entertainment (UBI.PA)

Maailman menestyneimpien pelialan yhtiöiden top 5 listaan kuuluu myös ranskalainen Ubisoft Entertainment*. Ubisoftin suosituimpia pelejä ovat esimerkiksi Rainbow Six- pelisarja, sekä open-world tyyppinen seikkailupelisarja Assassin’s Creed.

Kuten EA, ei Ubisoft ole työstänyt mitään suoraan metaverseen liittyvää, ainakaan julkisesti. Peliyhtiöllä on kuitenkin valtava määrä kokemusta ja arvostusta, sekä hyvä pohja metaverselle sen omien open-world-pelien pohjalta. Ubisoft on myös kehittänyt Ubisoft Connect (ent. nimeltään Uplay) -nimisen digitaalisen pelien kauppa- ja jakelupalvelun. Kuten EA:n, myös Ubisoftin johto on esittänyt kiinostuksensa NFT:tä ja lohkoketjuja kohtaan.

Sijoittajan näkökulma

Vuoden 2022 alku ja erityisesti Fedin tammikuinen kokous ovat olleet ankaria monille teknologiaosakkeille, kuten myös metaverse-yhtiöille. Kaikki listaamamme yhtiöt ovat laskeneet 52 viikon huipuista – osa jopa yli 50 %.

  • Snap: -57,2 %
  • Unity Software: -46,4 %
  • Roblox: -45,5 %
  • Ubisoft Entertainment: -42,8 %
  • Take-Two Interactive: -28,3 %
  • Nvidia: -22,2 %
  • Activision Blizzard: -21,4 %
  • Meta: -13,6 %
  • Electronic Arts: -13,2 %
  • Microsoft: -11,3 %
  • Alphabet: -7,9 %
  • Apple: -5,4 %

Metaverse on kasvava megatrendi, joka tulee olemaan ajankohtainen läpi koko alkaneen vuoden ja siitä eteenpäin. Metaverse-osakkeiden osalta laskut on siis hyvä käyttää mahdollisena ostopaikkana. Sijoittajan tulee kuitenkin olla varovainen, hajauttaa ja tehdä ostot erissä. Listalta houkuttelevimmat ovat isot teknologiayhtiöt ja pelialan yhtiöt. Microsoftin yrityskauppa tuskin jää viimeiseksi.

Lue myös – metaverse-megatrendin potentiaalinen tähtiosake

Tässä jäsenille suunnatussa artikkelissa paljastamme pienen, potentiaalisen disruptiivisen yhtiön, jonka uskomme omaavan merkittävän kasvupotentiaalin, ja joka ansaitsee sijoittajien huomion.

Osta Disruptiiviset teknologiaosakkeet jopa ilman kuluja

Suosittu sijoitusalusta eToro* mahdollistaa sosiaalisen sijoittamisen ja salkkujen kopioimisen helposti erittäin alhaisilla kuluilla. Sijoittaja.fi on tehnyt kolme sijoitussalkkua eToroon, jotka ovat helposti kopioitavissa.

Disruptiiviset teknologiaosakkeet -salkkumme sisältää myös Metaverse-osakkeita. Metaverse-osakkeista salkku sisältää: Applea, Activision Blizzardia, Facebookia, Googlea, Microsoftia, Nvidiaa, Snapia, Take-Two Interactivea ja Unity Softwarea. Voit katsoa salkun sisällön alla olevasta linkistä

Disruptiiviset teknologiaosakkeet -salkku

Copy Trading ei ole sijoitusneuvontaa. Sijoitustesi arvo voi nousta tai laskea. Pääomasi on vaarassa.
Aiempi kehitys ei ole tae tulevista tuotoista. Pääomasi on vaarassa. Muita kuluja sovelletaan. Lisätietoja etoro.com/trading/fees
51 % yksityissijoittajien tileistä menettää rahaa käydessään kauppaa hinnanerosopimuksilla tätä palveluntarjoajaa käyttäen. Sinun on syytä harkita, ymmärrätkö hinnanerosopimusten toimintaperiaatteen ja onko sinulla varaa asettaa pääomasi alttiiksi huomattavalle riskille.

Päijän Boats osakeanti
Sinua voisi kiinnostaa
Treidi-ideana Johnson & Johnsonin osake
Volvo on mielenkiintoinen osake
Volvo Groupin osake tarjoaa laatua matalalla arvostuksella
BlackRock-sijoittajasalkut eTorossa
Näin kopioit BlackRockin sijoitussalkut eToron sijoituspalvelussa
Sijoittajan valinnat