Sijoittajan näkökulma Arctic Blue Beverages AB:n listautumiseen

Palkitusta ginistään tunnettu Arctic Blue Beverages listautuu Ruotsin First North Growth -markkinapaikalle. Listautumisanti on jo käynnissä. Lue sijoittajan näkökulma listautumisesta.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Palkitusta ginistään tunnettu Arctic Blue Beverages listautuu Ruotsin First North Growth -markkinapaikalle. Listautumisanti on jo käynnissä. Lue sijoittajan näkökulma listautumisesta.

Arctic Blue Beverages:n listautumisanti

  • Arctic Blue Beverages AB hakee osakkeidensa listaamista Nasdaq First North Growth Market Sweden -markkinapaikalle kaupankäyntitunnuksella ”ARCTIC”
  • Listautumisanti koostuu alustavasti enintään 5 599 998 tarjottavasta osakkeesta (n. 28 MSEK)
  • Pre-money valuaatio: noin 57,6 MSEK (noin 5,5 miljoonaa euroa)
  • Anti toteutetaan osuuksilla. Yksi osuus sisältää kolme osaketta ja kaksi vastikkeetonta TO1-sarjan merkintäoptiota sekä kaksi vastikkeetonta TO2-sarjan merkintäoptiota.
  • Merkintähinta: 15,0 SEK/osuus, eli 5,0 SEK/osake
  • Minimimerkintämäärä: 350 osuutta (5 250 SEK, eli noin 509 €)
  • Merkintäaika alkoi 20.4.2022
  • Merkintäaika päättyy 4.5.2022 klo 00.59 Suomen aikaa
  • Kaupankäynti yhtiön osakkeilla odotetaan alkavan Ruotsin First Northissa arviolta 12.05.2022

Lue lisää osakeannista

Arctic Blue on suomalainen artesaanijuomien valmistaja

Arctic Blue Beverages on korkealaatuisiin gin-tuotteisiin keskittyvä artesaanijuomien valmistaja, jonka tuotteet ovat saaneet useita palkintoja kansainvälisesti tunnetuissa kilpailuissa. Yhtiö on perustettu Suomessa 2017. Operatiivinen, Suomeen rekisteröity Arctic Blue Beverages Oy on emoyhtiö Arctic Blue Beverages AB:n kokonaan omistama tytäryhtiö. Yhtiön tislaamo toimii Ilomantsissa.

Arctic Blue Beverages syntyi perustajien visiosta vangita pohjoisen ainutlaatuisen puhdas luonto pulloon. Yhtiön fokus on korkealaatuisten artesaanijuomien valmistamisessa puhtaimmista suomalaisista raaka-aineista. Arctic Blue Beveragen gin-tuotteista ainutlaatuisen tekee se, että ne on maustettu ensisijaisesti Suomesta käsin poimituilla villimustikoilla ja muilla pohjoisen luonnon raaka-aineilla. Puhtaiden gin-juomien lisäksi yhtiö on kehittänyt innovatiivisia tuotteita hyödyntääkseen markkinatrendejä ja kasvattaakseen siten markkinaosuuttaan. Innovaatiot ja markkinointi ovat tärkeitä Arctic Blue Beveragesille. Yhtiö ymmärtää maun ja brändin merkityksen artesaanijuomien maailmassa.

Tunnetut ja palkitut tuotteet – vahva brändiportfolio

Arctic Blue on tunnettu sen menestyneistä, käsintehdyistä gineistään. Yhtiön lippulaivatuote Arctic Blue Gin palkittiin lanseerausvuonnaan 2018 tuplakullalla World Spirits Awards -kilpailussa. Arctic Blue gini tunnustettiin parhaaksi giniksi ja palkittiin vuoden 2018 Spirit of the Year -tittelillä. World Spirit Awards:n lisäksi Arctic Blue Beveragen käsintehdyt tuotteet ovat nousseet listan kärkeen muissa arvostetuissa kilpailuissa, kuten San Francisco World Spirits Competition:ssa.

Arctic Blue Beveragesin markkinoille tuomat tuotteet on valittu strategisesti. Yksi näistä, Arctic Blue Oat, on maailman ensimmäinen gin-pohjainen kauralikööri. Kauralikööri avaa yhtiölle oven uuteen ja kasvavaan segmenttiin – vegaanisiin likööreihin. Tämän lisäksi yhtiö on käynnistänyt super premium -tuotteen, Arctic Blue LEGACYn, lanseerauksen Aasian markkinoille, jossa yhä useammat kuluttajat ovat löytäneet ginin. Tuoteperheeseen kuuluu myös Arctic Blue Rose, ruusunpunainen gin, jonka alkoholipitoisuus on hieman alhaisempi. Tästä syystä tuote voidaan hinnoitella edullisemmin, joka mahdollistaa suuremman kuluttajajoukon tavoittamisen. Arctic Blue Beverages myy myös alkoholittomia ja matalan alkoholipitoisuuden tuotteita päivittäistavarakaupassa. Tällä tavalla yhtiö voi lisätä sekä bränditietoisuutta että myyntiä.

Vaikka Arctic Blue on pieni toimija, se on onnistunut saamaan runsaasti näkyvyyttä kansainvälisten palkintojen lisäksi luovan markkinoinnin ansiosta. Merkittävänä esimerkkinä yhtiön markkinoinnista voidaan nostaa vuoden 2019 mediakampanja, jossa Arctic Blue Beverages järjesti pop up -baarin pohjoisnavalle yhden päivän ajaksi ja ensimmäiselle, joka onnistuisi vierailemaan baarissa, luvattiin elinikäiset gin-toimitukset. Kampanja sai noin 233 miljoonaa katselukertaa lukuisissa julkaisuissa maailmanlaajuisesti.

Arctic Blue Beverages:n Arctic Blue Oat -kasvipohjainen kauralikööri

Strategia

Arctic Blue Beveragen liiketoimintamallina on valmistaa ja myydä artesaanijuomia premium-hintaan sekä perinteisten jakelukanavien että verkkokaupan kautta. Yhtiön tuotteet erottuvat muista korkean laadun ja houkuttelevan muotoilun ansiosta. Lisäksi yhtiö on kehittänyt markkinointistrategian, joka asemoi yhtiön premium-segmenttiin ja tavoittelee suuria kuluttajamassoja.

Arctic Blue Beverages näkee pitkän tähtäimen menestyksen kannalta ratkaisevana, että se pystyy reagoimaan nopeasti markkinatrendeihin ja tarjoamaan laajan valikoiman artesaanijuomia erityyppisille kohderyhmille. Siksi yhtiö tekee jatkuvasti työtä kehittääkseen uudentyyppisiä tuotteita, jotka mukautuvat markkinatrendeihin.

Jakelustrategia on yhdistelmä suoraa ja epäsuoraa sekä perinteistä että sähköistä kaupankäyntiä. Kotimaassaan Suomessa yhtiö harjoittaa suoramyyntinä ja kaikilla Suomen ulkopuolisilla markkinoilla tuotteet myydään jakelijoiden kautta.

Yhtiön verkkokauppastrategia on linjassa maailmanlaajuisen trendin kanssa, jossa alkoholia myydään enenevästi verkossa Amazonin kaltaisten vähittäiskauppiaiden kautta. Jokaisella markkina-alueella, jolla Arctic Blue Beverages myy tuotteitaan, yhtiöllä on selkeä verkkokauppasuunnitelma, jota toteutetaan jakelukumppaneiden kanssa. Vuoteen 2025 mennessä Arctic Blue Beverages odottaa verkkomyynnin olevan suurempaa kuin perinteisten jakelukanavien kautta tapahtuvan myynnin. Verkkokaupan kautta tapahtuva myynti tarjoaa läpinäkyvyyden ja hallinnan, jota voidaan verrata suoramyyntiin.

Ainutlaatuiset mediakampanjat, tapahtumat, sosiaalinen media ja brändilähettiläät ovat jatkossakin merkittävä osa Arctic Bluen markkinointistrategiaa.

Arctic Bluen taloudellinen tilanne

Arctic Blue Beverages AB perustettiin tammikuussa 2022 Ruotsiin listautumisen yhteydessä, eikä yhtiö ole harjoittanut liiketoimintaa ennen huhtikuuta 2022, jolloin yhtiön vuosikertomuksen yhteydessä ilmoitettiin Arctic Blue Beverages -konsernin uudelleenjärjestelystä. Tämän takia yhtiön taloudellisen tilanteen historiaa tulee tarkastella tytäryhtiö Arctic Blue Beverages Oy:n kautta.

Haasteellisen vuoden 2020 jälkeen Arctic Blue Beverages Oy:n liikevaihto kasvoi 38,9 % vuonna 2021. Samalla kuitenkin yhtiön liiketulos laski. Kannattavuuden heikentymiseen ovat vaikuttaneet investoinnit kasvuun.

Tilikauden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla liikevaihto kasvoi peräti 110 prosenttia. Liiketulos heikkeni, sillä yhtiö lisäsi investointeja. Arctic Blue Beverages investoi voimakkaasti nykyisten markkinoiden kasvattamiseen, uusien markkina-alueiden avaamiseen sekä uusien innovatiivisten tuotteiden tuomiseen markkinoille. Tuotekehitys, design, brändi ja markkinointitoimenpiteet, sekä kaikki myynnin aktiviteetit vaativat merkittäviä investointeja globaalissa mittakaavassa.

Yhtiön tase on todella vahva. Arctic Blue Beveragesin vuoden 2021 omavaraisuusaste oli 86,2 % ja nettovelkaantumisaste vain 15,6 %. Korollisia velkoja yhtiöllä oli viime vuoden tilinpäätöksessä vain 2,12 MSEK.

Arctic Blue Beverages:in keskeiset tunnusluvut tilikausilta 2020 ja 2021, sekä Q1/2022

Annissa luovutettavien warranttien ehdot

Arctic Blue Beveragesin listautumisanti toteutetaan osuuksilla, jotka sisältävät kolme osaketta ja kaksi vastikkeetonta TO1-sarjan merkintäoptiota sekä kaksi vastikkeetonta TO2-sarjan merkintäoptiota.

Yksi TO1-sarjan warrantti oikeuttaa yhden yhtiön uuden osakkeen ostoon 3.-14.10.2022 välisenä aikana. Kauppahintana käytetään hintaa, joka on 70 prosenttia kymmenen markkinapäivän (ennen ensimmäistä ostoikkunan päivää) volyymipainotetusta keskiarvohinnasta. Kauppahinta ei kuitenkaan voi olla alle kiintiöarvon (quota value), eikä yli 5,25 SEK.

Yksi TO2-sarjan warrantti puolestaan oikeuttaa yhden yhtiön uuden osakkeen ostoon 24.3-6.4.2023 välisenä aikana. Myös TO2-sarjan warrantissa kauppahintana käytetään hintaa, joka on 70 prosenttia kymmenen markkinapäivän (ennen ensimmäistä ostoikkunan päivää) volyymipainotetusta keskiarvohinnasta. Kauppahinta ei kuitenkaan voi olla alle kiintiöarvon, eikä yli 5,25 SEK.

Listautumisannilla kerättyjen varojen käyttö

Listautumisannin tarkoituksena on luoda edellytykset Arctic Blue Beveragen laajentumiselle, joka tapahtuu sekä nykyisillä että uusilla maantieteellisillä markkinoilla. Vuonna 2022 yhtiö suunnittelee jatkavansa laajentumista uusille markkinoille, kuten Saksaan ja Australiaan, sekä kasvattavansa myyntiä nykyisillä markkinoilla, kuten Japanissa, Pohjoismaissa ja globaalissa travel retailissa. Vuonna 2024 on Arctic Blue Beverages on suunnitellut laajentuvansa Yhdysvaltoihin, joiden markkinoita pidetään erityisen mielenkiintoisina. Tämän valossa Arctic Blue Beveragesin johto ja hallitus ovat arvioineet, että on sopiva aika kerätä pääomaa ja mahdollistaa omistuksen hajauttaminen.

Listautumisessa saadut varat on pääosin tarkoitettu käytettäväksi seuraavan prosenttijakauman mukaisesti:

  • 70%: Uusille markkinoille tulo ja laajentuminen
    • Markkinointistrategioiden kehittäminen
    • Markkinoinnin toteuttaminen
  • 30 %: Tuotekehitys
    • Oman pienen tislaamon (tuotekehityslaboratorion) ja siihen liittyvän vierailukeskuksen rakentaminen Suomeen.
    • Markkina-analyysi, kuluttajatutkimukset, uusien tuotteiden kehittäminen ja valmistus

Mikäli listautumisannissa käytettävien osuuksien TO1 ja TO2 optiot käytetään lokakuun 2022 ja maalis-huhtikuun 2023 välisenä aikana, yhtiö voi saada lisäpääomaa. Annin puitteissa kaupattujen TO1 ja TO2 warranttien lunastamisesta saadut nettotulot käytetään alla olevan tärkeysjärjestyksen mukaisesti.

  • 80%: Laajentuminen olemassa oleville markkinoille.
    • Markkinointitoiminnan toteuttaminen ja vahvistaminen.
  • 20 %: Tuotekehitys
    • Markkina-analyysi, kuluttajatutkimukset, uusien tuotteiden kehittäminen ja valmistus

Sijoittajan näkökulma

Alla on Sijoittaja.fi:n ennuste tilikaudelle 2022. Ennustamme 22 MSEK liikevaihtoa. Kasvu perustuu vuoden 2021 ja Q1/2022 toteutuneeseen kasvuun. Liiketuloksen ennakoimme olevan selvästi tappiollinen johtuen voimakkaista panostuksista kasvuun. Emme usko COVID-19-pandemian aiheuttavan vuonna 2022 häiriöitä yhtiön liiketoiminnalle, mikä tukee kasvua. Arctic Blue Beverages ei ole antanut numeerisia kasvu- tai kannattavuustavoitteita, mutta markkina on kasvava ja yhtiöllä on hyvä tuoteportfolio.

Käyttäen 5 SEK osakekurssia yhtiön markkina-arvo listautumisen jälkeen on noin 85,6 MSEK (8,2 MEUR). Tällä saadaan P/S-luvuksi 3,9 käyttäen 2022 liikevaihtoennustetta.

Sijoittaja.fi:n ennuste Arctic Blue Beverages AB:n vuoden 2022 tunnusluvuille

Yhtiölle ei löydy järkevää verrokkia Helsingin pörssistä. Saman paikkakunnan ja toimialan Olvin liiketoiminta on saturoitunut ja kasvu on lähellä markkinakasvua. Olvin, kuten myös muiden saman alan juomabrändiyhtiöiden, kannattavuus on erinomaisella tasolla. Olvin kolmen viime vuoden liikevoittoprosentin keskiarvo on 13 prosenttia.

Yhtiön omistajien ja hallituksen tausta elintarvikebisneksestä on erittäin vahva. Suurimpiin omistajiin kuuluu ennen osakeantia 15,8% omistusosuudella Heinon Tukun entinen pääomistaja Heino Group Oy. Suurimpiin omistajiin kuuluu niin ikään sijoitusyhtiö Moonshine Brothers & Co. Oy, jonka taustalla vaikuttaa Kaslinkin perustajasukuun kuuluva Tuomas Kukkonen. Pääomistajat ovat rahoittaneet yhtiön kasvuinvestointeja merkittävästi. Sekä Tuomas Kukkonen että Petri Heino toimivat yhtiön hallituksessa.

Näkemys tiivistetysti

  • Pitkässä juoksussa mahdollisuus hyvään yli 10 prosentin kannattavuuteen
  • Lähivuosina yhtiö tavoittelee ensisijaisesti kasvua
  • Listautumisvaluaatio (P/S-luku 3,9) kohtuullinen ottaen huomioon brändiportfolion ja kasvupotentiaalin
  • Sijoitus sopii bränditietoiselle kasvusijoittajalle, jolla on pitkä sijoitushorisontti
  • Sijoittajalla mahdollisuus päästä pääomasijoitustyylisesti mukaan kasvavaan brändiyhtiöön alkuvaiheessa

Riskit

Arctic Blue pyrkii käyttämään kotimaisia lähiraaka-aineita ja sen tuotanto tapahtuu Suomessa, joten Ukrainan sodalla ei ole suoria vaikutuksia yhtiön toiminaan. Myöskään inflaation vaikutukset eivät ole merkittävät, sillä mahdolliset hintojen nousut siirtyvät melko helposti lopputuotehintoihin.

Merkittäviä tulonlähteitä Arctic Blue Beveragesille ovat yritysmyynti (ravintoloihin ja hotelleihin) sekä matkustamisen yhteydessä tapahtuva myynti. Mikäli uusi koronavirusvariantti lähtisi leviämään globaalisti, voisi sen rajoittamiseksi asetetut rajoitukset vaikuttaa Arctic Bluen liiketoimitaan rajusti.

Muita riskejä ovat muun muassa kasvusuunnitelmien onnistuminen ja uusien markkina-alueiden avaaminen.

Lue lisää osakeannista

Tehty kaupallisessa yhteistyössä Arctic Blue Beverages AB:n kanssa.

Sinua voisi kiinnostaa
Analyysi: Wetteri aloittaa jälleen osingon maksamisen
Tekoälyuutiset: Runoja ja mainoksia
NVIDIAn tulos analyysissa – jatkaako osakekurssi nousukiidossa
Sijoittajan valinnat