Sijoittajan pitää NYT ennakoida kuluttajan seuraavat liikkeet tehdäkseen voittoa Kuluttajan liikkeitä on ollut vaikea ennustaa. Ne ovat kuitenkin avainasemassa osakemarkkinoiden kehitystä arvioitaessa. Sijoittajan on myös oltava tietoinen, miten kulutusmuutokset vaikuttavat yksittäisiin osakkeisiin. Analyysissa kotimaisten kärsivien ja hyötyvien osakkeiden lista. Timo Heikkilä 22.8.2022 markkinaympäristö osakkeet sijoitusideat Kuluttajan liikkeitä on ollut vaikea ennustaa. Ne ovat kuitenkin avainasemassa osakemarkkinoiden kehitystä arvioitaessa. Sijoittajan on myös oltava tietoinen, miten kulutusmuutokset vaikuttavat yksittäisiin osakkeisiin. Analyysissa kotimaisten kärsivien ja hyötyvien osakkeiden lista. Jenkkikuluttaja ratkaisee osakemarkkinoiden suunnan Yhdysvaltain osakemarkkinat ovat yli 60 % maailman osakemarkkinoista. USA:n talous on kuluttajavetoinen, sillä 2/3 taloudesta on kulutuskysyntää. Useimmat kulutusstrendit myös lähtevät USA:sta ja leviävät ympäri maailmaa. Siksi jenkkikuluttajan liikkeitä seurataan osakemarkkinoilla erityisen tarkasti. Trendejä ennakoimalla voi tehdä erinomaisia sijoituksia. Kuluttajan ostokäyttäytymistä on ollut vaikea ennakoida Vuodesta 2020 lähtien kuluttajien ostokäyttäytymistä on ollut lähes mahdoton ennakoida. Pandemia pysäytti talouden helmi-maaliskuussa 2020. Kuluttajat hamstrasivat päivittäistavaroita ja elintarvikkeita. Valtaosa kivijalkaliikkeistä oli suljettuna. Auki olivat suuret välttämättömyyskaupat ja verkkokaupat. Ensishokista selvittyään kuluttaja alkoi kuluttaa kaikkia ”stay home” -hyödykkeitä. Pelaaminen, zoom-tapaamiset, suoratoistopalvelut, kodin kuntolaitteet, kodin sisustus ja remontointi, grillaus, lemmikit, ruuanlaitto ja elektroniikka tekivät kauppansa. Asiantuntijoiden yllätykseksi talo- ja mökkikauppa vilkastuivat selvästi. Yleensä taantumassa molemmat sakkaavat, mutta pandemiataantuma olikin erilainen. Vastaavasti ”home away”- hyödykkeet, kuten ravintolassa käynti, tapahtumat ja elämykset sekä matkailu pysähtyivät pandemiassa. Trendiä kesti pitkälle vuoteen 2021. Kun pandemia alkoi väistyä, kulutustottumukset muuttuivat jälleen. Suosiossa olleet ”stay home” -yhtiöt raportoivat hidastuvasta kasvusta, osa jopa liikevaihdon laskusta. Vastaavasti ”home away” -yhtiöt raportoivat voimakkaasta kasvusta. Vuoden 2022 teemana inflaatio Vuosi 2022 on ollut jälleen vaikeasti ennakoitavissa. Kuluvan vuoden sana on ollut inflaatio. Taustasyynä tässäkin vaikuttaa edelleen koronapandemia. Kysynnän palautuminen ja pitkään jatkunut elvyttävä rahapolitiikka loivat inflatoristisen ympäristön. Lisäksi Kiina piti vuonna 2021 ja alkuvuonna 2022 vielä tiukkaa koronapolitiikkaa, mikä aiheutti komponentti- ja logistiikka-ongelmia. Tämä nosti komponenttien ja rahtien hintoja. Vuoden alussa alkanut Ukrainan sota on nostanut energianhintaa ja kiihdyttänyt inflaatiota. Suomessa bensan hinta kävi 2,5 eurossa ja sähkön hinta on ollut korkealla. Kuluttaja on muuttunut varovaisemmaksi ostopäätöksissään. Isot tavaraostokset kuluttaja teki vuosina 2020 ja 2021 ja vuosi 2022 on ollut palveluiden. Korkeasta inflaatiosta huolimatta kuluttaja ei ole halunnut tänä vuonna tinkiä matkailusta ja eritysesti ulkomaanmatkoista. Tähän tosin vaikuttaa se, että osa matkoista varattiin jo 2021 vuoden puolella tai 2022 alussa. USA:ssa vähittäiskaupan jätit ovat olleet vuonna 2022 ihmeissään, kun edellisvuonna vahvasti kaupaksi käyneet tavarat eivät olekaan liikkuneet. Elektroniikka on käynyt heikosti kaupaksi ja pelaaminen on vähentynyt. Varastotasot ovat kaupan alan jäteillä tällä hetkellä ylisuuret, kun kuluttajan käyttäytymistä on ollut mahdoton ennakoida. Walmartin, Targetin ja Amazonin tulosvaroitukset ovat tästä esimerkkejä. Myös Suomessa on koettu sama trendi. Verkkokauppa.com, Puuilo ja Tokmanni ovat olleet pettymyksiä. Kesäloman jälkeen myynti on ilmeisesti edelleen hiljentynyt. Mitä tapahtuu loppuvuonna 2022 – entä 2023? Tuhannen taalan kysymys on: mitä seuraavaksi? Loppuvuoden tärkeimmät teemat ovat Onko inflaatio saavuttanut jo huippunsa ja hiljenee mentäessä kohti vuotta 2023? Kuinka aggressiivisesti keskuspankit nostavat korkoja? Saadaanko Eurooppaan talvella energiakriisi, joka nostaa entisestään energian ja sähkön hintaa? Nostaako pandemia päätään syksyllä ja joudutaanko rajoituksiin palaamaan? Mikäli inflaatio rauhoittuu, kuluttajien luottamus tulevaisuuteen paranee. Aggressiivinen korkojennosto yhdessä inflaation kanssa nostaa markkinakorkoja ja vaikuttaa siten kuluttajan lainojen korkoihin. Tämä näkyy jo asuntolainojen kysynnässä USA:ssa. Energianhinta on moninkertaistunut vuoden 2022 aikana. Sähkölasku syö jo nyt ison loven kuluttajan lompakosta, etenkin Euroopassa. Loppusyksystä ja talvesta tilanne pahenee sähkönkulutuksen lisääntyessä. Sähkölaskuun menevän raha on pois muusta kulutuksesta. Koronapandemia on unohdettu, mutta pandemia ei ole kadonnut. Se tuskin saa aikaan enää valtiollisia rajoituksia, mutta jos koronatartuntojen määrä nousee kriittisen rajan yli, vaikuttaa se ihmisten käyttäytymiseen. Yllämainittuihin seikkoihin perustuen ennustamme seuraavaa: Kovassa buumissa ollut matkailu hidastuu, kotimaan matkailu hidastuu myös, mutta erityisesti nykyinen inflaatioympäristö näkyy ulkomaan matkailussa. Tilanne paranee kesäksi 2023.Kaupat purkavat varastoja alennuksilla, tämä hyödyttää kuluttajaa, jonka kannattaa hyödyntää tulevat alennusmyynnit omissa hankinnoissaElektroniikan kauppa piristyy aikaisintaan joulusesongilla alennusmyyntien vauhdittamana. Luksusbrändit pärjäävät hyvin, sillä inflaatio ei kurita niin paljon erittäin korkean tulotason kuluttajiaUrheilu- ja kosmetiikkabrändit pärjännevät kohtuullisesti loppuvuonna 2022, myös kestävän valinnan vaatteetKuluttajat siirtyvät halpakauppoihin, mutta näiden kannattavuus on tiukilla ainakin Q3:n, kun varastotasoja puretaanOmakotitalo-, asunto- ja mökkikauppa hiljenee inflaation ja korkojennousun vaikutuksestaEnergiansäästöratkaisujen, kuten aurinkopaneelien, kysyntä jatkuu vahvana Mitkä osakkeet hyötyvät ja kärsivät? Jäsenosiossa käymme läpi kotimaisia osakkeita, jotka joko hyötyvät tai kärsivät kuluttajien seuraavista liikkeistä. Lue ilmaiseksi kaksi viikkoa Haluatko lukea artikkelin? Sijoittaja.fi -jäsenenä saat lukuoikeuden tähän ja tuhansiin muihin artikkeleihin ja analyyseihin. Lisäksi saat käyttöösi Sijoittaja360 -palvelun. Ilmaisen kokeilujakson jälkeen tilaus jatkuu 11,90€. Voit perua koska tahansa. Aloita ilmainen kokeilu Tutustu jäsenyyksiin KirjauduUnohditko salasanasi? Kirjaudu Googlella markkinaympäristö osakkeet sijoitusideat
Jenkkikuluttaja ratkaisee osakemarkkinoiden suunnan Yhdysvaltain osakemarkkinat ovat yli 60 % maailman osakemarkkinoista. USA:n talous on kuluttajavetoinen, sillä 2/3 taloudesta on kulutuskysyntää. Useimmat kulutusstrendit myös lähtevät USA:sta ja leviävät ympäri maailmaa. Siksi jenkkikuluttajan liikkeitä seurataan osakemarkkinoilla erityisen tarkasti. Trendejä ennakoimalla voi tehdä erinomaisia sijoituksia. Kuluttajan ostokäyttäytymistä on ollut vaikea ennakoida Vuodesta 2020 lähtien kuluttajien ostokäyttäytymistä on ollut lähes mahdoton ennakoida. Pandemia pysäytti talouden helmi-maaliskuussa 2020. Kuluttajat hamstrasivat päivittäistavaroita ja elintarvikkeita. Valtaosa kivijalkaliikkeistä oli suljettuna. Auki olivat suuret välttämättömyyskaupat ja verkkokaupat. Ensishokista selvittyään kuluttaja alkoi kuluttaa kaikkia ”stay home” -hyödykkeitä. Pelaaminen, zoom-tapaamiset, suoratoistopalvelut, kodin kuntolaitteet, kodin sisustus ja remontointi, grillaus, lemmikit, ruuanlaitto ja elektroniikka tekivät kauppansa. Asiantuntijoiden yllätykseksi talo- ja mökkikauppa vilkastuivat selvästi. Yleensä taantumassa molemmat sakkaavat, mutta pandemiataantuma olikin erilainen. Vastaavasti ”home away”- hyödykkeet, kuten ravintolassa käynti, tapahtumat ja elämykset sekä matkailu pysähtyivät pandemiassa. Trendiä kesti pitkälle vuoteen 2021. Kun pandemia alkoi väistyä, kulutustottumukset muuttuivat jälleen. Suosiossa olleet ”stay home” -yhtiöt raportoivat hidastuvasta kasvusta, osa jopa liikevaihdon laskusta. Vastaavasti ”home away” -yhtiöt raportoivat voimakkaasta kasvusta. Vuoden 2022 teemana inflaatio Vuosi 2022 on ollut jälleen vaikeasti ennakoitavissa. Kuluvan vuoden sana on ollut inflaatio. Taustasyynä tässäkin vaikuttaa edelleen koronapandemia. Kysynnän palautuminen ja pitkään jatkunut elvyttävä rahapolitiikka loivat inflatoristisen ympäristön. Lisäksi Kiina piti vuonna 2021 ja alkuvuonna 2022 vielä tiukkaa koronapolitiikkaa, mikä aiheutti komponentti- ja logistiikka-ongelmia. Tämä nosti komponenttien ja rahtien hintoja. Vuoden alussa alkanut Ukrainan sota on nostanut energianhintaa ja kiihdyttänyt inflaatiota. Suomessa bensan hinta kävi 2,5 eurossa ja sähkön hinta on ollut korkealla. Kuluttaja on muuttunut varovaisemmaksi ostopäätöksissään. Isot tavaraostokset kuluttaja teki vuosina 2020 ja 2021 ja vuosi 2022 on ollut palveluiden. Korkeasta inflaatiosta huolimatta kuluttaja ei ole halunnut tänä vuonna tinkiä matkailusta ja eritysesti ulkomaanmatkoista. Tähän tosin vaikuttaa se, että osa matkoista varattiin jo 2021 vuoden puolella tai 2022 alussa. USA:ssa vähittäiskaupan jätit ovat olleet vuonna 2022 ihmeissään, kun edellisvuonna vahvasti kaupaksi käyneet tavarat eivät olekaan liikkuneet. Elektroniikka on käynyt heikosti kaupaksi ja pelaaminen on vähentynyt. Varastotasot ovat kaupan alan jäteillä tällä hetkellä ylisuuret, kun kuluttajan käyttäytymistä on ollut mahdoton ennakoida. Walmartin, Targetin ja Amazonin tulosvaroitukset ovat tästä esimerkkejä. Myös Suomessa on koettu sama trendi. Verkkokauppa.com, Puuilo ja Tokmanni ovat olleet pettymyksiä. Kesäloman jälkeen myynti on ilmeisesti edelleen hiljentynyt. Mitä tapahtuu loppuvuonna 2022 – entä 2023? Tuhannen taalan kysymys on: mitä seuraavaksi? Loppuvuoden tärkeimmät teemat ovat Onko inflaatio saavuttanut jo huippunsa ja hiljenee mentäessä kohti vuotta 2023? Kuinka aggressiivisesti keskuspankit nostavat korkoja? Saadaanko Eurooppaan talvella energiakriisi, joka nostaa entisestään energian ja sähkön hintaa? Nostaako pandemia päätään syksyllä ja joudutaanko rajoituksiin palaamaan? Mikäli inflaatio rauhoittuu, kuluttajien luottamus tulevaisuuteen paranee. Aggressiivinen korkojennosto yhdessä inflaation kanssa nostaa markkinakorkoja ja vaikuttaa siten kuluttajan lainojen korkoihin. Tämä näkyy jo asuntolainojen kysynnässä USA:ssa. Energianhinta on moninkertaistunut vuoden 2022 aikana. Sähkölasku syö jo nyt ison loven kuluttajan lompakosta, etenkin Euroopassa. Loppusyksystä ja talvesta tilanne pahenee sähkönkulutuksen lisääntyessä. Sähkölaskuun menevän raha on pois muusta kulutuksesta. Koronapandemia on unohdettu, mutta pandemia ei ole kadonnut. Se tuskin saa aikaan enää valtiollisia rajoituksia, mutta jos koronatartuntojen määrä nousee kriittisen rajan yli, vaikuttaa se ihmisten käyttäytymiseen. Yllämainittuihin seikkoihin perustuen ennustamme seuraavaa: Kovassa buumissa ollut matkailu hidastuu, kotimaan matkailu hidastuu myös, mutta erityisesti nykyinen inflaatioympäristö näkyy ulkomaan matkailussa. Tilanne paranee kesäksi 2023.Kaupat purkavat varastoja alennuksilla, tämä hyödyttää kuluttajaa, jonka kannattaa hyödyntää tulevat alennusmyynnit omissa hankinnoissaElektroniikan kauppa piristyy aikaisintaan joulusesongilla alennusmyyntien vauhdittamana. Luksusbrändit pärjäävät hyvin, sillä inflaatio ei kurita niin paljon erittäin korkean tulotason kuluttajiaUrheilu- ja kosmetiikkabrändit pärjännevät kohtuullisesti loppuvuonna 2022, myös kestävän valinnan vaatteetKuluttajat siirtyvät halpakauppoihin, mutta näiden kannattavuus on tiukilla ainakin Q3:n, kun varastotasoja puretaanOmakotitalo-, asunto- ja mökkikauppa hiljenee inflaation ja korkojennousun vaikutuksestaEnergiansäästöratkaisujen, kuten aurinkopaneelien, kysyntä jatkuu vahvana Mitkä osakkeet hyötyvät ja kärsivät? Jäsenosiossa käymme läpi kotimaisia osakkeita, jotka joko hyötyvät tai kärsivät kuluttajien seuraavista liikkeistä. Lue ilmaiseksi kaksi viikkoa Haluatko lukea artikkelin? Sijoittaja.fi -jäsenenä saat lukuoikeuden tähän ja tuhansiin muihin artikkeleihin ja analyyseihin. Lisäksi saat käyttöösi Sijoittaja360 -palvelun. Ilmaisen kokeilujakson jälkeen tilaus jatkuu 11,90€. Voit perua koska tahansa. Aloita ilmainen kokeilu Tutustu jäsenyyksiin KirjauduUnohditko salasanasi? Kirjaudu Googlella markkinaympäristö osakkeet sijoitusideat