Analyysi: LeadDeskin tulos parani – kasvu paranee toisella vuosipuoliskolla

Sijoittajat reagoivat varovasti LeadDeskin ensimmäisen vuosipuoliskon tulokseen. Kasvu oli laimeaa, mutta kannattavuus parani ja toisella vuosipuoliskolla johto näkee piristymistä myös kasvun suhteen. Lue yhtiöanalyysi ja tutustu yhtiön tuoreimpaan tulokseen.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Sijoittajat reagoivat varovasti LeadDeskin ensimmäisen vuosipuoliskon tulokseen. Kasvu oli laimeaa, mutta kannattavuus parani ja toisella vuosipuoliskolla johto näkee piristymistä myös kasvun suhteen. Lue yhtiöanalyysi ja tutustu yhtiön tuoreimpaan tulokseen.

Analyysissa H1-tulos

LeadDeskin liikevaihto vuoden ensimmäisellä puoliskolla oli 14,5 M€ (vertailukausi 13,8 M€) ja liiketulos -0,7 M€ (vertailukausi -1,0 M€). Vuoden ensimmäisellä puoliskolla LeadDeskin liikevaihto kasvoi edellisvuoden vertailukaudesta 5,2 %. Liikevaihdon kasvua hidastivat Ruotsin ja Norjan kruunujen valuuttakurssit, jotka ovat merkittävästi heikentyneet suhteessa euroon. Nämä maat tuottavat yhteensä jopa 40 % LeadDeskin liikevaihdosta. Viime vuoden syksyllä yhtiö teki toimintansa painopisteen siirron kannattavuuteen, mikä tuotti jälleen hyvän tuloksen. LeadDeskin ensimmäisen vuosipuoliskon käyttökate oli 1,8 miljoonaa euroa (kasvua 34,9 %), eli 12,6 % liikevaihdosta. Vuoden 2022 ensimmäiseen puolivuotiskauteen verrattuna yhtiö paransi myös katsauskauden liiketulosta, tulosta ja liiketoiminnan rahavirtaa. LeadDeskin johdon mukaan yhtiö kehittää liiketoimintaansa kannattavuuteen panostaen. Hyvä kannattavuus luo vakaan pohjan yrityksen kasvulle haastavissakin markkinatilanteissa.

LeadDeskin jatkuvan vuosilaskutuksen sopimuskanta kasvoi katsauskaudella 10,0 %. Sopimuskannan kasvu tukee liikevaihdon kasvua vuoden toisella puolikkaalla. Liikevaihdossa yhtiö odottaakin pääsevänsa koko vuoden osalta ohjeistuksen mukaiseen kasvuun (6-14%). Ohjaus myös kannattavuuden osalta ennallaan.

Katsauskauden lopussa LeadDesk osti Länsilinkki Oy:n. LeadDeskin johdon mukaan yritysosto vahvistaa jatkossa yhtiön kilpailukykyä teleoperaattoriliiketoiminnassa, joka muodosti viime vuonna 22 % yhtiön kokonaisliikevaihdosta. Yritysoston myötä LeadDeskin tarjoamat teleoperaattoripalvelut laajentuvat ja niiden laatu paranee. Liiketoiminnallinen hyöty on siis merkittävä. Välittömästi yrityskaupan jälkeen yhtiö toteutti toimenpiteitä Länsilinkin kannattavuuden parantamiseksi nopeasti. LeadDesk odottaakin näkevänsä positiivisen käänteen kannattavuudessa jo tämän vuoden aikana. Yhtiön keskipitkän aikavälin tavoitteena on kasvattaa teleoperaattoriliiketoimintaa kansainvälisesti.

Näkymät vuodelle 2023

Vuodelle 2023 yhtiö ohjeistaa liikevaihdon kasvavan 6–14 % sekä kannattavuuden olevan käyttökateprosentilla mitattuna 11-16 %. Ohjeistus ei huomioi merkittävän kokoisten yrityskauppojen vaikutusta liikevaihtoon tai kannattavuuteen. Ruotsin ja Norjan kruunujen heikentyminen suhteessa euroon luo yhtiön mukaan laskupainetta euromääräiseen liikevaihdon kasvuun, sillä noin 38 % vuoden 2022 liikevaihdosta kertyi kyseisistä maista.

LeadDesk tulostiedotustilaisuus H1 2023

Videolla LeadDeskin toimitusjohtaja Olli Nokso-Koivisto ja CFO Kaisa Rönkkö kertovat yhtiön tuloksesta. Tulosjulkistuksen jälkeen Sijoittaja.fin Henri Palomäki haastattelee LeadDeskin johtoa, joka vastaa sijoittajien ja analyytikoiden kysymyksiin.

Liiketoiminta

LeadDeskin liiketoimintaa tukee vahvasti pilvipohjaisten ohjelmistojen kasvavan kysynnän megatrendit. Yhtiön liiketoimintamalli perustuu pitkäaikaisiin ja jatkuvalaskutteisiin sopimuksiin, mikä mahdollistaa vakaan ja ennustettavan liikevaihdon. SaaS-mallin ansiosta LeadDesk-pilvipalvelu skaalautuu tehokkaasti suurivolyymisen asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin eri kokoisille asiakkaille, myös uusilla markkinoilla. LeadDesk on kasvuyhtiö, joka pyrkii kasvamaan sekä orgaanisesti että yritysostoin.

Kuvan lähde: LeadDesk

Kilpailuetu

LeadDesk pyrkii tukemaan sen kasvutavoitteita vahvojen kilpailuetujen avulla. Näitä kilpailuetuja ovat yhtiön mukaan:

  • LeadDesk-ohjelmiston nopea, helppo ja kustannustehokas käyttöönotto
  • Tehokas skaalautuvuus ja kilpailukyky
  • Kilpailukykyinen hinnoittelumalli
  • LeadDesk-ohjelmiston ketterä taipuminen paikallisiin vaatimuksiin

Markkinaympäristö

LeadDesk toimii pilvipohjaisten ohjelmistojen markkinoilla Euroopassa. Pilvipohjaisten ohjelmistopalveluiden markkina on laajentunut ja kasvanut huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja kasvun odotetaan jatkuvan sekä Euroopassa että muualla maailmassa. Kasvua tukee perinteisten ohjelmistolisenssipohjaisiin järjestelmiin tukeutuvien työpisteiden määrän odotettu kääntyminen laskuun.

Yhtiö arvioi, etteivät perinteisten lisenssipohjaisten contact center -ohjelmistojen toimittajat enää pysty tehokkaasti kilpailemaan markkinoilla olevien edistyksellisten pilvipohjaisten järjestelmien toimittajien kanssa. Kilpailun odotetaan kiristyvän entisestään, kun asiakkuudenhallintajärjestelmien tarjoajat tulevat voimakkaammin contact center -ohjelmistomarkkinalle kilpailemaan pilvipohjaisten ohjelmistojen kanssa.

Tutkimuslaitos Frost&Sullivan kertoo raportissaan Euroopan Contact Center as a Service (CCaaS) -markkinan olleen vuonna 2020 liikevaihdolla mitattuna 920,1 miljoonaa euroa. Frost&Sullivan odottaa Euroopan CCaaS-markkinoiden jatkavan kasvuaan keskimäärin 17,2 % vuositahtia vuoteen 2026 asti, jolloin markkinoiden koko olisi noin 2,38 miljardia euroa. Raportin mukaan Pohjoismaissa on odotettavissa hitainta kasvua, sillä siellä markkina on eniten maturoitunut ja lähes koko toimiala on jo siirtynyt pilvipalveluihin.

Strategia

LeadDeskin tavoitteena on pyrkiä kasvattamaan yhtiön markkinaosuutta voimakkaasti sen nykyisillä markkina-alueilla, mutta myös laajentumaan uusille markkina-alueille Euroopassa, sekä orgaanisesti että yritysostoin. Yksi keskeinen osa yhtiön kasvustrategiaa on jatkuvalaskutteisten sopimusten ylläpitäminen ja näiden sopimusten kasvattaminen.

Taloudelliset tavoitteet

LeadDeskin taloudellisena tavoitteena on ylläpitää vahvaa kasvua ja sekä jatkaa kannattavaa liiketoimintaa. Yhtiö kertoo sen pitkän aikavälin tavoitteeksi saavuttaa 100 miljoonan euron liikevaihto ja parantaa yhtiön kannattavuutta yli 20 prosenttiin käyttökatemarginaalilla mitattuna. Vuonna 2022 yhtiön liikevaihto oli 28,1 miljoonaa euroa ja käyttökatemarginaali 11,8 prosenttia.

Lähiajan riskit ja epävarmuustekijät

LeadDesk näkee makrotalouden epävarmuuden voivan vaikuttaa yhtiön taloudellisiin näkymiin. Talouskasvun hidastuminen saattaa heikentää tuotteen kysyntää ja inflaation kasvu muodostaa kustannuspaineita. Korkojen nousu ja osakemarkkinoiden heilunta osaltaan kasvattaa lainakustannuksia ja voi vaikeuttaa uuden rahoituksen saantia. Lisäksi yhtiöllä on merkittävää liiketoimintaa Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, ja kyseisten maiden valuuttojen heikentyminen suhteessa euroon voisi heikentää yhtiön eurossa laskettua liikevaihdon kasvua.

LeadDeskin mukaan yhtiön energia-alan loppuasiakkaat saattavat vähentää LeadDesk-järjestelmän käyttöä erityisesti kaasumarkkinan epävarmuuden jatkuessa. Euroopassa vauhdikkaasti kehittyvä tietosuoja- ja viestintäsääntely saattavat osaltaan tuoda odottamattomia riskejä LeadDeskin toimintaympäristöön. Lisäksi markkinamurroksessa joillakin markkinoilla voidaan nähdä lyhytaikaista aggressiivista hintakilpailua. Tietoturvaan ja palveluntarjoajien IT-järjestelmiin liittyvien riskien nähdään edelleen olevan yksi merkittävimmistä konsernin liiketoimintaan vaikuttavista tekijöistä.

LeadDeskin osake

LeadDeskin osakekurssi kääntyi viime vuoden lopulla positiivisen Q3-tuloksen myötä. Kurssin nousutrendi jatkui pitkälle kuluvaa vuotta 2023, mutta huhtikuun lopussa julkaistu Q1/2023 sai kurssin kääntymään jälleen laskuun. Elokuun alussa osakkeen hinnasta oli sulanut 32,7 % huhtikuun huippulukemista.

Q2/2023 -tuloksen markkina otti vastaan lievän negatiivisesti. Osake laski tulosjulkistuspäivän muutaman prosentin. Verrattuna muiden kotimaisten kasvuosakkeiden tulosjulkistuspäivän markkinareaktioihin, tätä voi pitää jopa positiivisena. LeadDesk raportoi sen kasvun ja kannattavuuden parantuneen viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta.

LeadDesk osake: LeadDeskin osakekurssi viimeisen vuoden ajalta.
LeadDeskin osakekurssi viimeisen vuoden ajalta. Lähde: TradingView

Sijoittajan näkökulma

Viime syksynä LeadDeskin aloittamat toimenpiteet yhtiön kannattavuuden parantamiseksi ovat selvästi alkaneet tuottaa tulosta, sillä yhtiön kannattavuus on parantunut selvästi. LeadDeskin käyttökate kasvoi H1:llä lähes 35 % vastaten 12,6 prosenttia liikevaihdosta. Myös yhtiön liiketulos parani hieman vertailukaudesta, vaikkakin se pysyi edelleen tappiollisena.

Kasvun suhteen LeadDeskin H1-luvut eivät olleet yhtä imartelevia – kasvua ensimmäisellä vuosipuoliskolla syntyi 5,2 %. Liikevaihdon kasvu hidastui vielä ensimmäisestä neljänneksestä (Q1: +6 %) asiakkaiden viivästyttäessä tilauksiaan. On toki huomioitava, että ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihtoa painoivat merkittävästi negatiiviset valuuttakurssivaikutukset. Valuuttavaikutukset pois oikaistuina LeadDeskin H1-liikevaihto kasvoi 9 %. Kasvuyhtiönä sijoittajat odottavat LeadDeskin liikevaihdon kasvavan kaksinumeroisin prosentein. Yksinumeroiset kasvuluvut eivät ole selvästi olleet tarpeeksi markkinoiden mielestä, minkä takia yhtiön osakekurssi on ollut viime kuukaudet laskutrendissä. Markkinareaktio Q2-tulokseen oli myös lievästi negatiivinen.

Positiivista on kuitenkin se, että LeadDesk säilytti ohjauksensa vuodelle 2023 ennallaan. Yhtiö on ennakoinut sen liikevaihdon vuosikasvun olevan 6-14 %. Vaikka toistaiseksi liikevaihto jää alle ohjauksen alalaidan, oli LeadDeskin johto H1-tiedotustilaisuudessa varma ohjauksen mukaisen vuosikasvun saavuttamisesta. LeadDeskin toimitusjohtaja Olli Nokso-Koivisto sanoi SaaS-yhtiöille tyypillisen kausittaisen vaihtelun tukevan liikevaihto-ohjauksen saavuttamista. Nokso-Koiviston mukaan yhtiöllä on mahdollisuus jopa saavuttaa ohjauksensa ylälaita, mikäli vuoden toisella puoliskolla toteutetaan jokin pieni yrityskauppa tai vastaavasti valuuttakurssimuutokset ovat suotuisammat. Toimitusjohtaja toki korosti, ettei yhtiö lähde ennakoimaan valuuttakurssien muutoksia tai laske mitään niiden varaan ohjausta määrittäessä.

Vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon lopulla LeadDesk toteutti sen pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Länsilinkki Oy:n yrityskaupan. H1-tiedotustilaisuudessa LeadDeskin johto kehui Länsilinkin tuotteen ja toiminnan laatua, mikä tulee jatkossa tukemaan LeadDeskin teleoperaattoritoimintaa ja parantamaan sen kilpailukykyä. Liikevaihdon osalta yrityskauppa ei tuo kovin suurta lisää, ja toistaiseksi Länsilinkin toiminta on tappiollista. LeadDeskin on kuitenkin määrä saada Länsilinkin kannattavuus paranemaan jo kuluvan vuoden aikana. Yhtiön CFO Kaisa Rönkön mukaan kannattavuus voisi olla jo ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä positiivinen.

LeadDeskin toiminta on vahvasti liitoksissa markkinoiden globaaleihin megatrendeihin. Yhtiö on esimerkiksi jatkanut uusien tekoälyratkaisujen kehittämistä, ja jo noin kahdella kymmennellä LeadDeskin asiakkaista on pilottikäytössä tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuja. AI-ratkaisujen kehittämisen ja Länsilinkin yritysoston kaltaisilla toimenpiteillä LeadDesk kasvattaa kilpailukykyään, ja sillä on mahdollisuus saavuttaa pitkän aikavälin tavoite – 100 miljoonan euron liikevaihto. Riskinä osakkeelle ovat markkinaympäristön heikentyminen ja kasvun tukahtuminen. Johdon mukaan kasvu ei kuitenkaan ole tukahtumassa, joten nykyinen osakkeen luisu, voi tarjota hyvän ostopaikan.

Sinua voisi kiinnostaa
Tekoälyuutiset: Runoja ja mainoksia
NVIDIAn tulos analyysissa – jatkaako osakekurssi nousukiidossa
Bitcoin jatkaa nousukiitoa – Joko ylitetään sadan tuhannen dollarin raja?
Sijoittajan valinnat