Tärkeää tietoa jenkkikuluttajan kulutuskäyttäytymisen muutoksesta

Walmartin ja Targetin raportit kertoivat tärkeää tietoa jenkkikuluttajasta. Päivittäistavarat tekivät kauppansa, mutta muuten kuluttaja painoi yllättäen jarrua. Fedin koronnostot alkavat purra.

Timo Heikkilä
Timo Heikkilä

Walmartin ja Targetin raportit kertoivat tärkeää tietoa jenkkikuluttajasta. Päivittäistavarat tekivät kauppansa, mutta muuten kuluttaja painoi yllättäen jarrua. Fedin koronnostot alkavat purra.

Päivittäistavarat tekevät kauppansa, harkinnanvaraiset eivät

Yhteensä 600 miljardin dollarin liikevaihdon Walmart ja Target julkaisivat elo-lokakuun tulosraportit. Raportit antoivat hyvin erilaisen kuvan jenkkikuluttajasta.

Päivittäistavaraketju Walmartin myynti oli odotuksia parempi. Harkinnanvaraisen kulutuksen ketjun Targetin vastaavasti heikompi.

Tähän syynä on kolme tekijää:

  • Inflaatio tekee kuluttajista varovaisempia harkinnanvaraisten ostosten suhteen
  • Fedin koronnostot alkavat purra kulutukseen
  • Pandemian jälkeen kulutus on siirtynyt harkinnanvaraisista tavaroista palveluihin

Walmartin suoritus oli vahva

Walmartin suoritus ylitti ennusteet ja osake nousi pörssissä noin 6 prosenttia. Walmart kuuluu Globaalit Laatuosakkeet -salkkuumme. 

  • EPS, oikaistu : $1.50 ( ennuste $1.32)
  • Liikevaihto: $152.81 mrd (ennuste $147.75 mrd)

Erityisesti edullisten päivittäistavaroiden vahva myynti nosti suoritusta yli ennusteiden. Walmartin liikevaihto kasvoi lähes 9 prosenttia kolmannella kvartaalilla. Online-myynti kasvoi vuoden takaiseen verrattuna 16 %. Kasvu kiihtyi edellisestä kvartaalista. Globaalit mainostulot kasvoivat myös vahvasti noin 30 % .

Johto kertoi, että kuluttajat ovat nyt tarkkaavaisia kulutuksen suhteen. Kauppansa tekivät erityisesti halparuuat, kuten hot dogit, pavut ja maapähkinävoi, lihan sijaan. Kuluttajat odottavat alennusmyyntejä ostaakseen kalliimpia tavaroita, kuten televisioita ja rasvakeittimiä, ja kuluttavat vähemmän vaatteisiin ja kodin sisustukseen.

Alkuvuonna ongelmana ollut varaston voimakas kasvu on saatu hallintaan. Varasto kasvoi 13 prosenttia vuoden takaisesta, mutta laski edellisestä kvartaalista. Johdon mukaan varaston kasvusta 70 prosenttia johtui inflaatiosta.

Ennuste Q4-myynnin suhteen jäi hieman ennusteista. Walmart ennusti kolmen prosentin kasvua Q4:lle. Analyytikoiden kasvuennuste 3,5 %. EPS:n Walmart ennustaa tippuvan 3-5% johtuen epäedullisista valuuttakursseista. 

Targetin tulos oli raju pettymys

Osake laski tulosjulkistuksen jälkeen peräti 13 prosenttia. Targetin liikevaihto kasvoi 3,4 prosenttia, mutta nettotulos laski puoleen vuoden takaisesta 712 miljoonaan dollariin. Tuloksen laskuun vaikutti ylimääräisen varaston hävittäminen.

  • EPS: $1.54  (Ennuste $2.13)
  • Liikevaihto: $26.52 mrd (Ennuste $26.38 mrd)

Target kärsii Walmartia enemmän inflaatiosta ja ennen kaikkea valikoivammasta kulutuksesta. Yhtiö aloitti kustannusten leikkausohjelman ja aikoo leikata kuluja kolmella miljardilla dollarilla kolmessa vuodessa.

Kuluttajakäyttäytymisen muutos näkyi erityisesti lokakuussa ja on johdon mukaan jatkunut marraskuussa. Kuluttajat kamppailevat korkeampien hintojen kanssa ja ostavat vain niitä asioita, joita tarvitsevat, eivätkä kuluta niihin tavaroihin, joita haluaisivat. Kuluttajat myös valitsevat edullisemman brändin tuotteita.

Johtopäätökset ja sijoittajan näkökulma

Jenkkikuluttaja on jarruttanut nopeasti kulutustaan lokakuussa ja tahti on jatkunut marraskuussa. Tämä tarkoittaa, että vuoden viimeisestä kvartaalista voi tulla pettymys monelle kulutuksesta riippuvaiselle yhtiölle.

Kulutus kohdistuu nyt välttämättömyyshyödykkeisiin ja niissäkin kuluttaja valitsee halvempia vaihtoehtoja ja kauppojen omia brändejä. Tämä on negatiivista päivittäiskulutussektorin brändiyhtiöille.

Kuluttaja on varovainen isommissa hankinnoissa ja metsästää alennuksia. Nyt säästetään elektroniikassa, kodinsisustuksessa ja vaatteissa. On jo tiedossa, että esimerkiksi tietokoneiden myynti on ollut heikkoa. Leviääkö trendi myös puhelimiin?

Lisäksi on ollut tiedossa, että etenkin kesällä harkinnanvarainen kulutus käytettiin palveluihin, elämyksiin ja matkailuun, ei niinkään tavaroihin. Palvelujen kulutuksesta Walmartin ja Targetin raportit eivät kerro, mutta voidaan olettaa, että jos kukkaron nyörit ovat tiukalla, myös sieltä säästetään.

Sijoittaja joutuu olemaan nyt hyvin valikoiva osakeostoissa. Päivittäistavaraosakkeissa Walmart, Costco ja TJX vaikuttavat hyviltä tähän markkinatilanteeseen. Brändiyhtiöiden suhteen pitää olla varovainen.

Yksi tärkeä nosto raporteista on lisäksi se, että online-myynti kasvoi molemmilla yli odotusten. Kuluttaja tekee siis edelleen kauppaa verkossa. Korkea inflaatio ja bensan hinta voi jopa lisätä verkkomyyntiä. Tästä hyötyvät yhtiöt, joilla on vahva verkkokauppa.

Vielä varmempi hyötyjä trendistä on alas lyöty fintech-sektori. Ainakin Visa, Mastercard ja PayPal hyötyvät siitä, että kuluttaja tekee ostoksia verkossa. Inflaatio lisäksi nostaa ostosten yksikköhintaa ja siten tapahtumiin perustuvia maksuja.

Isossa kuvassa käynnissä oleva osakeralli ei vaikuta kestävältä, jos jenkkikuluttaja jarruttaa. Kyseessä on kuitenkin maailmantalouden moottori. Markkina jatkanee siis volatiilina.

Heikkojen uutisten hopeareunus on se, että Fedin koronnostot alkavat selvästi purra. Jos kulutus laskee, tulee inflaatio nopeasti alas ja koronnostot voidaan lopettaa aiemmin kuin Fed marraskuussa uhkasi. Tästä voidaan saada jo osviittaa joulukuun kokouksessa.

Päijän Boats osakeanti
Sinua voisi kiinnostaa
Yhdysvaltoihin odotettua vähemmän työpaikkoja elokuussa
Treidi-ideana Johnson & Johnsonin osake
Volvo on mielenkiintoinen osake
Volvo Groupin osake tarjoaa laatua matalalla arvostuksella
Sijoittajan valinnat