Google vs. Microsoft – kumpi voittaa hakukoneiden tekoälykisan?

Google ja Microsoft käyvät nyt kisaa siitä, kumpi saa ensin tuotua oman tekoälypohjaisen hakukoneensa laajemman yleisön käyttöön. Mistä on kyse ja miten tämä vaikuttaa molempiin yhtiöihin? Markkinareaktioiden perusteella Microsoft on niskan päällä.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Google ja Microsoft käyvät nyt kisaa siitä, kumpi saa ensin tuotua oman tekoälypohjaisen hakukoneensa laajemman yleisön käyttöön. Mistä on kyse ja miten tämä vaikuttaa molempiin yhtiöihin? Markkinareaktioiden perusteella Microsoft on niskan päällä.

Tekoälypohjaiset chatbotit valtaavat markkinoita

Moni on viime kuukausina varmasti kuullut suureen suosioon nousseesta ChatGPT:stä, joka on tekoälyyn pohjautuva keskusteluohjelma, tai chatbot. ChatGPT on kerännyt nopeasti huomiota sen pystyessä tuottamaan sekunneissa vastauksia mitä moninaisimpiin käyttäjän kysymyksiin. Se pystyy esimerkiksi tuottamaan pyynnöstä laulun sanoja, kirjoittamaan tietokonekoodia tai selittämään yksinkertaistettuna monimutkaisia käsitteitä, kuten vaikka ydinfysiikkaa.

ChatGPT:n kehityksen takana on yhdysvaltalainen yritys OpenAI, johon taas teknologiajätti Microsoft on sijoittanut jo vuosina 2019 ja 2021. Vuoden 2023 tammikuussa Microsoft ilmoitti uudesta ”usean miljardin dollarin” sijoituksesta OpenAI:hin. Usean vuoden kestävän sopimuksen on arveltu olevan noin 10 miljardin dollarin arvoinen.

Tekoäly uhkaa perinteisiä hakukoneita

ChatGPT:n on nähty olevan uhkana Googlen perinteiselle hakukoneelle, joka on pitkään dominoinut hakukonemarkkinoita noin 85–90 prosentin markkinaosuudella. Googlen emoyhtiön Alphabetin vuoden 2022 liikevaihdosta noin 224 miljardia dollaria tuli yhtiön mainosliiketoiminnasta, joka vastaa noin 80 prosenttia yhtiön kokonaisliikevaihdosta. Hakukonemarkkinoiden seuraavaksi suurin pelaaja onkin Microsoftin hakukone Bing joka omaa noin 9 prosentin markkinaosuuden. Microsoftille hakukone Bing tuotti vain vajaa 6 prosenttia yhtiön kokonaisliikevaihdosta vuonna 2022.

Microsoftin panostukset OpenAI:hin on huomioitu Googlella, ja vastatoimena yhtiö kertoi helmikuun alussa sen omasta tekoälypohjaisesta keskusteluohjelmasta nimeltä Bard, joka pohjautuu Googlen kehittämään LaMDA-kielimalliin. Bardin odotetaan tulevan tulevien viikkojen aikana laajemman yleisön käyttöön.

Heti perään Microsoft kertoi julkaisevansa uuden tekoälypohjaisen Bing-hakukoneen sekä uuden Chat-ominaisuuden. Uuden hakukoneen avulla käyttäjät voivat esittää kysymyksiä ja saada vastauksia OpenAI:n uusimmalta tekoälyn kielimallilta, joka Microsoftin mukaan on ChatGPT:n versiota tehokkaampi ja täsmällisempi, ja suunnattu erityisesti hakutoimintoja varten. Myös Microsoft suunnittelee julkaisevansa uuden hakukoneensa laajemmalle yleisölle tulevien viikkojen aikana.

Microsoft on myös aloittanut ChatGPT:n toimintojen yhdistämisen sen Teams-sovellukseen, ja tekoälytoimintoja odotetaan liitettävän myös yhtiön Office-ohjelmistoihin.

AI-chatbotit eivät vielä täydellisiä

Tekoälypohjaiset chatbotit eivät ole vielä missään nimessä täydellisiä. Esimerkiksi ChatGPT:n on kerrottu antavan virheellistä tietoa käyttäjän kysymyksiin, joten aivan sokeasti niiden antamiin vastauksiin ei voi vielä luottaa. Chatbottien voi kuitenkin olettaa kehittyvän nopeasti yhä varmemmiksi ja tehokkaimmiksi kun ne keräävät käyttäjiltä dataa ja hyödyntävät sitä palvelun parantamiseen.

Chat-tyylisen alustan lisäksi tekoälyä tullaan todennäköisesti sekä Bing:n että Bard:n osalta hyödyntämään myös perinteisen hakukoneen muodossa, jossa käyttäjä voi esittää hakunsa hakukenttään, ja saada vastaukseksi sekä relevantteja linkkejä, että tekoälyn luoman tekstimuotoisen vastauksen hakukysymykseen liittyen. Microsoft on esitellyt jo tämäntyylisiä ominaisuuksia sen uudessa Bing-hakukoneessa.

Miltä tilanne näyttää Googlen osalta?

Google on nyt joutunut nopeasti tekemään toimenpiteitä tekoälyn tuomiseksi osaksi yhtiön hakukonetta. Aikaisemmin yhtiö on kertonut olevansa haluton julkaisemaan omaa tekoälypohjaista chatbottiaan, sillä yhtiö on nähnyt teknologian olevan vielä keskeneräistä. Googlen on kuitenkin ollut pakko reagoida nopeasti Microsoftin panostaessa voimakkaasti omaan tekoälyllä varustettuun hakukoneeseensa.

Googlen Bardin julkaisu pyrki kertomaan sijoittajille, että myös Google on pelissä mukana. Googlelle tilanne on hankala siinä mielessä, että nopeasti hosuttu AI-chatbotti tai AI-hakukone voi heikentää yhtiön luotettavuutta, mikäli siinä esiintyy huomattavasti vikoja, mutta toisaalta yhtiö ei voi seisoa liian pitkään taka-alalla ja antaa Bing:n vallata markkinaosuutta.

Häviävätkö mainostulot?

Tekoälypohjainen hakukone voi myös vaikuttaa hakukoneen kulurakenteeseen, mikäli tekoälyllä varustetun hakutuloksen yksikköhinta nousee perinteiseen hakuun verrattuna. Kysymykseksi myös jää miten mainostuloille lopulta käy, varsinkin Googlen osalta.

Tekoälypohjaisten hakukoneiden antaessa vastauksen suoraan käyttäjän kysymykseen tarkoittaa se sitä, ettei käyttäjän välttämättä tarvitse enää klikkailla ehdotettuja linkkejä tiedon löytämiseksi. Tämä taas vähentäisi Googlen saamia mainostuloja, jotka ovat lopulta suuressa osassa yhtiön liiketoimintaa.

Google joutuu puolustamaan valta-asemaansa

Google joutuu nyt puolustamaan markkina-asemaansa Microsoftin panostaessa kovaa vauhtia tekoälypohjaisiin sovelluksiin ja hakukoneeseen. Mikäli Google onnistuukin vastaamaan Microsoftin uuteen Bing-hakukoneeseen omalla versiollaan, voi yhtiön odottaa parhaimmillaan ylläpitävänsä nykyisen markkina-asemansa, mutta lähes 90 prosentin markkinaosuudella yhtiön on vaikea enää kasvattaa hakukoneensa suosiota. Toisaalta Googlen massiivinen markkinaosuus tarkoittaa sitä, että sen tuodessa tekoälypohjaisen hakukoneversion laajemman asiakaskunnan käyttöön se saa valtaosan uusista käyttäjistä perehtymään sen omiin AI-palveluihin.

Tämän hetken uutisointi kuitenkin osoittaa, että myös Googlen asema on haavoittuvainen, eikä yhtiö voi jäädä AI-kilpailussa täysin taka-alalle. Microsoftin osalta riskinä on, että se ei onnistu uudella Bing-hakukoneellaan yltämään yhtiön tavoitteisiin hakukoneen osalta, ja yhtiö kärsisi OpenAI:hin sijoitettujen miljardien edestä tappioita.

Seuraavien viikkojen ja kuukausien aikana tulee olemaan mielenkiintoista seurata miten Googlen ja Microsoftin uudet hakukoneet kehittyvät ja miten käyttäjät näihin reagoivat. Googlelta löytyy valtavasti AI-osaamista, mutta onnistuuko se omalla tuotteellaan vastaamaan uudistuneeseen Bing-hakukoneeseen? Ja vaikka onnistuisikin, niin kysymykseksi jää miten tekoälypohjainen hakukone vaikuttaa yhtiön kannattavuuteen. Molempien yhtiöiden uudet AI-hakukoneet ovat vielä testivaiheessa odottamassa pääsyä laajemman yleisön käyttöön. Uusien hakukoneiden vaikutukset eivät tule todennäköisesti vaikuttamaan yhtiöiden tuloksiin vielä seuraavien kvartaalien aikana, mutta pidemmässä juoksussa vaikutusten voi odottaa näkyvän.

Helmikuun aikana Microsoftin osake on kehittynyt Googlea paremmin. Tuottoeroa on lähes 10 prosenttiyksikköä. Tämän voi tulkita siten, että markkina ajattelee, että Googlella on enemmän hävittävää kuin Microsoftilla. Tekoälykisan ensimmäinen piste on siten mennyt Microsoftille.

Tutustu Googlen ja Microsoftin osakkeisiin tarkemmin

Sijoittaja.fi:n sivuilta voit tutustua sekä Googlen että Microsoftin tuoreimpien kvartaalitulosten analyyseihin. Molemmat yhtiöt löytyvät myös kansainvälisten osakkeiden osaketyökalusta, jossa voit tutustua yhtiöiden pisteytyksiin, ennusteisiin ja arvostustasoihin, sekä verrata yhtiöitä muihin teknoyhtiöihin.

Tekoälyyn sijoittava salkku eTorossa

eToro on rakentanut tekoälyyn sijoittavan AI-Revolution* Smart Porfolion tämän vuoden alusta. Salkku on tuottanut erinomaisesti ja nousua on kertynyt on 32 prosenttia. Salkku on tosin uusi, mutta tietosivuilta näkee miten salkku olisi potentiaalisesti eri tuottanut vuodesta 2018 alkaen. Salkun pystyy kopioimaan 500 dollarilla, jolloin salkussa tehnyt muutokset tapahtuvat automaattisesti myös salkussasi.

Kopioi AI-Revolution salkku eTorosta* eToro on useita eri omaisuuseriä tukeva alusta, jonka kautta voit sijoittaa  osakkeisiin, sekä käydä kauppaa hinnanerosopimuksilla.   Hinnanerosopimukset (CFD) ovat monimutkaisia sijoitusvälineitä, joihin liittyy  suuri pääoman nopean menetyksen riski velkavivun käytöstä johtuen.  78 % yksityissijoittajien tileistä menettää rahaa käydessään kauppaa  hinnanerosopimuksilla tätä palveluntarjoajaa käyttäen.  Sinun on syytä harkita, ymmärrätkö hinnanerosopimusten toimintaperiaatteen ja  onko sinulla varaa asettaa pääomasi alttiiksi huomattavalle riskille.   Aiempi kehitys ei ole osoitus tulevasta. Esitetty kaupankäyntihistoria on alle  viisi täyttä vuotta, eikä se välttämättä riitä sijoituspäätöksen perusteeksi   Copy trading on salkunhoitopalvelu, jonka tarjoaa eToro (Europe) Ltd., joka on  Cyprus Securities and Exchange Commissionin valtuuttama ja sääntelemä.    eToro USA LLC ei tarjoa CFD:tä eikä esitä mitään vastuuta tämän julkaisun  sisällön tarkkuudesta tai täydellisyydestä. eToro USA LLC on laatinut  kumppanimme käyttämällä julkisesti saatavilla olevia ei-yhteisökohtaisia  tietoja eTorosta.
Rahastotyökalu
Sinua voisi kiinnostaa
NVIDIAn tulos analyysissa – jatkaako osakekurssi nousukiidossa
Markkina odottaa Nvidian Q3-tulosta
Analyysi: Ovaron tulos painui, mutta perusbisnes toimii
Sijoittajan valinnat