Nokia Suomen arvokkain brändi, Elisa vahvin ja Wärtsilä kovin nousija

Brand Financen mukaan suomalaiset brändit ovat kasvussa. Erityisesti suomalaiset elintarvikebrändit ovat menestyksekkäitä. TOP-listoilta löytyy myös tuttuja pörssiyrityksiä.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Brand Financen mukaan suomalaiset brändit ovat kasvussa. Erityisesti suomalaiset elintarvikebrändit ovat menestyksekkäitä. TOP-listoilta löytyy myös tuttuja pörssiyrityksiä.

Yrityksen brändiin panostetaan jatkuvasti enemmän ja enemmän. Kansikuvassa Vantaalla sijaitseva Fazer Experience Vierailukeskus. Kuva: Fazer.com, Robert Örthén

Uudet tiedot Brand Finance -yritykseltä paljastavat suomalaisten brändien paluusta kasvuun

  • Vaikka brändin arvo laski hieman (alle 1%), Nokia säilyy Suomen arvokkaimpana brändinä 7,5 miljardin euron arvolla vuonna 2024.
  • Viime vuoden yhdeksänneltä sijalta noussut Fazer on nyt Suomen toiseksi vahvin brändi.
  • Wärtsilä kipuaa 36%:lla 801 miljoonaan euroon, nousten Suomen nopeimmin kasvavaksi brändiksi.

Nokia säilyy 7,5 miljardin euron arvolla Suomen arvokkaimpana brändinä, kertoo tuore Brand Finance -yrityksen data. Fazer teki debyyttinsä Suomen kymmenen parhaan brändin joukkoon 20 prosentin brändiarvon kasvulla viime vuodesta, jolloin makeistehdas oli sijalla 14.

Fazerin brändin vahvuus on myös merkittävästi parantunut 77.7 pisteen Brändivahvuusindeksillä (BSI) ja vastaavalla AA+ -luokitusta. Brand Finance -tutkimuksen mukaan brändi saavutti parannettuja pisteitä sekä tunnettuudessa että maineessa.

Brand Finance Nordicsin toimitusjohtaja Anna Brolin kommentoi:

”Maailmantalouden jatkuvasti muuttuessa Suomen brändit ovat yleisesti ottaen vakaalla pohjalla, ja tietyillä sektoreilla kuten logistiikassa (kasvua 35%), elintarvikkeissa (kasvua 29%) ja öljy- ja kaasualalla (kasvua 17%) on osoittautunut erityisen kestäviksi. Tulevaisuuteen katsottaessa Suomen talouden odotetaan elpyvän hitaasti – brändin vahvuuden ylläpitämiseksi on välttämätöntä, että suomalaiset brändit jatkavat aktiivista brändivaikutuksensa parantamista. Tämä lähestymistapa varmistaa, että suomalaiset brändit ovat kuluttajien mielissä, kun kulutus ja ostovoima kasvavat.”

Suomen elintarvikebrändit vahvassa asemassa

Fazerin lisäksi Valion brändiarvo on kasvussa 27 % 1,8 miljardiin euroon. Valio ohitti insinööribrändi KONEen (brändiarvo laskussa 10 % 1,7 miljardiin euroon) ja nousi Suomen neljänneksi arvokkaimmaksi ja kolmanneksi nopeimmin kasvavaksi brändiksi. Brand Finance -tutkimuksen mukaan Suomen elintarvikebrändejä pidetään jatkuvasti kestävinä korkeiden ESG-mittareiden perusteella.

Wärtsilä (brändiarvo kasvussa 36 % 801 miljoonaan euroon) on noussut Suomen nopeimmin kasvavaksi brändiksi lisääntyvän kysynnän myötä kestävälle teknologialle energian ja merenkulun aloilla.


Mainos alkaa
Sijoittaja360

Mainos päättyy

Suomen vahvimmat brändit

Elisa on Brand Finance Nordicsin tutkimuksen mukaan Suomen vahvin brändi. Fazer on sijalla kaksi ja DNA sijalla kolme. Pörssiyhtiöitä listalle yltää Elisan lisäksi Neste, Metso, Konecranes, Nokia ja Stora Enso.

Suomen arvokkaimmat brändit

Suomen kolme arvokkainta brändiä ovat Nokia, Neste ja Kesko. Nokian brändiarvo on 7,5 miljardia euroa, kun Nesteellä se on 3,2 miljardia. Valion brändiarvo on 0,1 miljardilla eurolla korkeampi kuin KONEen.

Brändiarvon muutokset 2023-2024

Eniten brändiarvoa kasvattaneet yritykset ovat Wärtsilä, Wolt ja Valio. Myös Fazer ja Alko ovat korkealla. Pörssiyhtiöistä korkealle nousevat myös Konecranes ja Neste.

Invesdor näkyvyys
Sinua voisi kiinnostaa
Tuloskausi käy kuumana – katso viikon kiinnostavimmat tulosanalyysit
Analyysi: Kasvuinvestoinnit painoivat Digian kannattavuutta
Kempower osake: Q1-tulos rumasti alle ennusteiden
Sijoittajan valinnat