Päijän Boats osakeanti – perinteikkäiden soutuveneiden uusi aikakausi on alkanut

Perinteinen kotimainen soutuvenevalmistaja Päijän Boats käynnisti osakeannin 16.8. Anti on lähtenyt hyvin käyntiin ja sen minimitavoitteesta on merkattu jo 30 %. Osakeannilla kerätyillä varoilla yhtiön on tarkoitus muun muassa kasvattaa tuotantokapasiteettiaan, jotta se voi vastata kasvaneeseen kysyntään.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Perinteinen kotimainen soutuvenevalmistaja Päijän Boats käynnisti osakeannin 16.8. Anti on lähtenyt hyvin käyntiin ja sen minimitavoitteesta on merkattu jo 30 %. Osakeannilla kerätyillä varoilla yhtiön on tarkoitus muun muassa kasvattaa tuotantokapasiteettiaan, jotta se voi vastata kasvaneeseen kysyntään.

Päijän Boats Oy:n osakeanti

  • Osakeannin koko: enintään 30 863 osaketta (924 964,11 EUR)
    • Tähän mennessä osakeantia on merkitty yli 120 425,00 eurolla
  • Minimissään varoja kerätään: 400 009,59 EUR
  • Osakkeen merkintähinta: 29,97 EUR
  • Yrityksen pre-money valuaatio: 3,7 milj. EUR
  • Rahoituskierros alkoi 16.8.2024 klo 12.00
  • Merkintäaika päättyy 15.9.2024

Sijoita osakeantiin >

Tarina suomalaisesta soutuveneestä

Päijän on suomalainen premium soutuvenebrändi, jonka juuret ulottuvat aina 1900-luvun alkuun. Brändin alla on rakennettu lasikuituveneitä aina 1960-luvulta saakka ja veneet ovat ansainneet käyttäjiensä keskuudessa ikonisen maineen kestävyytensä, vakautensa sekä hyvän soudettavuutensa ansiosta. Valitettavasti laadukkaiden veneiden maine jäi hieman varjoihin eikä brändi saavuttanut sille kuuluvaa paikkaa markkinassa.

Uusi sivu Päijänin tarinassa käännettiin vuonna 2021, kun uudet sijoittajat ottivat Päijänin brändin haltuun ja alkoivat kehittää tuotteita sekä brändiä vastaamaan sen ansaitsemaa positiota markkinassa. Uuden yhtiön, tuotantolaitoksen sekä ennen kaikkea uusien tuotteiden myötä Päijänin brändi on noussut laajemmin kuluttajien tietoisuuteen. Vuoden 2023 aikana Päijän Boats kaksinkertaisti markkinaosuutensa Suomessa. Tällä hetkellä yhtiön hallussa on noin 20 prosenttia Suomen soutuvenemarkkinoista.

Uuden Päijän Boats Oy:n tavoitteena on muuttaa soutuvenemarkkinoita ja kasvaa voimakkaasti sekä voittamalla markkinaosuutta, että kasvattamalla koko soutuvenemarkkinaa. Yhtiö toimii toistaiseksi vain Suomessa, mutta sen tarkoituksena on laajentua valituille vientimarkkinoille.

Laadukkaita perinteisiä soutuveneitä sekä uusia innovaatioita

Päijän on veneilymarkkinan ainoa brändi, joka kohtelee soutuvenettä päätuotteena ja rakentaa sen ympärille varustevalikoimaa, jonka keskiössä on veneilykokemuksen parantaminen. Yhtiön tuotteet ovat korkealaatuisia ja Päijän Boats pitää siitä kiinni kaikilla osa-alueilla. Yhtiö tekee jatkuvaa asiakaskeskeistä tuotekehitystä olemassa olevien tuotteiden parantamiseksi sekä uusien luomiseksi.

Tällä hetkellä Päijän Boatsin tuoteportfolio jakautuu kolmeen osa-alueeseen: soutuveneisiin, lisävarusteisiin sekä Aerot -alumiini/komposiittiairoihin.

Päijän osakeanti: Päijän soutuvene

Päijän brändin kulmakivi on ikoninen Päijän-soutuvene. Yhtiöllä on tarjolla viisi eri venemallia, joita on saatavilla eri värivaihtoehdoissa. Malleista kaksi on suunniteltu siten, että niissä voidaan käyttää ulkoista akkua käyttävää sähköperämoottoria. Päijänin soutuveneiden valmistustapa on todistetusti uudenlainen ja kehittynyt uutuus markkinoille. Vastaavanlaista ei ole löytynyt patenttiviraston tutkimuksissa, minkä takia Päijän aikoo hakea veneelle patenttia Suomessa ja kansainvälisesti.

Lisävarusteet -tuoteryhmässä Päijän tarjoaa sen veneisiin sopivia varusteita, joiden avulla asiakas voi räätälöidä veneensä juuri haluamaansa käyttötarkoitukseen. Päijän Boatsin soutuveneiden lisävarustevalikoima on tällä hetkellä markkinoiden monipuolisin.

Aerot ovat uuden sukupolven airot

Aerot ovat Päijän oman pitkän tuotekehityksen tulos. Yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun kanssa kehitetyt alumiinista ja komposiittimateriaalista valmistetut Aerot parantavat soutuergonomiaa merkittävästi suhteessa perinteisiin puuairoihin. Päijän Boatsin mukaan Aerot ovat teknologisesti kehittyneimmät kotimaiset airot, eikä vastaavaa tuotetta ole löytynyt edes globaaleilta markkinoilta. Aerot-airojen uusia ja edistyneitä ominaisuuksia suojaavat immateriaalioikeudet niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Päijän Boats on myös tehnyt maailmanlaajuisen patenttihakemuksen sekä rekisteröinyt Aerojen tavaramerkin.

Päijän osakeanti: Päijän Aerot

Aerot on suunniteltu siitä näkökulmasta, että ne tekisivät soutamisesta mahdollisimman kevyen ja mieluisan kokemuksen luotettavuudesta ja kestävyydestä tinkimättä. Siinä missä perinteisten puuairojen käyttöikä on Päijän Boatsin mukaan vain noin 1-5 vuotta, on Aerot suunniteltu kestämään huomattavasti pitempään. Kehitystyö Aerojen kohdalla ei ole päättynyt, vaan Päijän pyrkii kehittämään ja päivittämään tuotetta jatkuvasti.

Esimerkiksi tänä vuonna Päijän päivitti Aerojen hankaimen. Seuraavina vuosina yhtiön on tarkoitus tehdä airoista modulaarinen versio, joka mahdollistaisi tuotteen osien helpon vaihdon ja mukauttamisen. Tällä joustavuudella Aerojen käyttöikää voidaan kasvattaa merkittävästi, minkä lisäksi se vähentää jätettä ja edistää kestävää veneilyä.

Myös taloudellisesta näkökulmasta Aerot ovat kiinnostava tuote. Niiden markkinapotentiaali on nimittäin huomattavasti laajempi kuin Päijän veneiden, sillä Aerot on kehitetty yhteensopiviksi kaikkien veneiden kanssa. Tämä laajentaa tuotteen kohderyhmää kaikkiin soutu- ja pienien moottoriveneiden käyttäjiin. Tuote on saanut hyvää palautetta markkinoilta, ja helmikuussa 2023 lanseerattuja Aeroja on jo myyty lähes 2 000 paria.

Osakeannilla kerättyjen varojen käyttö

Alkaneella osakeannilla Päijän Boats pyrkii keräämään varoja tuotekehitykseen sekä tuotantonsa kasvattamiseen. Päijänin suurin haaste vuonna 2024 on se, että yhtiön venetehtaan enimmäiskapasiteetti on 2 000 venettä vuodessa, ja nämä kaikki veneet myydään loppuun. Kysyntä on siis huomattavasti tarjontaa suurempi. Vastatakseen korkeaan kysyntään Päijän Boatsin täytyy kasvattaa tuotantokapasiteettiaan, mikä luonnollisesti vaatii pääomaa.

Tuotantokapasiteetin lisäksi annilla kerättyjä varoja ohjataan kansainvälisen kasvuun, lisävarusteportfolion laajentamiseen metsästäjille ja retkeilijöille suunnattuihin tuotteisiin sekä Aerojen tuotekehitykseen.

Päijän Boatsin markkinatilanne

Päijän Boatsin liiketoiminta keskittyy vahvasti vapaa-ajan soutuvenemarkkinoille. Coherent Market Insightsin markkinatutkimuksen mukaan globaalilla tasolla kyseisen markkinan arvioidaan olevan arvoltaan jopa 10,83 miljardia dollaria vuonna 2024, ja sen vuotuiseksi keskimääräiseksi kasvuksi (CAGR) on arvioitu 5,6 prosenttia vuosina 2024-2031. Suomessa soutuveneitä myydään 2-4 tuhatta vuodessa. Kansainvälisiltä markkinoilta Päijän Boats tähtää ensimmäisenä Ruotsiin ja Norjaan, jossa moottorittomien pienveneiden tuonti on vuosittain yhteensä yli 30 000 kappaletta.

Päijän Boats on todennut, ettei venemarkkinaosuuden valtaaminen tunnetuilta brändeiltä ole helppo tehtävä, ja se tulee vaatimaan jatkuvia panostuksia. Yhtiö pyrkiikin hakemaan kilpailuetua keskittymällä veneilyn tuottamaan kokemukseen. Käytännössä tämä tarkoittaa Päijän muita tuoteryhmiä, Aeroja sekä lisävarusteita, ja jatkuvaa tuotekehitystä soutuveneilyn ratkaisuissa.

Kuten sanottu, on Päijän kehittämillä Aerot -airoilla veneitä suurempi markkinapotentiaali. Tuote on markkinoilla toistaiseksi omassa kategoriassaan ja sen soveltuvuus kaikkiin veneisiin loiventaa yhtiön kilpailuasetelmaa suhteessa muihin venevalmistajiin. Tämä avaa myös helpommin ovea kansainvälisille markkinoille.

Sijoittajan näkökulma

Päijän Boatsin osakeanti vaikuttaa mielenkiintoiselta sijoituscaselta. Kysyntä yhtiön veneille on vakuuttavan kovaa, mistä kertoo se, että osakeannilla kerätyt varat kohdistetaan ensisijaisesti tuotantokapasiteetin suurentamiseen. Päijän Boats on kerännyt Suomessa jo 45 jälleenmyyjää ja neuvottelut jälleenmyyntiverkoston kasvattamiseksi ovat käynnissä. Kuluvana vuonna yhtiö on ohjannut kasvattavansa liikevaihtoaan 19 prosenttia edellisvuodesta 1,26 miljoonaan euroon.

Toistaiseksi Päijänin toiminta on ollut tappiollista, mutta tämä ei ole mitenkään erityistä yhtiölle, joka kävi läpi brändiuudistuksen vain pari vuotta sitten. Huomion arvoista on se, että Päijänin laatimien ennusteiden perusteella yhtiön liiketoiminta kääntyy kannattavaksi jo ensi vuodesta lähtien, kunhan yhtiön myynti- ja tuotantomäärät kasvavat riittävästi. Lupaavan ennusteen taustalla on se, että Päijän Boats on onnistunut tehostamaan kustannusrakennettaan, ja tällä hetkellä sen tuotteiden myyntikate on hieman yli 40 prosenttia jälleenmyynnissä ja lähes 60 prosenttia suoramyynnissä.

Päijän Boats osakeanti: Taloudelliset ennusteet

Päijänin tuotteet on suunniteltu pitkälti vapaa-ajan käyttöön ja yhtiö itse mainitsee kohdemarkkinakseen vapaa-ajan soutuvenemarkkinan. Yhtiön liiketoimintasektori on siis syklinen harkinnan varaisen kulutuksen sektori. Suurimpana lähitulevaisuuden riskinä Päijän Boatsille onkin yleinen taloustilanteen heikentyminen, mikä voisi vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen ja laskea merkittävästi Päijän tuotteiden kysyntää.

Vastapainona varsin spesifille ja suhdanneherkälle markkinasektorille toimivat Päijän Boatsin Aerot ja veneiden lisävarusteet, jotka laajentavat merkittävästi yhtiön asiakaskuntaa. Päijän on maininnut suunnittelevansa tuotteita esimerkiksi metsästäjille, kuntosoutajille ja purjehtijoille. Suunnitteilla on muun muassa liukuva penkki kuntosoutajille. Tuoteportfolion laajentaminen esimerkiksi urheilijoille suunnattuihin tuotteisiin, pienentänee entisestään Päijänin liiketoiminnan herkkyyttä suhdannevaihtelulle.

Sijoita osakeantiin >

Tehty kaupallisessa yhteistyössä Päijän Boats Oy:n kanssa.

Northcrypto
Sinua voisi kiinnostaa
NVIDIAn tulos analyysissa – jatkaako osakekurssi nousukiidossa
Bitcoin jatkaa nousukiitoa – Joko ylitetään sadan tuhannen dollarin raja?
Nokian osake analyysissä
Nokia osake: Miljardiluokan jatkotilaus Intiaan – sijoittajia jännittää USA:n kilpailutilanne
Sijoittajan valinnat