Soutuvenemarkkinan haastaja investoi – tuotanto on saatava vastaamaan kovaan kysyntään Haastattelimme osakeannin käynnistäneen Päijän Boats Oy:n johtoa. Miten anti on lähtenyt käyntiin? Mihin osakeannilla hankitut varat käytetään ja millaisia ovat yhtiön kasvuajurit? Sijoittaja.fi 3.9.2024 listaamattomat osakeanti Päijän Boats sijoitusideat suorat sijoituskohteet Haastattelimme osakeannin käynnistäneen Päijän Boats Oy:n johtoa. Miten anti on lähtenyt käyntiin? Mihin osakeannilla hankitut varat käytetään ja millaisia ovat yhtiön kasvuajurit? Päijän Boats Oy:n osakeanti – vielä ehdit sijoittaa Kotimainen premium-soutuveneitä valmistava Päijän Boats käynnisti osakeannin perjantaina 16.8.2024. Anti on lähtenyt joutuisasti käyntiin ja se on kerännyt jo yli 30 prosenttia vähimmäistavoitteestaan. Haastattelimme sijoittajien kiinnostusta herättäneen yhtiön johtoa. Osakeannin yhteenveto: Osakeannin koko: enintään 30 863 osaketta (924 964,11 EUR) Tähän mennessä osakeantia on merkitty yli 127 000 eurolla Minimissään varoja kerätään: 400 009,59 EUR Osakkeen merkintähinta: 29,97 EUR Yrityksen pre-money valuaatio: 3,7 milj. EUR Merkintäaika päättyy 15.9.2024 Lue aikaisempi artikkelimme osakeannista tästä! Haastattelussa Päijän Boats Oy:n toimitusjohtaja Antti Mäkelä sekä myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Hakala Mikä on tarina Päijänin takana? Päijän on suomalainen premium soutuvenebrändi, jonka juuret johtavat aina 1900-luvun alkuun. Lasikuituveneitä on valmistettu brändin alla 1960-luvulta lähtien, ja ne ovat saavuttaneet ikonisen maineen kestävyytensä, vakautensa sekä hyvän soudettavuutensa ansiosta. Vuonna 2021 uudet sijoittajat ottivat brändin haltuun ja alkoivat kehittää tuotteita sekä brändiä vastaamaan sen ansaitsemaa positiota markkinassa. Uutta brändiä rakentaessa huomasimme, että soutuvenemarkkina on jäänyt jälkeen kehityksestä. Markkinointiin ja brändityöhön ei ole juuri panostettu, ja kilpailukenttä on kuihtunut vain muutamiin nimekkäimpiin tekijöihin. Soutuveneet ovat lähes jämähtäneet 80-luvulle, vaikka esimerkiksi moottoriveneet ovat kehittyneet vuosi vuodelta. Kehittäessä Päijän-brändiä päätimme erottautua moottorivenemarkkinoista korostamalla soutuveneilyn luonnonläheisyyttä ja kiireettömyyttä. Brändin ytimeksi valittiin tasapaino, joka Päijänin veneiden ominaisuuden lisäksi kuvaa soutuveneillessä syntyvää olotilaa. Tavoitteena oli luoda premium-tason brändi, joka heijastaa rauhaa ja luontoa. Voisikin sanoa, että Päijän on enemmän kuin vene; se on elämänasenne ja alusta tasapainoisille kokemuksille vesillä. Haluamme muuttaa soutuvenemarkkinoita ja kasvaa voimakkaasti sekä voittamalla markkinaosuutta että kasvattamalla soutuvenemarkkinaa. Tavoitteemme on kasvattaa Päijänin tunnettuutta ja vastuullisempana soutuvenevalintana, samalla korostaen sen roolia hyvinvoinnin ja tasapainon tuojana. Miten uudelleenbrändäys on sujunut? Millaisia strategisia askelia uusi yhtiö onottanut? Päijänin uuden ilmeen rakentamiseen panostettiin heti alusta alkaen ammattilaisten avulla. Brändille löydettiin ainutlaatuinen positio, joka kunnioittaa sen historiaa ja pohjoismaista soutukulttuuria. Tähän kukaan muu markkinassa ei ollut vielä tarttunut. Aluksi keskityttiin jälleenmyyjäverkoston herättelyyn ja uuden verkkokaupan perustamiseen. Vuonna 2022 saatiin myyntiä Norjaan Päijänin omistajien kontaktien kautta, mutta resurssit eivät riittäneet verkoston laajentamiseen. Markkinointiin päätettiin panostaa yli 300 000 eurolla tunnettavuuden kasvattamiseksi Suomessa. Vuonna 2023 strategiaa tarkennettiin ja lähdimmekin kartoittamaan suurta osaa jälleenmyyjistä uudelleen, tällä kertaa painottaen jälleenmyyntiverkoston kattavuutta ja toimijoiden palvelualttiutta. Jätimme isot ketjusopimukset pois ja linjasimme, ettei yksittäistä venettä myydä verkkokaupasta. Tällä muutoksella Päijänin Suomen jakeluverkosto kasvoi yli 45 jälleenmyyjään. Millaisen vastaanoton uusi brändi on saanut? Uusi brändi on saanut positiivisen vastaanoton sekä kuluttajilta että alan toimijoilta. Visuaalisesti halusimme kunnioittaa sitä, mistä Päijän on aina tunnistettu – keltavihreästä väristään. Uusi ilme kertoo linjaamaamme tarinaa tasapainosta. Viestinnässä keskityttiin kokemuksiin ja unelmiin, ei pelkästään tuotteisiin. Toisin kuin alalla yleensä, Päijänin mainonnasta noin 90 prosenttia keskittyy brändiin, mikä on osoittautunut tehokkaaksi. Jälleenmyyntiverkostomme on Suomessa nyt hyvällä mallilla, mikä luo mahdollisuuden ottaa seuraavina vuosina askelia kohti kansainvälisiä markkinoita. Tekemiemme tarvittujen kehitystöiden myötä olemme nyt paljon valmiimpia kv-markkinoille, vaikka tämä tarkoittaisi joissain maissa puhtaalta pöydältä aloittamista. Päijän Boats tekee myös omaa tuotekehitystä. Millaisia uusia tuotteita yhtiö on kehittänyt? Strategiamme mukaan haluamme kehittää soutukokemusta kokonaisvaltaisesti, keskittyen itse veneen lisäksi eri käyttäjäryhmiin, kuten kalastajiin, kuntosoutajiin, metsästäjiin ja mökkisoutelijoihin. Ajatuksenamme onkin ollut keskittyä yhteen käyttäjäryhmään kerrallaan ja kehittää sille sopivia uusia tuotteita. Uutta yhtiötä perustaessamme huomasimme pian, että soutuveneemme heikoin lenkki olivat perinteiset puuairot. Aloitimmekin uuden Aero-airojen kehityksen yhdessä Lahden muotoiluinstituutin (LAB) kanssa, painottaen huoltovapautta, ergonomiaa, tehokkuutta, sekä iänikuisen soutuvenevaivan, kitinän poistamista. Kehitystyön keskeinen osa on Aerojen kulmallinen kahva, johon ajatus syntyi toimitusjohtajallamme. Liikuntatieteen maisterina Antti hoksasi kehittää soutukokemusta kulmallisella kahvalla, joka muuttaa soutumekaniikkaa, tuo eri lihakset käyttöön ja tekee näin soutamisesta ergonomisempaa. Lisäksi vuosina 2021-2024 olemme kehittäneet veneeseen useita uusia ominaisuuksia, kuten rungonsisäiset kanavat sähköjohdoille, keulamoottoritelineen, satamapeitteen, istuinpehmusteet ja kaidejärjestelmän, joka mahdollistaa eri käyttötarkoituksiin sopivien lisävarusteiden kiinnittämisen soutuveneeseen. Perusvarusteiden lisäksi olemme kehittäneet kalastajille kääntyvän takaistuimen ja keula-ankkuritelineen sekä nautiskelijoille aurinkopatjat. Mitä muita tuotteita on Päijänin tuotekehitysputkessa? Jo ensi kaudelle tavoitteenamme on kehittää uusi lisävarustesarja retkeilijöille ja metsästäjille. Uutuudet on määrä lanseerata Venemessuilla 2025. Aiemmin historiassa Päijän-veneeseen on voinut liitää pienen purjeen, joten myös tätä mahdollisuutta on tutkittu. Lisäksi aiomme päivittää Aeroja lisäämällä modulaarisuutta. Ideana on, että Aerojen kahvat ja lavat voisi vaihtaa ja asentaa itse, mikä pienentäisi pakkauskustannuksia. Modulaarisuuden kehittäminen onkin nykytuotteen rinnalla suurin yksittäinen kehityskohde. Kansainvälistä markkinaa silmällä pitäen on tärkeä ymmärtää, että suippoperäinen soutuvene on pohjoismainen poikkeus maailmassa. Siksi olemmekin tutkineet mahdollisuutta kehittää suoraperäinen soutuvene, joka vastaa paremmin ulkomaisten markkinoiden tarpeita. Suoraperäisen soutuveneen myötä voisimme tarjota Päijän-laatua myös ulkomaisilla markkinoilla. Mikä tekee Päijänin tuotteista erityisiä? Yli 50-vuotisen historian aikana Päijäniä ei ole juuri markkinoitu, mutta vene on saavuttanut ikonisen maineen käyttäjien keskuudessa. Päijän-vene on aina ollut kaksikuorirakenteinen, mikä tekee veneestä erittäin kestävän ja vakaan kaikissa olosuhteissa. Päijänin perustajaperheellä Merisaloilla on venerakennushistoriaa aina 1900-luvun alusta saakka, ja kun 1960-luvulla Päijän perustettiin, pyrittiin lasikuidusta tekemään soutuvene, joka vastaa puuveneen hyviä ominaisuuksia. Puuveneet ovat suuntavakaita, kestäviä ja hyviä soutaa, kuten myös Päijän. Nykyään kaksikuoristen veneiden välitila täytetään umpisolu-uretaanilla, joka on vettä imemätön materiaali ja se tekee veneestä uppoamattoman. Veneen pohjan tasainen muoto, korkea painava köli ja veneen sivuissa olevat isot ponttonit tekevät veneestä äärimmäisen vakaan. Veneen ulko- ja sisäpinta ovat sileitä, kiitos kaksikuorirakenteen, jolloin karkea lasikuidun laminointipinta on veneen sisäpuolella ja ulkopinnat ovat suoraan muottipinnat. Paksu ja sileä gel coat -pinta on helppo pitää puhtaana ja korjata haverin sattuessa. Päijän-veneen valmistustavalle on myönnetty patentti ja siltä osin voimme rauhassa jatkaa tuotantoa varmistaen, ettei valmistusmenetelmäämme kopioida. Tämän lisäksi tärkeä näkökulma strategiassamme on lisävarusteiden jatkuva kehittäminen. Tällä tapaa voimme erottautua kilpailijoistamme ja tällä hetkellä tarjoammekin markkinoiden laajimman lisävarustevalikoiman. Millainen on sitten Päijänin kilpailutilanne? Pohjoismaisessa markkinassa Päijänin pääkilpailijat ovat Terhi- ja Suvi-veneet Suomessa, Linder Ruotsissa ja Pioner Norjassa. Terhillä ja Suvilla on myös vientiä muihin Pohjoismaihin. Vaikka Päijänillä on pitkä historia ja hyvä maine, niin vähäinen panostus markkinointiin näkyy nykytilanteessa. Olemme ottaneet isoja harppauksia isojen markkinointipanostusten myötä, mutta työtä on vielä tehtävänä. Isoimmat kilpailijat ovat vakiinnuttaneet jalansijaansa markkinassa, ja sitä kautta olemme vielä haastajia. Toisaalta kilpailijoidemme myynti on nyt haastavina vuosina laskenut, kun taas Päijän Boats on vuosi vuodelta nostanut myyntimääriä. Airojen osalta markkinassa on yksi iso toimija, Lahnakoski, joka on Euroopan suurin puuairojen valmistaja. Aerot eroavat kilpailijoista, erityisesti kulmallisen kahvan ja kestävän materiaalin osalta, ja ovat herättäneet kiinnostusta kansainvälisesti. Aerot on kehitetty sitä silmällä pitäen, että ne voidaan mukauttaa ilman lisäkustannuksia mihin tahansa veneeseen. Olemmekin myyneet Suomessa 2000 paria Aeroja 1,5 vuodessa. Maailman soutuvenemarkkinan kooksi on arvioitu 10,8 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja sen arvioidaan kasvavan vuoteen 2031 mennessä 15 miljardiin dollariin. Suurin markkina on tällä hetkellä Yhdysvallat 45 prosentin osuudella, mutta Kaukoitä kasvaa kaikkein nopeimmin. Kansainvälistymisen tueksi olemme hakeneet kansainvälistä patenttia, joka sai keväällä positiivisen välipäätöksen, ja odotamme lopullista vahvistusta. Millaisia suunnitelmia yhtiöllä on kansainvälistymisen suhteen? Uskomme, että Suomessa on vielä noin 100 prosentin kasvupotentiaali nykyiseen myyntiin verrattuna, ja jäljelle jäävä kasvu tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Aerojen osalta potentiaali on suuri, ja ennusteissa olemme käyttäneet maltillisia arvioita. Haemme pääomaa kansainvälistymisen vauhdittamiseksi, minkä lisäksi haemme Aeroille jakelijakumppaneita. Ensimmäiset askeleet kohti kv-markkinoita on jo otettu, sillä pöydällämme on veneiden maahantuontisopimus Norjaan. Myös Aerojen osalta olemme käynnistäneet useita muita neuvotteluja kansainvälisten tekijöiden kanssa. Mitkä näette olevan suurimmat liiketoiminnan riskit tällä hetkellä? Entäpä merkittävimmät kasvun ajurit? Suurin riski on geopoliittisten jännitteiden merkittävä eskaloituminen, joka voisi vaikuttaa talouteen ja toimintaamme. Vaikka ihmiset saattavat etsiä halvempia vaihtoehtoja vaikeina aikoina, asiakkaat arvostavat laatua ja kääntyvät meidän puoleemme, kun edulliset vaihtoehdot eivät täytä odotuksia. Uskon, että suomalaiset arvostavat aina hyvää ja laadukasta tuotetta. Merkittävimpänä kasvun draiverina pitäisimme koronapandemian aiheuttamaa lähiretkeilybuumia. Poikkeusajan aloittama ilmiö vastuullisten lähiluontokokemusten hakemisesta on kauaskantoinen. Tämä avaa meille mahdollisuuksia kaikilla markkinoilla ja tietysti uusi brändimme kertoo suoraan samaa tarinaa. Venekonseptimme on pitkälti rajattu Pohjoismaihin kulttuurisyistä. Aerot puolestaan avaavat jo nyt mahdollisuuksia ympäri maailman. Kyseessä on uniikki tuote kaikille markkinoille. Miksi yhtiö järjesti osakeannin? Mihin annilla kerätyt varat käytetään? Olemme kasvaneet tavoitteiden mukaisesti. Kaudelle 2024 veneidemme menekki oli suurempaa kuin talven aikana ehdimme niitä valmistaa. Tämä oli meille selkeä merkki, että vauhti voisi olla kovempi, jos vaan tuotteita olisi enemmän saatavilla. Päijän Boats tarvitsee siis pääomaa, jotta voimme kasvattaa tuotantoa vastaamaan kysyntää. Tämän lisäksi osakeannilla kerättyjä varoja suunnataan kansainvälisille markkinoille etabloitumiseen sekä kriittisiin tuotekehityskohteisiin. Tärkeimpänä tavoitteena on kuitenkin kasvu, sillä haluamme pitää kiinni hyvästä momentista. Tilikausina 2022-2023 yhtiömme orgaaninen kasvu oli 66 prosenttia ja tälle vuodelle olemme laskeneet noin 30-40 prosentin liikevaihdon kasvun. Emme halua vauhdin hidastuvan vaan pitää sitä yllä. Miten osakeanti on lähtenyt käyntiin? Olemme saaneet kahdessa viikossa kerättyä yli 30 prosenttia tavoitteestamme. Erityisesti isommilta sijoittajilta olemme keränneet kiitettävästi huomiota, ja meillä onkin käynnissä neuvotteluja usean ison tekijän kanssa. Uskomme, että rahoituskierroksen minimitavoitteeseen päästään. Kierroksen ensimmäinen viikko herätti kiinnostusta piensijoittajissa ja toivommekin, että saamme paljon lisää suomalaisia mukaan osaksi perinteikästä yhtiötämme. Mikä tekee Päijän Boatsista mielenkiintoisen sijoituskohteen? Päijän Boats on nyt erinomainen sijoituskohde, kun investoinnit ovat pääosin takana, kysyntä ja kasvu on osoitettu ja liiketoiminta on kääntymässä voitolliseksi. Vaikka markkinoilla on paljon nopeasti kasvavia teknologiayrityksiä, harva voi sanoa olevansa suomalainen venetehtailija. Päijän Boats vie pohjoismaisia veneilyperinteitä maailmalle ja edistää vastuullista veneilykulttuuria tarjoamalla kestäviä, korjattavia tuotteita, jotka vähentävät ympäristövaikutuksia. Soutuveneen valmistus on myös materiaalitehokasta ja soveltuu hyvin sähköllä liikkumiseen. Hyödyntämällä nykyisiä globaaleja trendejä, aiomme tarjota vastuullisia veneilykokemuksia sekä Pohjoismaissa että kansainvälisesti. Tiivistettynä voisi sanoa, että kansainväliset trendit ovat meidän puolellamme, konseptimme on osoittanut toimivuutensa jo Suomessa ja brändimme on kunnossa sekä valmis kansainvälisille markkinoille. Tuotteemme keräävät orgaanisesti jo nyt kansainvälisiä kyselyitä ja liiketoiminnan on arvioitu kääntyvän kannattavaksi jo ensi vuonna. Kun saamme vakiinnutettua asemamme ja pidettyä kasvukäyrän oikeassa kulmassa, luulemme myös isompien alan toimijoiden ja kilpailijoiden heräävän. Ostotarjouksia voi alkaa tippua pöydälle, vaikka se ei olekaan meidän lyhyen aikavälin tavoitteena. Sijoittajien kysymyksiin vastasivat Päijän Boatsin toimitusjohtaja Antti Mäkelä (ylh.) sekä myynti- jamarkkinointijohtaja Jukka Hakala Tehty kaupallisessa yhteistyössä Päijän Boats Oy:n kanssa. listaamattomat osakeanti Päijän Boats sijoitusideat suorat sijoituskohteet
Päijän Boats Oy:n osakeanti – vielä ehdit sijoittaa Kotimainen premium-soutuveneitä valmistava Päijän Boats käynnisti osakeannin perjantaina 16.8.2024. Anti on lähtenyt joutuisasti käyntiin ja se on kerännyt jo yli 30 prosenttia vähimmäistavoitteestaan. Haastattelimme sijoittajien kiinnostusta herättäneen yhtiön johtoa. Osakeannin yhteenveto: Osakeannin koko: enintään 30 863 osaketta (924 964,11 EUR) Tähän mennessä osakeantia on merkitty yli 127 000 eurolla Minimissään varoja kerätään: 400 009,59 EUR Osakkeen merkintähinta: 29,97 EUR Yrityksen pre-money valuaatio: 3,7 milj. EUR Merkintäaika päättyy 15.9.2024 Lue aikaisempi artikkelimme osakeannista tästä! Haastattelussa Päijän Boats Oy:n toimitusjohtaja Antti Mäkelä sekä myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Hakala Mikä on tarina Päijänin takana? Päijän on suomalainen premium soutuvenebrändi, jonka juuret johtavat aina 1900-luvun alkuun. Lasikuituveneitä on valmistettu brändin alla 1960-luvulta lähtien, ja ne ovat saavuttaneet ikonisen maineen kestävyytensä, vakautensa sekä hyvän soudettavuutensa ansiosta. Vuonna 2021 uudet sijoittajat ottivat brändin haltuun ja alkoivat kehittää tuotteita sekä brändiä vastaamaan sen ansaitsemaa positiota markkinassa. Uutta brändiä rakentaessa huomasimme, että soutuvenemarkkina on jäänyt jälkeen kehityksestä. Markkinointiin ja brändityöhön ei ole juuri panostettu, ja kilpailukenttä on kuihtunut vain muutamiin nimekkäimpiin tekijöihin. Soutuveneet ovat lähes jämähtäneet 80-luvulle, vaikka esimerkiksi moottoriveneet ovat kehittyneet vuosi vuodelta. Kehittäessä Päijän-brändiä päätimme erottautua moottorivenemarkkinoista korostamalla soutuveneilyn luonnonläheisyyttä ja kiireettömyyttä. Brändin ytimeksi valittiin tasapaino, joka Päijänin veneiden ominaisuuden lisäksi kuvaa soutuveneillessä syntyvää olotilaa. Tavoitteena oli luoda premium-tason brändi, joka heijastaa rauhaa ja luontoa. Voisikin sanoa, että Päijän on enemmän kuin vene; se on elämänasenne ja alusta tasapainoisille kokemuksille vesillä. Haluamme muuttaa soutuvenemarkkinoita ja kasvaa voimakkaasti sekä voittamalla markkinaosuutta että kasvattamalla soutuvenemarkkinaa. Tavoitteemme on kasvattaa Päijänin tunnettuutta ja vastuullisempana soutuvenevalintana, samalla korostaen sen roolia hyvinvoinnin ja tasapainon tuojana. Miten uudelleenbrändäys on sujunut? Millaisia strategisia askelia uusi yhtiö onottanut? Päijänin uuden ilmeen rakentamiseen panostettiin heti alusta alkaen ammattilaisten avulla. Brändille löydettiin ainutlaatuinen positio, joka kunnioittaa sen historiaa ja pohjoismaista soutukulttuuria. Tähän kukaan muu markkinassa ei ollut vielä tarttunut. Aluksi keskityttiin jälleenmyyjäverkoston herättelyyn ja uuden verkkokaupan perustamiseen. Vuonna 2022 saatiin myyntiä Norjaan Päijänin omistajien kontaktien kautta, mutta resurssit eivät riittäneet verkoston laajentamiseen. Markkinointiin päätettiin panostaa yli 300 000 eurolla tunnettavuuden kasvattamiseksi Suomessa. Vuonna 2023 strategiaa tarkennettiin ja lähdimmekin kartoittamaan suurta osaa jälleenmyyjistä uudelleen, tällä kertaa painottaen jälleenmyyntiverkoston kattavuutta ja toimijoiden palvelualttiutta. Jätimme isot ketjusopimukset pois ja linjasimme, ettei yksittäistä venettä myydä verkkokaupasta. Tällä muutoksella Päijänin Suomen jakeluverkosto kasvoi yli 45 jälleenmyyjään. Millaisen vastaanoton uusi brändi on saanut? Uusi brändi on saanut positiivisen vastaanoton sekä kuluttajilta että alan toimijoilta. Visuaalisesti halusimme kunnioittaa sitä, mistä Päijän on aina tunnistettu – keltavihreästä väristään. Uusi ilme kertoo linjaamaamme tarinaa tasapainosta. Viestinnässä keskityttiin kokemuksiin ja unelmiin, ei pelkästään tuotteisiin. Toisin kuin alalla yleensä, Päijänin mainonnasta noin 90 prosenttia keskittyy brändiin, mikä on osoittautunut tehokkaaksi. Jälleenmyyntiverkostomme on Suomessa nyt hyvällä mallilla, mikä luo mahdollisuuden ottaa seuraavina vuosina askelia kohti kansainvälisiä markkinoita. Tekemiemme tarvittujen kehitystöiden myötä olemme nyt paljon valmiimpia kv-markkinoille, vaikka tämä tarkoittaisi joissain maissa puhtaalta pöydältä aloittamista. Päijän Boats tekee myös omaa tuotekehitystä. Millaisia uusia tuotteita yhtiö on kehittänyt? Strategiamme mukaan haluamme kehittää soutukokemusta kokonaisvaltaisesti, keskittyen itse veneen lisäksi eri käyttäjäryhmiin, kuten kalastajiin, kuntosoutajiin, metsästäjiin ja mökkisoutelijoihin. Ajatuksenamme onkin ollut keskittyä yhteen käyttäjäryhmään kerrallaan ja kehittää sille sopivia uusia tuotteita. Uutta yhtiötä perustaessamme huomasimme pian, että soutuveneemme heikoin lenkki olivat perinteiset puuairot. Aloitimmekin uuden Aero-airojen kehityksen yhdessä Lahden muotoiluinstituutin (LAB) kanssa, painottaen huoltovapautta, ergonomiaa, tehokkuutta, sekä iänikuisen soutuvenevaivan, kitinän poistamista. Kehitystyön keskeinen osa on Aerojen kulmallinen kahva, johon ajatus syntyi toimitusjohtajallamme. Liikuntatieteen maisterina Antti hoksasi kehittää soutukokemusta kulmallisella kahvalla, joka muuttaa soutumekaniikkaa, tuo eri lihakset käyttöön ja tekee näin soutamisesta ergonomisempaa. Lisäksi vuosina 2021-2024 olemme kehittäneet veneeseen useita uusia ominaisuuksia, kuten rungonsisäiset kanavat sähköjohdoille, keulamoottoritelineen, satamapeitteen, istuinpehmusteet ja kaidejärjestelmän, joka mahdollistaa eri käyttötarkoituksiin sopivien lisävarusteiden kiinnittämisen soutuveneeseen. Perusvarusteiden lisäksi olemme kehittäneet kalastajille kääntyvän takaistuimen ja keula-ankkuritelineen sekä nautiskelijoille aurinkopatjat. Mitä muita tuotteita on Päijänin tuotekehitysputkessa? Jo ensi kaudelle tavoitteenamme on kehittää uusi lisävarustesarja retkeilijöille ja metsästäjille. Uutuudet on määrä lanseerata Venemessuilla 2025. Aiemmin historiassa Päijän-veneeseen on voinut liitää pienen purjeen, joten myös tätä mahdollisuutta on tutkittu. Lisäksi aiomme päivittää Aeroja lisäämällä modulaarisuutta. Ideana on, että Aerojen kahvat ja lavat voisi vaihtaa ja asentaa itse, mikä pienentäisi pakkauskustannuksia. Modulaarisuuden kehittäminen onkin nykytuotteen rinnalla suurin yksittäinen kehityskohde. Kansainvälistä markkinaa silmällä pitäen on tärkeä ymmärtää, että suippoperäinen soutuvene on pohjoismainen poikkeus maailmassa. Siksi olemmekin tutkineet mahdollisuutta kehittää suoraperäinen soutuvene, joka vastaa paremmin ulkomaisten markkinoiden tarpeita. Suoraperäisen soutuveneen myötä voisimme tarjota Päijän-laatua myös ulkomaisilla markkinoilla. Mikä tekee Päijänin tuotteista erityisiä? Yli 50-vuotisen historian aikana Päijäniä ei ole juuri markkinoitu, mutta vene on saavuttanut ikonisen maineen käyttäjien keskuudessa. Päijän-vene on aina ollut kaksikuorirakenteinen, mikä tekee veneestä erittäin kestävän ja vakaan kaikissa olosuhteissa. Päijänin perustajaperheellä Merisaloilla on venerakennushistoriaa aina 1900-luvun alusta saakka, ja kun 1960-luvulla Päijän perustettiin, pyrittiin lasikuidusta tekemään soutuvene, joka vastaa puuveneen hyviä ominaisuuksia. Puuveneet ovat suuntavakaita, kestäviä ja hyviä soutaa, kuten myös Päijän. Nykyään kaksikuoristen veneiden välitila täytetään umpisolu-uretaanilla, joka on vettä imemätön materiaali ja se tekee veneestä uppoamattoman. Veneen pohjan tasainen muoto, korkea painava köli ja veneen sivuissa olevat isot ponttonit tekevät veneestä äärimmäisen vakaan. Veneen ulko- ja sisäpinta ovat sileitä, kiitos kaksikuorirakenteen, jolloin karkea lasikuidun laminointipinta on veneen sisäpuolella ja ulkopinnat ovat suoraan muottipinnat. Paksu ja sileä gel coat -pinta on helppo pitää puhtaana ja korjata haverin sattuessa. Päijän-veneen valmistustavalle on myönnetty patentti ja siltä osin voimme rauhassa jatkaa tuotantoa varmistaen, ettei valmistusmenetelmäämme kopioida. Tämän lisäksi tärkeä näkökulma strategiassamme on lisävarusteiden jatkuva kehittäminen. Tällä tapaa voimme erottautua kilpailijoistamme ja tällä hetkellä tarjoammekin markkinoiden laajimman lisävarustevalikoiman. Millainen on sitten Päijänin kilpailutilanne? Pohjoismaisessa markkinassa Päijänin pääkilpailijat ovat Terhi- ja Suvi-veneet Suomessa, Linder Ruotsissa ja Pioner Norjassa. Terhillä ja Suvilla on myös vientiä muihin Pohjoismaihin. Vaikka Päijänillä on pitkä historia ja hyvä maine, niin vähäinen panostus markkinointiin näkyy nykytilanteessa. Olemme ottaneet isoja harppauksia isojen markkinointipanostusten myötä, mutta työtä on vielä tehtävänä. Isoimmat kilpailijat ovat vakiinnuttaneet jalansijaansa markkinassa, ja sitä kautta olemme vielä haastajia. Toisaalta kilpailijoidemme myynti on nyt haastavina vuosina laskenut, kun taas Päijän Boats on vuosi vuodelta nostanut myyntimääriä. Airojen osalta markkinassa on yksi iso toimija, Lahnakoski, joka on Euroopan suurin puuairojen valmistaja. Aerot eroavat kilpailijoista, erityisesti kulmallisen kahvan ja kestävän materiaalin osalta, ja ovat herättäneet kiinnostusta kansainvälisesti. Aerot on kehitetty sitä silmällä pitäen, että ne voidaan mukauttaa ilman lisäkustannuksia mihin tahansa veneeseen. Olemmekin myyneet Suomessa 2000 paria Aeroja 1,5 vuodessa. Maailman soutuvenemarkkinan kooksi on arvioitu 10,8 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja sen arvioidaan kasvavan vuoteen 2031 mennessä 15 miljardiin dollariin. Suurin markkina on tällä hetkellä Yhdysvallat 45 prosentin osuudella, mutta Kaukoitä kasvaa kaikkein nopeimmin. Kansainvälistymisen tueksi olemme hakeneet kansainvälistä patenttia, joka sai keväällä positiivisen välipäätöksen, ja odotamme lopullista vahvistusta. Millaisia suunnitelmia yhtiöllä on kansainvälistymisen suhteen? Uskomme, että Suomessa on vielä noin 100 prosentin kasvupotentiaali nykyiseen myyntiin verrattuna, ja jäljelle jäävä kasvu tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Aerojen osalta potentiaali on suuri, ja ennusteissa olemme käyttäneet maltillisia arvioita. Haemme pääomaa kansainvälistymisen vauhdittamiseksi, minkä lisäksi haemme Aeroille jakelijakumppaneita. Ensimmäiset askeleet kohti kv-markkinoita on jo otettu, sillä pöydällämme on veneiden maahantuontisopimus Norjaan. Myös Aerojen osalta olemme käynnistäneet useita muita neuvotteluja kansainvälisten tekijöiden kanssa. Mitkä näette olevan suurimmat liiketoiminnan riskit tällä hetkellä? Entäpä merkittävimmät kasvun ajurit? Suurin riski on geopoliittisten jännitteiden merkittävä eskaloituminen, joka voisi vaikuttaa talouteen ja toimintaamme. Vaikka ihmiset saattavat etsiä halvempia vaihtoehtoja vaikeina aikoina, asiakkaat arvostavat laatua ja kääntyvät meidän puoleemme, kun edulliset vaihtoehdot eivät täytä odotuksia. Uskon, että suomalaiset arvostavat aina hyvää ja laadukasta tuotetta. Merkittävimpänä kasvun draiverina pitäisimme koronapandemian aiheuttamaa lähiretkeilybuumia. Poikkeusajan aloittama ilmiö vastuullisten lähiluontokokemusten hakemisesta on kauaskantoinen. Tämä avaa meille mahdollisuuksia kaikilla markkinoilla ja tietysti uusi brändimme kertoo suoraan samaa tarinaa. Venekonseptimme on pitkälti rajattu Pohjoismaihin kulttuurisyistä. Aerot puolestaan avaavat jo nyt mahdollisuuksia ympäri maailman. Kyseessä on uniikki tuote kaikille markkinoille. Miksi yhtiö järjesti osakeannin? Mihin annilla kerätyt varat käytetään? Olemme kasvaneet tavoitteiden mukaisesti. Kaudelle 2024 veneidemme menekki oli suurempaa kuin talven aikana ehdimme niitä valmistaa. Tämä oli meille selkeä merkki, että vauhti voisi olla kovempi, jos vaan tuotteita olisi enemmän saatavilla. Päijän Boats tarvitsee siis pääomaa, jotta voimme kasvattaa tuotantoa vastaamaan kysyntää. Tämän lisäksi osakeannilla kerättyjä varoja suunnataan kansainvälisille markkinoille etabloitumiseen sekä kriittisiin tuotekehityskohteisiin. Tärkeimpänä tavoitteena on kuitenkin kasvu, sillä haluamme pitää kiinni hyvästä momentista. Tilikausina 2022-2023 yhtiömme orgaaninen kasvu oli 66 prosenttia ja tälle vuodelle olemme laskeneet noin 30-40 prosentin liikevaihdon kasvun. Emme halua vauhdin hidastuvan vaan pitää sitä yllä. Miten osakeanti on lähtenyt käyntiin? Olemme saaneet kahdessa viikossa kerättyä yli 30 prosenttia tavoitteestamme. Erityisesti isommilta sijoittajilta olemme keränneet kiitettävästi huomiota, ja meillä onkin käynnissä neuvotteluja usean ison tekijän kanssa. Uskomme, että rahoituskierroksen minimitavoitteeseen päästään. Kierroksen ensimmäinen viikko herätti kiinnostusta piensijoittajissa ja toivommekin, että saamme paljon lisää suomalaisia mukaan osaksi perinteikästä yhtiötämme. Mikä tekee Päijän Boatsista mielenkiintoisen sijoituskohteen? Päijän Boats on nyt erinomainen sijoituskohde, kun investoinnit ovat pääosin takana, kysyntä ja kasvu on osoitettu ja liiketoiminta on kääntymässä voitolliseksi. Vaikka markkinoilla on paljon nopeasti kasvavia teknologiayrityksiä, harva voi sanoa olevansa suomalainen venetehtailija. Päijän Boats vie pohjoismaisia veneilyperinteitä maailmalle ja edistää vastuullista veneilykulttuuria tarjoamalla kestäviä, korjattavia tuotteita, jotka vähentävät ympäristövaikutuksia. Soutuveneen valmistus on myös materiaalitehokasta ja soveltuu hyvin sähköllä liikkumiseen. Hyödyntämällä nykyisiä globaaleja trendejä, aiomme tarjota vastuullisia veneilykokemuksia sekä Pohjoismaissa että kansainvälisesti. Tiivistettynä voisi sanoa, että kansainväliset trendit ovat meidän puolellamme, konseptimme on osoittanut toimivuutensa jo Suomessa ja brändimme on kunnossa sekä valmis kansainvälisille markkinoille. Tuotteemme keräävät orgaanisesti jo nyt kansainvälisiä kyselyitä ja liiketoiminnan on arvioitu kääntyvän kannattavaksi jo ensi vuonna. Kun saamme vakiinnutettua asemamme ja pidettyä kasvukäyrän oikeassa kulmassa, luulemme myös isompien alan toimijoiden ja kilpailijoiden heräävän. Ostotarjouksia voi alkaa tippua pöydälle, vaikka se ei olekaan meidän lyhyen aikavälin tavoitteena. Sijoittajien kysymyksiin vastasivat Päijän Boatsin toimitusjohtaja Antti Mäkelä (ylh.) sekä myynti- jamarkkinointijohtaja Jukka Hakala Tehty kaupallisessa yhteistyössä Päijän Boats Oy:n kanssa. listaamattomat osakeanti Päijän Boats sijoitusideat suorat sijoituskohteet