Listautumismarkkina käy vilkkaana. Laadimme pitkällä analyytikko- ja salkunhoitokokemuksellamme listautuvan yrityksen johdolle. Samat pätevät kun yritys on hakemassa rahoitusta.
Miksi yhtiöön kannattaa sijoittaa?
Tämä vastaus pitää tulla kuin apteekin hyllyltä. Kiteytä vastaus esimerkiksi kolmeen tekijään, jotka tekevät yhtiöstä hyvän sijoituskohteen. Yksinkertaistaminen on kaunista. Mitä vähemmän ja mitä selkeämmin, sitä parempi. Tavoitteena on, että sijoittaja muistaa vaikka unissaan yhtiönne erinomaisuuden sijoituskohteena.
Amerikkalainen Realty Income on tästä loistava esimerkki. Yhtiö kertoo olevansa erinomainen osinkoyhtiö ja se tulee heti sijoittajalle selväksi yhtiön verkkosivuilta.
Miksi yhtiö listautuu?
Tähän investointipankkiireilla on valmiit mallivastaukset, kasvu, osakkeen likviditeetin parantaminen, yhtiön tunnettuuden kasvattaminen jne. Sijoittajia kuitenkin kiinnostaa se aito oikea syy. Jos se on kasvu, niin listautumisella pitää kerätä varoja yhtiöön ja kertoa sijoittajille, miten varoilla aikaansaadaan kasvua.
Osakkeiden myynti vai osakeanti
Tämä on ensimmäisiä asioita, jotka sijoittajat tarkistavat listautumismateriaaleista. Kerätäänkö listautumisella varoja yhtiölle vai vanhoille omistajille. Useat sijoittajat karsastavat listautumisia, joissa vanhat omistajat myyvät osakkeitaan. Tämäkin pitää osata viestiä sijoittajille oikein. Osakemyynnissä ei ole mitään väärää, jos yhtiö ei tarvitse lisää varoja, jos listautuminen on hinnoiteltu kohtuullisesti ja jos vanhat omistavat jäävät merkittäviksi omistajiksi edelleen yhtiöön.
Ole erityisen varovainen, jos kyseessä on osakkeiden myynti
Osakemyynnissä sijoittajat ovat lähtökohtaisesti kriittisempiä kuin annissa. Siksi omistajien pitää olla tarkkana listautumisen hinnoittelussa. Listautumishinta kannattaa asettaa arvioidun hintahaarukan alalaitaan, jotta uusille omistajille jää nousuvaraa. Missään nimessä hintaa ja taloudellisia tavoitteita ei kannata asettaa siten, että epäonnistumisen todennäköisyys on korkea. Yhtiön tunnettuudella ja tulevaisuuden liiketoiminnalle ei ole hyödyksi, jos listautumiseen osallistuneet ovat vihaisia ja pettyneitä.
Miten listautumisessa hankitut varat käytetään?
Tämä jää usein liian vähälle huomiolle ja varojen käyttö ohitetaan listautumismateriaaleissa ylimalkaisilla lausunnoilla. Jos yhtiö aikoo käyttää varoja kasvuun, niin sijoittajille kannattaa kertoa tarkemmin investointisuunnitelmasta ja siitä minkälaista kasvua sillä saadaan aikaan.
Kiinnitä huomiota ohjaukseen ja taloudellisiin tavoitteisiin
Ohjauksen ja taloudellisten tavoitteiden asettaminen on yksi listautumisesitteen luetuimpia kohtia. Ohjauksella pitää olla sijoittajalle lisäarvoa. Ohjauksen pitää kertoa tulevasta liikevaihdon ja liiketuloksen kehityksestä, ei menneestä. Taloudellisissa tavoitteissa yhtiön kannattaa kertoa, milloin yhtiö niihin pääsee. Jos taloudellisissa tavoitteissa kerrotaan tavoitteiksi: liikevaihdon kasvu 15 % ja liiketulos 20 %, sijoittajat olettavat näihin päästävän heti.
Lähtökohtaisesti johdon kannattaa olla ohjauksen ja taloudellisten tavoitteiden suhteen mahdollisimman avoin ja realistinen. Liian ruusuista kuvaa ei missään nimessä kannata maalata, sillä kyyti on kylmää, kun sijoittajat pettyvät.
Esimerkki onnistuneesta keskipitkän aikavälin ohjauksesta ja taloudellisten tavoitteiden asettamisesta oli Efecte. Yhtiö kertoi selvästi sijoittajille panostavansa kasvuun ja kannattavuuden olevan 2018-2019 negatiivinen. Nyt vuonna 2021 osake on moninkertaistunut listautumishinnasta.
Esimerkki epäonnistuneesta ohjauksesta ja taloudellisten tavoitteiden asettamisesta oli Rovio, joka joutui jo kuuden kuukauden jälkeen listautumisesta luopumaan taloudellisten tavoitteiden saavuttamisesta. Markkinat palkitsivat uudet ”tavoitteet” yli 50 %:n päivälaskulla.
Päivitä strategia
Optimitilanteessa johto tekee strategiatyötä, josta nousee esille listautuminen. Harvoin asiat kuitenkaan etenevät kuin oppikirjassa. Siksi listautuminen on myös hyvä hetki päivittää yhtiön strategia. Strategiatyö kannattaa tehdä ennen kuin listautumisprosessi käynnistetään ja huomioida siinä listautuminen. Ykköskysymys on, miten listautuminen edesauttaa strategiaa. Kun johto tekee tämän työn huolella, auttaa se myös markkinointi- ja muiden listautumismateriaalien työstämistä.
Älä petä sijoittajien luottamusta
Onnistuminen listautumisessa, eli saavuttaa maksimimäärä merkintöjä asetetussa aikaikkunassa, voi olla johdon tärkein päämäärä koko prosessissa. Näin ei kuitenkaan ole. Peli alkaa vasta listautumisen jälkeen. Pörssimatka on kuin 50 km hiihto, jossa listautuminen on se ensimmäinen väliaikapiste.
Listautumismateriaalit, tavoitteet ja listautumishinta kannattaa asettaa siten, että uudet ja omistajiksi jäävät osakkaat yllättyvät positiivisesti. Näin syntyy positiivinen kierre ja yhtiö oikeasti saavuttaa pörssilistautumisen hyödyt. Esimerkkejä onnistujista ovat: Harvia, Hoivatilat ja Musti Group.
Johdon kannattaa muistaa, että tyytyväiset osakkeenomistajat ovat pörssiyhtiön parhaita markkinoijia.
Muista kertoa listautumisesta sijoittajille
Pelkkä ilmoitus listautumisesta ja mainos talouslehdessä ei riitä. Listautuminen on iso mahdollisuus saada sitä tavoiteltua näkyvyyttä, joten tilaisuus kannattaa käyttää hyödyksi. Lue uudelleen kohta 1 ja toista tätä sijoittajakanavissa, kuten Sijoittaja.fi:ssä. Järjestä road show, tee videoita, hyödynnä somea. Onnistuneessa listautumisessa yhtiöllä on tuhansia uusia omistajia, jotka tuntevat yhtiön hyvin ja välittävät ilosanomaa eteenpäin.
Ota opit talteen listautumisesta
Listautuminen on yhtiöltä ja sen johdolta iso ponnistus. Toista vastaavan laajuista prosessia ei välttämättä tule eteen. Yhtiö perkataan läpikotaisin.
Listautumisessa johto joutuu katsomaan omaa yhtiötä uusista näkökulmasta. Mitkä ovat yhtiön vahvuudet ja kilpailuedut, minkä kokoinen on markkina, miksi yhtiöön kannattaa sijoittaa? Johto käy kysymyksiä läpi investointipankkiirien, instituutiosijoittajien ja piensijoittajien kanssa. Ehdottomasti keskusteluista kannattaa ottaa opit talteen. Näitä voi käyttää IR-sivujen rakentamisessa, tulevissa presentaatioissa ja rahoituksen hakemisessa.
Webinaari: Miten listautumiset ovat tuottaneet?
Tutkimme First North -listan ja Helsingin pörssin päälistan listautumisannit vuodesta 2012 lähtien. Tutkimme ensimmäisen pörssipäivän, ensimmäisen kuukauden ja ensimmäisen vuoden tuotot. Sijoitussumma oli 5 000 euroa, mutta huomioimme leikkurin, jos listautumisanti oli ylimerkitty.
- Millaista tuottoa listautumiset ovat tarjonneet sijoittajalle?
- Kannattaa listautumiseen osallistua?
- Millainen listautua on sijoittajan kannalta erityisen kiinnostava kohde?
- Kansainvälisten yhtiöiden IPO:t
Suosittu IPO-tutkimus on päivitetty tämän vuoden listautujilla ja julkistetaan tiistaina 8.6. pidettävässä webinaarissa.

Alkuperäinen artikkeli julkaistu 2018.