Roviolta ensimmäinen positiivinen yllätys Roviolta ensimmäinen positiivinen tulosjulkistus. Aiemmat tulosjulkistukset ovat olleet pettymyksiä. Timo Heikkilä 17.5.2018 osakkeet Rovio Roviolta ensimmäinen positiivinen tulosjulkistus. Aiemmat tulosjulkistukset ovat olleet pettymyksiä. Rovion Q1-tulos Rovion liikevaihto oli 65,7 M€ (ennuste 68,5 M€) ja oikaistu liiketulos 9,6 M€ (ennuste 7,4 M€). Ennusteita parempi tulos oli positiivinen yllätys markkinoille. Johdon mukaan kärkipeli Angry Birds 2 teki uuden liikevaihtoennätyksen ja Angry Birds Friends -peli jatkoi edelleen hyvällä tasolla. Elokuvan tuotot nousivat jonkin verran vuoden takaisesta ja vaikka valuuttakurssit aiheuttivat hieman vastatuulta, parantui kannattavuus merkittävästi viime vuoteen verrattuna. Digitaalisen markkinoinnin kustannukset olivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä edelleen korkealla tasolla. Angry Birds -elokuvan jatko-osan on suunniteltu saapuvan teatterijakeluun vuoden 2019 syyskuussa. Tämä tarjoaa uusia lisensointimahdollisuuksia. Yhtiö hakee kasvua käyttäjähankintainvestointien lisäämisellä, jolla voi lyhyellä tähtäimellä olla kannattavuutta heikentävää vaikutusta (eli Q2:lla). Koko vuoden näkymä ei muutu. Rovio-konsernin liikevaihdon odotetaan olevan 260-300 miljoonaa euroa (297 miljoonaa euroa vuonna 2017) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan 9-11 prosenttia liikevaihdosta (oikaistu liikevoitto oli 12,1 prosenttia vuonna 2017). Oma pääoma 149 M€ (1,9 euroa per osake) Kassavarat 101,5 M€ (1,3 euroa per osake) Games Games-segmentin katsauskauden liikevaihto oli 56,8 miljoonaa euroa 0,4 % kasvu Vertailukelpoisilla valuutoilla mitattuna liikevaihto kasvoi 11-14 prosenttia Games-segmentin oikaistu käyttökate kasvoi 10,6 miljoonaan euroon (9,0 M€), kasvu 18,5 % Yhdysvaltain dollarin heikkeneminen euroa kohtaan alensi raportointikauden käyttökatetta 24-30 prosenttia. Käyttäjähankinnan kustannukset olivat 1,8 M€ alemmat, mutta vertailukelpoisin valuuttakurssein vertailukauden tasolla Päivittäisten DAU ja kuukausittaisten MAU aktiivisten pelaajien määrä jatkoi laskua (Huom! Rovion taulukossa virhe, yksikkö ei ole euroa) Maksavien käyttäjien määrä MUP laski Q4:sta Keskimääräiset ostokset pysyivät Q4:n tasolla Brand Licensing Liikevaihto laski 8,8 prosenttia 8,9 miljoonaan euroon (9,7 miljoonaa euroa) Liikevaihto koostui 7,1 miljoonaa euroa Content Licensing liiketoiminnasta, josta suurin osa oli tuloja Angry Birds elokuvasta, ja 1,7 miljoonaa (2,8 miljoonaa euroa) Consumer Products liiketoimesta. Vertailukelpoisin valuuttakurssein Brand licensing segmentin liikevaihto kasvoi noin 7 % vertailukauteen nähden Käyttökate oli 6,6 miljoonaa euroa (3,6 miljoonaa euroa). Käyttökate kasvoi 74,2 prosenttiin liikevaihdosta (36,6 prosenttia) johtuen kustannusäästöistä Näkemys Odotuksia parempi tulos oli positiivinen yllätys. Sitä edesauttoi etenkin Brand Licensingin hyvä tulos. Games-yksikön pelaajamäärä jatkoi laskua. Tämä on edelleen Rovion keskeisin ongelma. Valuuttakurssit vaikuttivat myös negatiivisesti. Yhtiö myös kertoi etsivänsä aktiivisesti ostokohteita. Tätä auttaa yli 100 M€:n kassa. Osakkeita ei voi oikein käyttää oston rahoittamisena, koska niiden arvo on romahtanut listautumisesta. Osake ei ole peliyhtiöksi kallis ja talouden tunnusluvut ovat vahvat. Ennen isompia panostuksia kannattaa kuitenkin odottaa positiivista käännettä Games-yksikössä. Sijoittaja siten tuskin menettää mitään odottelemalla Q2-tulosjulkistuksen. Rovio ja 12 muuta uutta osaketta nyt mukana Osaketyökalussa. Katso osakkeiden pisteytys ja esimerkiksi minkälaista tuloskasvua analyytikot Roviolle ennustavat. osakkeet Rovio
Rovion Q1-tulos Rovion liikevaihto oli 65,7 M€ (ennuste 68,5 M€) ja oikaistu liiketulos 9,6 M€ (ennuste 7,4 M€). Ennusteita parempi tulos oli positiivinen yllätys markkinoille. Johdon mukaan kärkipeli Angry Birds 2 teki uuden liikevaihtoennätyksen ja Angry Birds Friends -peli jatkoi edelleen hyvällä tasolla. Elokuvan tuotot nousivat jonkin verran vuoden takaisesta ja vaikka valuuttakurssit aiheuttivat hieman vastatuulta, parantui kannattavuus merkittävästi viime vuoteen verrattuna. Digitaalisen markkinoinnin kustannukset olivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä edelleen korkealla tasolla. Angry Birds -elokuvan jatko-osan on suunniteltu saapuvan teatterijakeluun vuoden 2019 syyskuussa. Tämä tarjoaa uusia lisensointimahdollisuuksia. Yhtiö hakee kasvua käyttäjähankintainvestointien lisäämisellä, jolla voi lyhyellä tähtäimellä olla kannattavuutta heikentävää vaikutusta (eli Q2:lla). Koko vuoden näkymä ei muutu. Rovio-konsernin liikevaihdon odotetaan olevan 260-300 miljoonaa euroa (297 miljoonaa euroa vuonna 2017) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan 9-11 prosenttia liikevaihdosta (oikaistu liikevoitto oli 12,1 prosenttia vuonna 2017). Oma pääoma 149 M€ (1,9 euroa per osake) Kassavarat 101,5 M€ (1,3 euroa per osake) Games Games-segmentin katsauskauden liikevaihto oli 56,8 miljoonaa euroa 0,4 % kasvu Vertailukelpoisilla valuutoilla mitattuna liikevaihto kasvoi 11-14 prosenttia Games-segmentin oikaistu käyttökate kasvoi 10,6 miljoonaan euroon (9,0 M€), kasvu 18,5 % Yhdysvaltain dollarin heikkeneminen euroa kohtaan alensi raportointikauden käyttökatetta 24-30 prosenttia. Käyttäjähankinnan kustannukset olivat 1,8 M€ alemmat, mutta vertailukelpoisin valuuttakurssein vertailukauden tasolla Päivittäisten DAU ja kuukausittaisten MAU aktiivisten pelaajien määrä jatkoi laskua (Huom! Rovion taulukossa virhe, yksikkö ei ole euroa) Maksavien käyttäjien määrä MUP laski Q4:sta Keskimääräiset ostokset pysyivät Q4:n tasolla Brand Licensing Liikevaihto laski 8,8 prosenttia 8,9 miljoonaan euroon (9,7 miljoonaa euroa) Liikevaihto koostui 7,1 miljoonaa euroa Content Licensing liiketoiminnasta, josta suurin osa oli tuloja Angry Birds elokuvasta, ja 1,7 miljoonaa (2,8 miljoonaa euroa) Consumer Products liiketoimesta. Vertailukelpoisin valuuttakurssein Brand licensing segmentin liikevaihto kasvoi noin 7 % vertailukauteen nähden Käyttökate oli 6,6 miljoonaa euroa (3,6 miljoonaa euroa). Käyttökate kasvoi 74,2 prosenttiin liikevaihdosta (36,6 prosenttia) johtuen kustannusäästöistä Näkemys Odotuksia parempi tulos oli positiivinen yllätys. Sitä edesauttoi etenkin Brand Licensingin hyvä tulos. Games-yksikön pelaajamäärä jatkoi laskua. Tämä on edelleen Rovion keskeisin ongelma. Valuuttakurssit vaikuttivat myös negatiivisesti. Yhtiö myös kertoi etsivänsä aktiivisesti ostokohteita. Tätä auttaa yli 100 M€:n kassa. Osakkeita ei voi oikein käyttää oston rahoittamisena, koska niiden arvo on romahtanut listautumisesta. Osake ei ole peliyhtiöksi kallis ja talouden tunnusluvut ovat vahvat. Ennen isompia panostuksia kannattaa kuitenkin odottaa positiivista käännettä Games-yksikössä. Sijoittaja siten tuskin menettää mitään odottelemalla Q2-tulosjulkistuksen. Rovio ja 12 muuta uutta osaketta nyt mukana Osaketyökalussa. Katso osakkeiden pisteytys ja esimerkiksi minkälaista tuloskasvua analyytikot Roviolle ennustavat. osakkeet Rovio