Marimekko kuluttajan ja osakkeenomistajan näkökulmasta

Olen seurannut Marimekkoa mielenkiinnolla pitkään, koska siinä kiteytyy yksi sijoittamisen kulmakivistä. Omista niitä yrityksiä, joiden liiketoimintaa ymmärrät. Entä miltä näyttää Marimekon osake sijoittajan näkökulmasta?

Minna Karttunen
Minna Karttunen

Olen seurannut Marimekkoa mielenkiinnolla pitkään, koska siinä kiteytyy yksi sijoittamisen kulmakivistä. Omista niitä yrityksiä, joiden liiketoimintaa ymmärrät. Entä miltä näyttää Marimekon osake sijoittajan näkökulmasta?

Marimekon mielikuvat

Marimekolla on ikoninen asema yli 50-vuotiaiden naisten keskuudessa. Oman näppituntumani mukaan tänä päivänä Marimekko on onnistunut päivittämään itsensä myös nuoremmille. Tämän todistaa myös katukuvassa näkyvät Marimekon kangaskassit.

Marimekosta on jokaisella mielipide. Brändi on näkynyt omalla tavallaan eri vuosikymmenillä. En keksi äkkiseltään yhtään tuotetta, jota ei olisi päällystetty Unikolla 2000-luvulla. Raidat ja Isolan kuosit löytyvät lähes jokaisesta suomalaisesta kodista.

Pika-gallup Marimekosta

Tein pika-gallupin Marimekosta ystävilläni. Jokaisella tuli vahvasti esiin Marimekon historia, suomalaisuus ja viime vuosien freesautuminen tähän päivään, mutta toisaalta myös Marimekon kasvu maailmalla ja teollistuminen koettiin uhkina. Marimekko on tunnettu laadusta, jonka säilymisestä oltiin huolissaan.

Keskustelut siirtyivät nopeasti arvoihin ja ostokäyttäytymiseen. Tämä kertoo Marimekon merkityksestä ihmisille. Marimekko ei ole vain tuote, vaan osa identiteettiä, jonka ostamista perusteltiin usein arvovalinnoilla.

Marimekko on onnistunut hyvin myös kuluttajaviestinnässä. Vahvojen naisten, kuten Meeri Koutaniemen, Janina Aution ja Paula Vesalan, valinnat kasvokuviksi ovat olleet erinomaisia. Lisäksi Marimekko on saanut puolelleen brändilleen sopivia some-vaikuttajia.

Marimekko ei ole selvinnyt aivan tahrattomasti viime vuosista. Kiinan tehdas- sekä plagiointikohu ovat saaneet mediassa palstatilaa. Näissä korostuu Marimekon laajempi yhteiskunnallinen merkitys. Se mikä on mielletty suomalaisen sielun ja työn esiripuksi ei voi toimia epäeettisesti.

Terveisiä Marimekon johdolle

Jos jotain terveisiä johdolle voi sijoittajan ja kuluttajan näkökulmasta lähettää, niin kertokaa avoimesti ympäristöasioista ja tuotteiden valmistuksesta. Nykyistäkin enemmän. Marimekon suurin riski on, ettei todellisuus vastaa mielikuvaa Marimekosta. Marimekolla on uskollisia ystäviä. Ne kestävät kyllä vaateteollisuuden muutoksen, mutta ne eivät kestä sitä, että mielikuva ei vastaa todellisuutta.

Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko

Tämä ei ole maksettu analyysi. Tämä analyysi tuli itseasiassa maksamaan minulle aivan liikaa. Tilasin mielenkiinnosta muutamia Marimekon tuotteita Japanista nähdäkseni, miten Marimekon laatu näkyy yhteistyömallistoissa. Tutustuessani Mariemekon uusimpaan omaan mallistoon päädyin tilaamaan tasaraitamekon, jonka merkki on ystäväni sanoin tunnistettavissa puolen kilometrin päähän. Tuntuu kuin olisin hankkinut kotiin Alvar Aallon huonekalun.

Tämä on myös yksi tärkeimmistä syistä, miksi on mukava omistaa Marimekkoa. Niin kauan, kun olen valmis ostamaan yhtiön tuotteita ja pukemaan ne ylleni, on hyvä pysyä omistajana.

Ps. Pyysin analyytikoiltamme sijoittajan näkökulmaa Marimekon osakkeeseen. Lue se artikkelin lopusta.

Kuvat Marimekon mediapankki.

Kirjoittaja työskentelee Sijoittaja.fi:ssä ja pukeutuu samaan Marimekon luottomekkoon häissä, töissä ja hautajaisissa. Siksi mielellään investoi myös jatkossa Marimekon osakkeeseen ja tuotteisiin sekä toivoo laadun ja tuotteiden valmistuksen kestävän auringon valon.

Sijoittajan näkökulmasta

Marimekko on perinteisesti ollut kannattava ja tasaisen varma suorittaja, joka on pystynyt heikkoinakin vuosina hyviin tuloksiin vahvan brändinsä ansiosta. Näistä ajoista yhtiön riskiprofiili on noussut yhtiön tähdätessä kansainvälisille markkinoille. Yhtiö on investoinut kansainväliseen myymäläverkostoon, mikä on heijastunut negatiivisesti kannattavuuteen. Vuosina 2016-2017 kannattavuus kohentui selvästi. Osakkeen kurssivaihtelu on ollut melko vähäistä. Osinkohistoria vuodesta 2013 lähtien on nouseva. Vuodelta 2017 yhtiö maksoi 0,50 euroa osinkoa.

Markkinatilanne Marimekolle on edelleen suotuisa. Kuluttajaluottamus on globaalisti korkealla tasolla, mikä tarkoittaa hyvää Marimekon tuotteiden kysynnälle.

Q1 tulos

Marimekon liikevaihto oli 24,1 M€ (analyytikoiden ennuste 23,0 M€) ja oikaistu liikevoitto 1,2 M€ (ennuste 1,0 M€). Kansainvälinen myynti nousi 14 prosenttia pääasiassa Aasian-Tyynenmeren alueen tukkumyynnin ja lisenssituottojen ansiosta. Tulosta paransi liikevaihdon kasvu, joka kertyi pääosin Suomen-tukkumyynnistä sekä tukkumyynnistä ja lisenssituotoista Aasian-Tyynenmeren alueella. Suomen-tukkumyynnin kasvu oli kertaluonteisten kampanjatoimitusten ansiota. Vähittäismyynti Suomessa laski, mikä johtui muutoksesta joka kevät toteutettavan myyntikampanjan ajoituksessa. Tänä vuonna kampanja ajoittui kokonaisuudessaan vuoden toiselle neljännekselle, kun se viime vuonna oli maalis-huhtikuun vaihteessa. Tulosta puolestaan heikensi suhteellisen myyntikatteen lasku; tähän vaikutti eniten se, että tukkumyynnin osuus liikevaihdosta oli suurempi kuin vertailukaudella.

Marimekko-konsernin liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan vuonna 2018 olevan edellisvuoden tasolla tai korkeammat. Toinen neljännes voi olla hyvä kampanjatoimitusten ansiosta.

Kenelle Marimekon osake sopii?

Marimekon osake saa Osaketyökalussamme 64 pistettä, jolla ylletään TOP 15 -listalle 116 osakkeen joukosta. Osake saa jokaisesta osa-alueesta keskimääräistä paremmat pisteet. Analyytikot odottavat osakekohtaiselle tulokselle seuraavalle kolmelle vuodelle keskimäärin 9,3 %:n vuotuista tuloskasvua.

Osake sopii laatutietoiselle arvosijoittajalle, joka arvostaa nousevaa osinkotuottoa. Riskinä on taloussyklin kääntyminen ja siten kuluttajaluottamuksen heikentyminen.

Osaketyökalussamme Marimekkoa voi verrata esimerkiksi kotimaisiin brändiyhtiöihin, kuten Amer Sportsiin (Wilson, Suunto, Peak Performance, Atomic) ja Fiskarsiin (Fiskars, Iittala, Gerber, Royal Copenhagen). Marimekko saa kotimaisten brändiosakkeiden joukosta parhaimmat kokonaispisteet.

Osaketyökalussamme on 1136 kansainvälistä osaketta ja näiden joukosta löytyy useita muotitaloja. Löytyykö näiden tunnetuiden muotiyhtiöiden joukosta oma suosikkisi? Vertaa Osaketyökalulla, mikä houkuttelevin ja tutustu yhtiöihin tarkemmin.

  • L Brands Inc (Victoria’s Secret)
  • Gap Inc (GAP)
  • Kering SA (Cucci, Saint Laurent, Alexander McQueen, Stella McCartney jne.)
  • Michael Kors Holdings Ltd (MICHAEL KORS)
  • Estee Lauder Companies Inc (Estee Lauder, Clinique, Tommy Hilfiger, DKNY jne.)
  • PVH Corp (Calvin Klein, Van Heusen, Speedo jne.)
  • Moncler SA (Moncler)

Jäsen - siirry osaketyökaluun tästä!

  • Löydät kv-osakkeet valitsemalla osaketyypiksi ”kansainväliset”.

Rahastotyökalu
Sinua voisi kiinnostaa
Analyysi: Wetteri aloittaa jälleen osingon maksamisen
Tekoälyuutiset: Runoja ja mainoksia
NVIDIAn tulos analyysissa – jatkaako osakekurssi nousukiidossa
Sijoittajan valinnat